Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Hur man beter sig i gruppen i grunder är evolutionärt betingad och har ingenting med risktagande att göra. Gruppen har varit grundläggande förutsättning för en individs överlevnad och är inprogrammerad i nervsystemet. En individ kommer att förändra och anpassa sitt beteende och beslutsfattande beroende till gruppens dynamik. Och kommer bete sig på olika sätt i gruppen kontra ensam.
Det finns mycket forskning på området hur tex ofrivilligt ensamhet påverkar tex stressnivåer eller varför man bli rädd för att göra en presentation inför en grupp osv. För en intresserad finns en hel del att läsa.

Tycker det är fascinerande men rätt tragiskt också, hur snabbt det går innan en ny och modern pryl på marknaden tycks äga en del människor. Folk har vandrat ensamma så länge människan har vandrat och bra mycket längre än mobilen och nödsändare.

Att man blir så beroende av en pryl är mumma för tillverkarna och handlarna. De funkar i psyket som olika försäkringar man vill sälja på oss. Alltid är ett det stort OM som är det starkaste försäljningsargumentet. OM olyckan är framme, OM Tv:n går sönder, OM du virrar bort dig på fjället osv. De spelar på vår rädsla och vill skrämma oss. "Sarek är farligt, så köp en nödsändare idag, imorgon kan det vara för sent!". Så skulle reklamen kunna se ut, men har inte sett nån än själv.

Angående tråden.

Har varit själv på rätt många aktiviteter som man normalt anses man ska vara flera för att hålla på med (men som de flesta vet är det många som "ignorerar" de råden).

Försöker göra en riskanalys där jag tänker igenom vad som kan ske, vad jag kan och inte kan göra om jag är själv, tex blir man antagligen av med kajaken om man måste simma i en fors om man är själv.

Baserat på det försöker jag hålla risken till en tolererbar nivå men jag är inte ute på tur för att minimera risken, då hade jag varit hemma eller gjort något annat.

Ofta är möjligheten att något händer ändå rätt små på mina turer men konsekvensen kan vara rätt stora.

Att vara fler kan i många tillfällen göra att händelser är enklare att lösa, tex bad vid skridsko, men att vara flera kan också göra att man tar större risker medvetet eller omedvetet.

Tycker det är fascinerande men rätt tragiskt också, hur snabbt det går innan en ny och modern pryl på marknaden tycks äga en del människor. Folk har vandrat ensamma så länge människan har vandrat och bra mycket längre än mobilen och nödsändare.

Håller helt med. Men det är nog inte många som fattar !! :cool:;)

Tack för den kommentaren!

Hennes uppsats innehåller saker som skulle kunna väcka debatt här på Utsidan.

Totteman: Du kan titta på materialet du fått och ta fram dina egna svar. Gör gärna det och berätta för oss vad du kommer fram till.

Här får du ytterligare fem års olycksrapportering, ingen ensamvandrare förolyckades under den perioden: Naturvårdsverket & Fjällsäkerhetsrådet
Johannas uppsats har inte försökt besvara frågan hur många som rör sig ensamma respektive i grupper om två eller flera I svenska fjällen vilket jag tycker är en brist eftersom det därför inte går att besvara frågan om ensamma råkar ut för fler eller färre allvarliga olyckor och dödsfall, vilket var hennes ursprungliga frågeställning.
Dessutom tittar hon bara på dödsfall. Fjällräddningen och fjällsäkerhetsrådet borde ha tillgång till ett större material liksom sådant man borde kunna få fram via STF enkäter via fjällklubben etc.

Men jag läser hennes uppsats med intresse. Återkommer gärna med mer funderingar när jag läst mera.

