Tycker det ser hyggligt ut från första början.
17kg minus 7kg mat minus 2kg fotogrejer, så du är ju nere på 8kg på ryggen i grundutrustning.
Men några grejer hittar jag =)
Generellt:
Ta bort alla typer av förpackningar och påsar och ersätt med en sopsäck eller liner som är lika stor som ryggsäcken. Det är en hel del vikt låst i påsar och sådant.
Sovsäck tycker jag att man bör ha säkrad i en egen drybag, som extra säkerhet.
Bära/sova/skydd:
Inga konstigheter.
Matlagning:
Mugg på 54g. Min mugg väger 6g (Knorr snackpot).
Spork 20g. Min träsked på 17cm väger 6g.
Du saknar vindskydd. Ett sådant väger <15g och spar väldigt mycket gas.
Hygien:
Handduk 70 g. En städduk (gammalmodig disktrasa) väger 10g och gör jobbet. Torkar på 10 minuter och tar ingen plats på torklinan heller. Marginalkomfortförlusten mot ditt val är ytterst liten (du får vrida ur den 2-3 ggr under torkandet). Dessutom är det bra att ha en sådan här för att torka kondens i tältet m.m.
Din spade. Jag har en The Deuce. Den väger 17g.
Tandborste och tandkräm. En kortad trätandborste väger ca 5g. Tandkrämstabletter väger 1g/dag.
Deodorant. Jag brukar trycka in stift-deo i ett sånt där litet stift. Rymmer 10 g deo och stiftet väger 6g.
Tvål. Jag använder Dr Bronners flytande tvål som jag förvarar i en ögondroppsflaska som rymmer 10ml. Den är extremt dryg. Nu blir det nördvarning, men jag mätte upp detta en gång. 50 droppar/gram. 10 droppar räcker gott och väl för att tvätta händerna.
300g kan du spara här under hygien. Typ 75%.
Övrigt:
Svårt att bedöma utan att veta innehållet exakt. Men generellt så kan man, i relativa mått mätt, minst halvera vikten på många småsaker. Lämna förpackningen hemma, linda av sytråden istället för att ta hela rullen, o.s.v.
Värktabletter t.ex. Byt från Alvedon (maxdos 8/dag) till Ipren (3/dag). Det blir en halvering i vikt. Räkna ut hur många dagars dos du behöver på din tur. Halvering igen. Ploppa ut tabletterna ur arket och lägg dem i en pytteliten zippåse, så halverar du vikten igen.
Kläder:
Regnkläderna är ganska tunga. Inte jättetunga, men 500g för både jacka och byxa är möjligt utan att det blir extremt på något sätt.
Du saknar vindjacka. En sådan väger <150g och är betydligt trevligare att vandra i när det är vindskydd du vill åt.
Kalsonger. Man väljer en syntetmodell som torkar snabbt. Man har ett par att gå i, och ett par att sova i. Det paret man går i sköljer man ur när man byter om efter dagens slut. Två par väger max 200g. Besparing 500g.
Kortärmad tröja/underställströja. En att gå i, en att sova i. Totalt 2st alltså, inklusive den på kroppen. Besparing 175g.
Foppatofflor. I och med att du har kängor som det inte går att vada i så är det ett måste med ett par vadarskor. Skalkängor utan foder kan man vada i. Antar att du inte vill byta =)
Under kläder kan du spara åtminstone 500+175g.
Foto:
Ja det vill du väl ha med dig helt enkelt =)
Mat:
750g per dag är rimligt tycker jag, men det står ingenting om energiinnehåll, så det är svårbedömt.
På kroppen:
Fleecetröja kan ersättas med brynja i syntet. Klart lättare och likvärdigt isolerande. Men det är ju lite avhängt på hur kall du är som person såklart.
Onödigt tunga byxor tycker jag, men ingen stor grej.
Skärp. Finns funktionella som väger 30g.
Buren vikt på kroppen är också vikt, även om det har mindre betydelse.
Du borde med enkelhet kunna skala av 800g på detta utan att behöva köpa något dyrt.
Länkar min packlista, om det kan vara utav intresse.
EDIT:
Kartan.
En tyvekkarta väger 40g och behöver inget kartfodral i det avseendet.