Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Då stod jag där mitt ute i Tyrestaskogen och såg inte ens handen framför ansiktet. Då är paniken nära för jag visste inte väderstreck eller såg om jag gick på en stig eller ute i buschen eller rakt ut för en klippkant.
OT: Ett bra trick (som inte hjälper dig att hitta hem kanske, men väl att hålla dig på stigen) är att titta uppåt.
Även i nattmörker kan du se trädkronorna avteckna sig mot himlen.

Det hjälper förstås inte i obanad terräng eller på naturstigar, men på anlagda stigar i stadsnära skogar kan du se stigen som en gata mellan trädkronorna ovanför dig.

OT: Ett bra trick (som inte hjälper dig att hitta hem kanske, men väl att hålla dig på stigen) är att titta uppåt.
Även i nattmörker kan du se trädkronorna avteckna sig mot himlen.

Det hjälper förstås inte i obanad terräng eller på naturstigar, men på anlagda stigar i stadsnära skogar kan du se stigen som en gata mellan trädkronorna ovanför dig.
Jag tänker även att när man väl erhållit fullt mörkerseende ( vilket tar ungefär en halvtimme ) så ser man ganska bra även i bäckmörker.

Att fjällvandra ensam innebär unika risker och utmaningar som kräver noggrann planering och förberedelse. Här är min samlade bild av risktagandet och strategier för att minimera riskerna:

Risker vid ensam fjällvandring

1. Ingen hjälp vid nödsituationer
    Om du blir skadad eller sjuk kan det ta lång tid innan hjälp anländer. Ensamheten gör det svårare att få hjälp snabbt jämfört med att vandra i grupp.
  2. Psykologiska faktorer
    Att vara ensam i en avlägsen miljö kan påverka beslutsförmågan. Trötthet, stress eller rädsla kan leda till dåliga beslut.
  3. Navigationsutmaningar
    Utan någon att dubbelkolla med är risken större att du tappar bort dig, särskilt om vädret snabbt förändras.
  4. Växlande väder och terräng
    Fjällvädret kan vara oförutsägbart och snabbt förändras, vilket ökar riskerna för nedkylning, laviner (på vintern) eller att fastna i svår terräng.
  5. Djur och natur
    Även om det är sällsynt kan möten med djur eller olyckor med svåra tex vadställen bli farliga.

Strategier för att minimera riskerna

1. Noggrann planering
    • Ruttplanering: Välj en välmarkerad led som är anpassad för din erfarenhet. Ha alternativa rutter om förhållandena förändras.
    • Väderprognos: Kontrollera vädret innan du ger dig av och planera för oförutsedda ändringar.
    • Dela din plan: Informera någon om din rutt, tidsplan och när du planerar att checka in.
  2. Utrustning
    • Kommunikationsmedel: Ta med en nödsändare (t.ex. PLB eller satellittelefon) för att kunna kalla på hjälp om mobilen inte har täckning.
    • Navigation: Ha med karta, kompass och GPS, samt kunskapen att använda dem.
    • Kläder och skydd: Packa för att kunna hantera både kyla och regn. Ett tält eller nödsovsäck kan rädda liv.
  3. Förberedelser och träning
    • Fysisk kondition: Se till att din fysiska form matchar sträckan och terrängen.
    • Första hjälpen: Ha grundläggande kunskaper i första hjälpen och packa ett kit.
  4. Håll dig flexibel
    • Om vädret försämras eller du känner dig osäker, var beredd att avbryta eller ändra dina planer.
  5. Uppmärksamhet på omgivningen
    • Håll koll på markörer, väder och dina egna energinivåer. Regelbundna pauser hjälper dig att hålla koncentrationen.
  6. Mental förberedelse
    • Öva på ensamhet och lär dig känna igen signaler på stress eller rädsla. Mental styrka är viktig vid ensamvandring.

Sammanfattning

Risktagande vid ensam fjällvandring är betydligt högre än i grupp, men med rätt planering och förberedelser kan riskerna minskas avsevärt. Nyckeln är att alltid vara förberedd på det värsta och att inte underskatta miljöns kraft. Att våga vända om är också en viktig del av en säker strategi. / Lars Hannerfors

Jag har fjällvandrat själv ett antal gånger och undrar hur ni ser på risktagande när man gör det, vandrar själv. Inte specifikt jag själv såklart, utan i ett större perspektiv.
Anledningen till frågeställningen är att det finns olika trådar om detta, men inget sammantaget om just risktagande.
Man kan minska risker...och det vill vi alla.
Min fråga är därför den enkla: Hur ser ni på risktagande vid fjällvandring när man gör det själv, och hur minimerar ni riskerna? Utgångsläget är att man vandrar själv.
Missat din intressanta tråd, så ursäkta "wall of text" i efterhand. Du efterlyser ett större perspektiv, men frågar ändå hur just "ni" ser på risktagandet och minimerar riskerna, så jag uppfattar (och ska försöka besvara) frågan ur just min personliga synvinkel. Det är också de mer personliga svaren som har känts mest intressanta att läsa (allmänna förhållningsregler etc finns det många andra trådar om). Jag väljer ju helst och oftast att vandra själv, så mina val och värderingar är ändå helt subjektiva.

