Bra sätt att navigera vid fjällvandring

Använder ni Triangulering i fjällen för mer exakt plats bestämning.
Inte mer än att jag nog mer eller mindre omedvetet tittar efter punkter i omgivningen och bedömer med utgångspunkt från dem var jag är.
Men det är ju inte riktig triangulering utan mest en grov avstämning att jag är där jag borde vara ungefär.

Använt för typ 40 år sedan men nu så är det inte någon vits antingen behöver jag inte veta exakt position, och om jag är osäker kan gpsen ge snabbare besked. Är frågan hur långt jag har kvar till ett pass eller annat utmed färdvägen kan höjdmätaren eller trippmätaren på GPS-klockan ge ungefärligt besked.
Men en användbar variant på detta är att bestämma vad toppar jag ser optiskt ligger på kartan och heter genom att pejla med kompassen när den egna positionen på kartan är känd.

Thure

Senast ändrad:
Men en användbar variant på detta är att bestämma vad toppar jag ser optiskt ligger på kartan och heter genom att pejla med kompassen när den egna positionen på kartan är känd.
Så gör jag om jag är nyfiken. Lite kul att se hur liten man är i verkligheten och hur långt det är till den där toppen långt borta.

Hur ofta man behöver använda karta och kompass och hur man ska använda dem beror väldigt mycket på terrängen. Finns områden i fjällen där orienteringen är väldigt enkel och det finns områden där terrängen är väldigt komplicerad och det kan vara svårt att förstå var man är. Hur bra sikten är spelar också självklart stor roll.

På en tur i höstas skulle jag i dimma runda ett litet vatten och gå upp i en liten dal. Kom inte ditt jag skulle och kom fram till att jag visst hade rundat vattnet 90 grader för mycket ... Faktiskt lätt att få helt fel riktning när man inte ser några landmarken samtidigt som man tror att man går rakt och fint.
Dimma (eller låga moln) är lurigt. Var med i en löpargrupp med guide vid Storulvån för 10 år sen. Vi skulle över Stråata och ner mot Brunnersjöarna. En tur som guiden gjort hur många gånger som helst. Men vi kom ur kurs och tillslut visste vi inte vilket håll vi skulle åt. Guidens GPS strulade så vi löste det med gemensamma krafter i form av spaningsinsatser åt olika håll. GPS-spåret i klockan visade sen att vi rört oss i cirklar. Det är bara 10 år sedan, men då fanns inte de enkla apparna som vi har idag.

Telefonen är mitt "facit" för navigering, men den kan gå sönder. Så jag navigerar med karta och använder telefonen för att bekräfta att jag är där jag tror att jag är. Även vid bra sikt i fjällen så är topparna förvirrande lika och det man tror är en topp, är i många fall en förtopp. Hamnar jag i dimma idag så tar jag alltid ut en kompasskurs (och tränar på det ibland vid bra sikt). Dagen kommer då telefonen inte fungerar när man behöver den som mest.

Den här tråden hade jag missat helt!

Såhär gör jag (om nu någon är intresserad.)

Min navigeringsutrustning i prioritetsordning:

1) Kartan i huvudet.
Innan jag ger mig ut på en tur, kort eller lång, går jag alltid igenom den tänkta rutten (och eventuella alternativ) och memorerar så gott jag kan. Jag tänker att jag ändå ska ha en hyfsad chans att hitta hem helt utan hjälpmedel om det skulle behövas.
2) Papperskartan.
Används flitigt för att stämma av kartan i huvudet mot verkligheten och för att undersöka vad det är för något jag ser.
3) Kompassen
Ligger oftast i fickan, men åker fram nu och då när färdvägen inte är uppenbar, vid dålig sikt, när jag vill försöka bestämma min position med pejling eller för att dubbelkolla att inte hjärnan spelat mig ett spratt.
4) GPS
Förr var det en separat pryl, nu har jag en i telefonen, en på klockan och en i nödsändaren. Överflödig vid god sikt. Fantastisk hjälp när dimman drar in. Innan jag hade GPS var enda alternativet att vänta på bättre väder.
5) Nödsändare
Listar även den (en Garmin InReach) som navigationsutrustning. Inte för att jag skall hitta rätt, men för att eventuell räddningspersonal skall hitta mig.