Thure

Hur man beter sig i gruppen i grunder är evolutionärt betingad och har ingenting med risktagande att göra. Gruppen har varit grundläggande förutsättning för en individs överlevnad och är inprogrammerad i nervsystemet. En individ kommer att förändra och anpassa sitt beteende och beslutsfattande beroende till gruppens dynamik. Och kommer bete sig på olika sätt i gruppen kontra ensam.
Det finns mycket forskning på området

Detta berör Johanna i avsnittet 3.3. Men det verkar ganska rörigt. Nedan ett par exempel från hennes litteratursammanfattning.

En intressant aspekt är att hierakisk ledning hävdas vara mindre riskbenägen för gruppen än en mer informell grupporganisation.

En annan teori är att gruppen blir mera riskbenägen därför att de som framför uppfattningar är mer risktagande.

Thure

Detta berör Johanna i avsnittet 3.3. Men det verkar ganska rörigt. Nedan ett par exempel från hennes litteratursammanfattning.

En intressant aspekt är att hierakisk ledning hävdas vara mindre riskbenägen för gruppen än en mer informell grupporganisation.

En annan teori är att gruppen blir mera riskbenägen därför att de som framför uppfattningar är mer risktagande.

Thure
Hur gruppen beter sig beror helt och hållet på gruppens sammansättning. Men drivkraften det som gäller individens beteende är att vara godkänd av gruppen dvs överlevnadsinstinkten

Bara 19 dödsolyckor ingår i Johannas sammanställning. Möjligen kan man se att de som dog ensamma inte utsattes för lika stort våld som t ex vid klätterolyckor men en av de som dog på ensamtur hamnade i en lavin vid offpiståkning och en ensam som försvann vid toppbestigning på sommaren har inte hittats.

Tabell ur uppsatsen nedan.

En egen reflexion är att tävlingar i bergsmiljö typ bergsmaraton har stora risker. En sådan dödsolycka var det även i somras vid BAMM https://bjorkliden.com/information-om-handelse-bamm-2024/

Thure

Screenshot_20241116_203711_Adobe Acrobat.jpg

Senast ändrad:
Bara 19 dödsolyckor ingår i Johannas sammanställning. Möjligen kan man se att de som dog ensamma inte utsattes för lika stort våld som t ex vid klätterolyckor men en av de som dog på ensamtur hamnade i en lavin vid offpiståkning och en ensam som försvann vid toppbestigning på sommaren har inte hittats.

Tabell ur uppsatsen nedan.

En egen reflexion är att tävlingar i bergsmiljö typ bergsmaraton har stora risker. En sådan dödsolycka var det även i somras vid BAMM https://bjorkliden.com/information-om-handelse-bamm-2024/

Thure

Visa bilaga 45579
I september 2001: fjällvandrare avliden pga "strypning"? Det fattar jag inte.
Vad i hela världen är det för olycka hen råkat utför?

Det var en klätterolycka så jag gissar att att han föll och fick repet runt halsen....
Jag håller med dej om att det är en mysko olycka, för det kan ju även vara så att han blev strypt av en klätterkollega som lackade ur...

Det var en olycka under en glaciärkurs som STF anordnade. Det sitter en minnesplatta vid Kebnepakteglaciären. Olyckan föranledde en diskussion om vilken kompetens kursledare ska ha och vilket ansvar kursanordnaren har.

Bilden visar hur det såg ut när jag var på väg till Bårddetjåhkkå. Kamvandring, och bra väder. Hade det varit blött och halt hade jag inte gått upp. Jag hade en bra dag och besökte observatoriet också.
Med bra riskbedömning så hanterades allt bra och jag reviderade inte min plan efter det att jag bestämt mig för att gå upp på toppen. Väl uppe så stannade jag så länge som möjligt och gick ner när jag insåg att det troligen skulle vara mörkt (mörkare i alla fall) när jag var tillbaka till tältet. Det var en härlig dag…och jag tog det lugnt och stilla på väg nedåt på alla stenarna.

Bilagor

• IMG_6829.jpeg
    IMG_6829.jpeg
    6.2 MB · Visningar: 30
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg