Jag har betalat mdelemsavgift till STF rätt många år. Tidigare var jag med i DNT, men dels utnyttjar jag knapptalls deras anläggningar, dels är DNT, till skillnad från STF, inte med i HI. På vissa vandrarhem på kontinenten måste man vara medlem i HI för att ens få övernatta. Jag ska fundera på om det är lönt att stötta STF med mer än årets medlemsavgift (redan betald, förstås).
Min senaste fjällvandring i Sverige var i Jämtland 2017, 8 nätter i tält. Min senaste fjällvandring var 2019 i Norge, med avbrott efter 5 dagar (olycka).
Gvetvis tält (plus en natt på sjukhus och en på Voss VH).
Min senaste bergsvandring var i Schweiz, 9 dagar: 4 fria nätter, 3 på camping, 1 på pensionat, 1 i sovsal på San Gottardo och 1 i SAC-stuga. Så ngn glädje av medlemskap i SAC, CAI, OeAV, har jag inte heller. Jag fyllde 75 på min senaste tur och har efter 865 vandringsdagar ont om idéer; därtill fick jag väldiga ryggproblem i Schweiz. Så jag tror det är slut med utlandsvandring; däremot kan det bli av med turer i Småland,
Blekinge och Skåne om kommunikationerna funkar och så gamla som jag ska tillåtas beblanda sig med andra.