Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Det var en olycka under en glaciärkurs som STF anordnade. Det sitter en minnesplatta vid Kebnepakteglaciären. Olyckan föranledde en diskussion om vilken kompetens kursledare ska ha och vilket ansvar kursanordnaren har.

Stort tack för den infon!

Stort tack för den infon!
Jag arbetar i en bransch där jag bland annat bedömer kompetens hos personer gentemot Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Bristande kompetens kan medföra att intyg inte utfärdas. Kompetens och erfarenhet inom det man arbetar med och ansvarar för är nödvändigt för att olyckor mm inte ska inträffa. Sedan händer olyckor ändå av olika anledningar.

Det var en olycka under en glaciärkurs som STF anordnade. Det sitter en minnesplatta vid Kebnepakteglaciären. Olyckan föranledde en diskussion om vilken kompetens kursledare ska ha och vilket ansvar kursanordnaren har.

Senare kom domen mot ledaren som hade ansvaret för ett gäng konfirmander vid ånnsjön. En kanotolycka som nästan orsakade två människors liv. Den domen har förändrat ledarnas roll för framtiden.
Www.sverigesradio.se/artikel/6593251

Som upplysning Uppsatsskrivaren Johanna Ö ensamvandrade första gången i Jämtland 2015. Året därpå,2016, startade hon i Strömstad och vandrade siksack längs svensk-norska gränsen 213 mil till Storfjord ,vik till norska ishavet, på 115 dagar. 2020 gjorde hon ensam Vita Bandet Grövelsjön-Treriksröset.

Som upplysning Uppsatsskrivaren Johanna Ö ensamvandrade första gången i Jämtland 2015. Året därpå,2016, startade hon i Strömstad och vandrade siksack längs svensk-norska gränsen 213 mil till Storfjord ,vik till norska ishavet, på 115 dagar. 2020 gjorde hon ensam Vita Bandet Grövelsjön-Treriksröset.
Låter som roliga utmaningar Det ger erfarenhet.

Bra att TS förtydligar (#109) vad som menas med risk här i tråden! Det kan annars förstås på flera sätt.

OT: Det kan ha något med personlighetstyp att göra för jag tycker det finns nåt svagt obehagligt i inställningen att risk är dåligt och skall minimeras, och att säkert är bra och skall maximeras. Det finns ett oundvikligt glid mot säkert därför att motsatsen anses farligt eller åtminstone oansvarigt. Argumenten för säkert tex gå aldrig själv verkar alltid väga tyngre än motargumenten tex att det är skönt att slippa ta hänsyn till andra. Man tränar inför turen för att undvika skador, inte för möjligheten att bättre kondis ökar njutningen.

Bra att TS förtydligar (#109) vad som menas med risk här i tråden! Det kan annars förstås på flera sätt.

OT: Det kan ha något med personlighetstyp att göra för jag tycker det finns nåt svagt obehagligt i inställningen att risk är dåligt och skall minimeras, och att säkert är bra och skall maximeras. Det finns ett oundvikligt glid mot säkert därför att motsatsen anses farligt eller åtminstone oansvarigt. Argumenten för säkert tex gå aldrig själv verkar alltid väga tyngre än motargumenten tex att det är skönt att slippa ta hänsyn till andra. Man tränar inför turen för att undvika skador, inte för möjligheten att bättre kondis ökar njutningen.
Jag ser till att jag är i god form och orkar...det gör att jag mår bra på min vandring. Jag vandringstränar innan och har med mig allt jag kan tänkas behöva i olika situationer. Det blir roligare då. Sedan blir ryggsäcken lättare vartefter jag äter upp maten och då orkar jag mer också, även om det gått en vecka.

Intressant att risk är dåligt och säkert är bra. Gör man en riskanalys så ser man vad man behöver jobba med, ungefär som när man gör en riskanalys på jobbet och tar fram en handlingsplan för att hantera riskerna.

Den största risken för mig tror jag är att jag trampar snett och snubblar. Allt jag vill ha torrt är packat i vattentäta förvaringspåsar. Så, jag kan bli blöt och då ändå bli torr.

Det där med att trampa snett och snubbla, eller stuka foten för den delen, hanteras i riskanalysen genom att jag tittar på sannolikhet och konsekvens. Jag minskar risken för att trampa snett med full kroppstyngd genom att jag aktivt jobbar med mina stavar vid stökig terräng. Men, shit happens ändå. Jag trampade snett i höstas och föll som en fura, och det här var på en bra stig, kanske därför det hände, för att jag hade garden nere.

Personlighetstyp...hmmm. Ja du...haha...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg