Crowdfunding, svar från STF
Jag hade samma tankar och reaktioner som tidigare medlemmar ovan om att insamlingskampanjen behöver kommunicera ett mål och ett resultat. Jag upplever att det gör stor inverkan psykologiskt om man ser eller får en känsla av att bidraget gör skillnad och att man når ett mål.
Jag kommer regga min sambo som ny medlem men jag tvekade när jag såg Swish-loggan på senaste postutskicket.
Hos folk som bryr sig mindre, i en ekonomisk depression, så kommer de inte ens skänka tanken om ett bidrag.
Jag har tagit del av STF:s verksamhet och anläggningar i fjällen och den är fantastisk! En otrolig service som många har möjlighet att ta del av och upplevelser med en patina som tar decennier att bygga upp och inneha. När jag tänkte att den kan försvinna så var jag tvungen att skicka ett mail till Press – och Kommunikationsansvarig (Jenny)
Mitt ursprungsmail var inte kritiskt riktad men utan mer en förtvivlan och undran om STF:s taktik kring insamlingen.
Jag bad om lov att posta svaret här:
"Hej
Tack för att du stöttar och bryr dig.
Absolut hade vi självklart velat göra en mer digitalt avancerad kampanj, men i dagsläget finns det inga pengar för det och framförallt inga personella resurser. 60% av huvudkontoret har blivit permitterade eller uppsagda. Vi ville få ut den snabbt och utan att vi behöva utveckla ngt digitalt som kostade konsultpengar.
Försökte använda samma plattform som Stötta Kungsleden, där man kan se hur långt det är kvar, man får ett bevis att man stöttat som går att dela. Men den är hårdkodat, mao går inte att ändra utan att vi betalar för utveckling.
Vi har försökt få facebook att skynda på processen till en klassisk facebookinsamling, men det tar dem 2-3 veckor att godkänna.
Det vi dock kollar på om det går att göra är, att i text, rakt upp och ner, redovisa hur mkt som kommit in. Och vad målet är. Kollar på om en räknesnurra går att få in. Förutom det digitala är det även där är ett tidsproblem. Ekonomiavdelningen är också kort om folk, ingen har tid att kontinuerligt knappa in hur mkt som kommit in.
Så taktiken eller kunskapen är det inget fel på, det är avsaknaden av personer och pengar i dagsläget.
I går morse, alltså för 24h sedan, hade vi på fem dagar fått in 2,3 miljoner och 8 400 medlemmar (budgeterat antal medlemmar under mars var 5000 innan corona) Så jag måste nog säga att nog funkar den simpla insamlingen väldigt bra. Ett fantastiskt engagemang ute i stugorna
Varma hälsningar
Jenny"
Jag tänkte försöka sprida en version av sista stycket där man kan få en känsla över att det är möjligt att göra skillnad med t.ex. ett medlemskap till att börja med! Eller en summa motsvarande medlemskapet.
//
Agronomen