Andra prioriterar elektroniken högre än jag. Helt ok. Personligen föredrar jag att vara så analog som möjligt där ute och låta elektroniken vara back up. Föredrar också översikten på en stor papperskarta. Enda abret är att vecken alltid är på fel ställe :)

Jag ligger på samma som GustavOh, även om det ibland byter plats på 3 och 4 beroende på om jag är mer intresserad av riktning eller position. Ett exempel där position var viktigare än riktning är ett stökigt pass med massor av småkullar och åsar där den intressanta frågan var om jag har kommit nog långt för att det är dags att svänga vänster.

Det var klar sikt så jag visste på fjärran toppar vilket håll jag gick åt och skulle svänga mot, men svängde jag för tidigt skulle jag hamna i värre terräng högt på sluttningen, och för sent skulle jag behöva gå tillbaka upp igen pga raviner i riktningen mot destinationen. Ingen egentlig katastrof, men det var väldigt trevligt att få en blå prick på Min Karta som sa att det var 300m kvar tills optimal kursändring, istället för nån kilometers omväg i dryg blockig terräng fullt med småskaligt upp och ner.

Kompassen däremot är alltid med för de gångerna det är dålig sikt. Jag minns en passage över Mårmapasset där jag väntade lite för länge i småregn och dimma innan jag packade upp kompassen. Då visade det sig att vi var 90 grader fel och på väg ut mot en kamvandring längs med Leavasvaggi istället för på väg ner mot Vistasdalen.

Och som orienterare använder jag kartan i huvudet och papperskartan frekvent för att stämma av att kartan och positionen i mitt huvud fortfarande stämmer överrens med terräng och karta. Det är mitt huvud jag går efter, men om jag har hamnat fel i position eller rikning är det bättre ju tidigare jag upptäcker det.

Kör alltid digitalt (fjällkartan) för navigering under dagen. Karta och kompass är så klart alltid med men använder kartan på kvällen i tältet, eller så klart om telefonen havererar. Har dom senaste åren varit på vandring med 1 eller 2 vänner då känns det rätt osannolikt att alla mobiler går sönder på samma resa. Ska dock vandra själv i sommar då känns det inte lika tryggt på den fronten.

Strömmen till GPS Garmin 64 jag tar fort slut så är inställd på max ström besparing och alla PB tar ju slut kanske efter 1 v ute då jag ofta är på ca 12 d,
Jag köpte GPS efter vimsat bort sig i Abisko på delar av Nordkalott leden söder mot Stour korpur el vad den heter kartan var nog på 1:100000 träffade dock folk vid led delning.
Provat med solladdning men fungerar dåligt pga låga temperaturer med svårladdade batterier och inte rätt vinkel tex vid sätta på ryggsäck osv.
Aktuell plats var efter vadet vid lilla sjön i dalen mot Norge ,dåligt utmärkt led och mycket sankmark vid leden och gick jämte led.
Var bra väder och ingen tidsbrist ändå var jag vilse i ca 1 dygn med någon km när.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Magnus11 Höjdmätning med GPS och på andra sätt? Navigering 9
Store Ett sätt att kolla din GPS noggrannhet... Navigering 4
micke_vb Navigera i bil med MS, BT-puck och PC Navigering 3
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
desmo79 Navigera i alpin miljö Navigering 6
Freebrave Navigera till X och Y Navigering 13
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
EmilH Navigera rågång Navigering 25
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
jonasolof Garmin GIS med VGmap navigera och editera karta i fält Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1