Jag kan upprepa det jag skrev i det första inlägget:
"Min fråga är därför den enkla: Hur ser ni på risktagande vid fjällvandring när man gör det själv, och hur minimerar ni riskerna? Utgångsläget är att man vandrar själv."
Jag kanske ska skriva lite mer om hur jag ser på risker i fjällen.
Risk = sannolikhet x konsekvens
Ska man göra en riskanalys så kan man börja med att notera riskerna:
- Bli sjuk, antingen av mat, vatten eller infektion
- Bli skadad så pass att man behöver hantera det
- Bli nedkyld
- Bli desorienterad, "vilse", och inte veta var man är
- mm mm
Sannolikhet- och konsekvensbedömning för varje risk behöver göras och ska man minska riskerna så behöver man arbeta med både sannolikhet och konsekvens.
Ett exempel:
Om Sannolikheten för risken "Stuka foten" är Låg och Konsekvensen är Mellan blir färgen "Gul"...kanske en acceptabel risk. Om man vill komma ned på "Grön" behöver man minska Sannolikheten till Mycket låg eller Konsekvensen till Låg.
Så kan man jobba med en riskmatris...och jag gör denna per automatik, ibland minskas sannolikheten om jag planerar rutten lite extra noga...som ett exempel.
Nåja, ni vet vad jag menar. Ovan ger lite inspel till hur man kan tänka.
Lycka till med era riskbedömningar.
"Min fråga är därför den enkla: Hur ser ni på risktagande vid fjällvandring när man gör det själv, och hur minimerar ni riskerna? Utgångsläget är att man vandrar själv."
Jag kanske ska skriva lite mer om hur jag ser på risker i fjällen.
Risk = sannolikhet x konsekvens
Ska man göra en riskanalys så kan man börja med att notera riskerna:
- Bli sjuk, antingen av mat, vatten eller infektion
- Bli skadad så pass att man behöver hantera det
- Bli nedkyld
- Bli desorienterad, "vilse", och inte veta var man är
- mm mm
Sannolikhet- och konsekvensbedömning för varje risk behöver göras och ska man minska riskerna så behöver man arbeta med både sannolikhet och konsekvens.
Ett exempel:
Om Sannolikheten för risken "Stuka foten" är Låg och Konsekvensen är Mellan blir färgen "Gul"...kanske en acceptabel risk. Om man vill komma ned på "Grön" behöver man minska Sannolikheten till Mycket låg eller Konsekvensen till Låg.
Så kan man jobba med en riskmatris...och jag gör denna per automatik, ibland minskas sannolikheten om jag planerar rutten lite extra noga...som ett exempel.
Nåja, ni vet vad jag menar. Ovan ger lite inspel till hur man kan tänka.
Lycka till med era riskbedömningar.