Jag känner starkt igen mig i främst två inlägg. Dels GustavOh:s tankar kring den grundläggande inställningen till livers "risker", och dels Elvah:s beskrivning av hur man lätt(are) förlorar fokus när man vandrar i sällskap.

Jag har nog förberett mig betydligt mer noggrant, och garderat med högre marginaler, när jag vandrat i sällskap. Säkert mest för att jag oftast varit den mer erfarna, med åtföljande (rationell eller ej) ansvarskänsla, men också just för att jag upplevt detta fenomen med tappat fokus som Elvah beskriver. Jag har oftare varit nära att komma av mig orienteringsmässigt när jag gått i sällskap. Och enda gången jag var korkad nog att stressa fram ett vad så jag blev kullvält och nerspolad, var när vi var två, och jag efter långt letande kände pressen att snart hitta en lösning. Hade jag varit ensam, är jag helt säker på att jag bara slagit läger på stranden och väntat på lägre vattenstånd nästa morgon (det fick vi göra ändå p g a mina blöta kläder).

Att svaret måste bli personligt beror inte bara på skillnader i våra personliga förhållningssätt till "risktagande" - se GustavOh:s inlägg - utan också på mer banala skillnader i våra fysiska förutsättningar. Jag vet t ex med mig att jag är ovanligt känslig för nedkylning, till den milda grad att det snabbt kan leda till rätt farliga lägen. Jag garderar mig därför högre än de flesta mot just den risken.

Jag tar med mer kläder, väljer "bättre" regnplagg (i a f försöker...), ratar uppblåsbara liggunderlag, och är petig med att hålla mig och mina kritiska saker torra (snabbt på med regnkläder, tredubbel redundans på vattenskyddet när de är packade, stenhårda rutiner för tältuppsättning/nedtagning, skohantering, in/utpassage från tältet vid regn, etc).

Jag ser till att det finns ett tredubbelt vattenskyddat ombyte, om jag nu ändå skulle råka ut för nedblötning. Jag tar med liggunderlag (skumplast som varken sviker eller behöver blåsas upp), nödbivacksäck, och ibland rentav sovsäcken (men minst dunjackan), när jag lämnat tältet för en toppbestigning. Jag ser till att jag kan ligga och vänta på hjälp i några dagar utan att frysa ihjäl, även om jag av någon anledning (skada, terräng, tälthaveri) inte kan få upp tältet. Jag tar med en liten brännare + minsta gaspatronen även om jag egentligen kan komponera min proviant så att jag helt kan slippa värma mat (å andra sidan är min höga andel "kokfri" mat en bra försäkring vid eventuellt brännarhaveri).

Däremot verkar jag helt okänslig för några dagars svält, så jag är inte alls lika noga med extra matransoner, "stärkande" mellanmål för snabb blodsockerhöjning, e.d.

Även småsaker som sviker/havererar kan ställa till med elände och i värsta fall fara. Redundans går ju inte rent praktiskt att tillämpa på allt, men kan vara en god styrande princip att sträva efter i rimlig omfattning. Två mindre PET-flaskor är bättre än en stor. Papperskarta och digital navigering. Extra batterier till pannlampan och en minimal ledlampa, numera ersatt med mobilens. Mitt nödlagningskit är modifierat efter att jag tappat hela sulkassetten mitt uppe i ett rejält tekniskt bergspass.

Men... allt detta gör jag ju både när jag går ensam och när jag går i sällskap. Närvaron av sällskap utökar däremot inte sällan innehållet i mitt sjukvårdskit och kan påverka vägval, vad etc. Men då som sagt snarast i mer "försiktig" riktning.

Nödsändare har jag skaffat helt nyligen, mest för att slippa ta ansvar för mina närståendes oro, men självklart uppskattar jag den extra säkerheten. Men den skulle följa med även om jag har sällskap, så jag slipper svåra val att t ex behöva lämna en skadad kamrat ensam för att söka hjälp.
GustavOh:s tråd har fått mig att fundera över frågan så jag ska inte upprepa mig, men sammanfattningsvis har nödsändarens uppdykande varken påverkat min riskvärdering, beteende eller "känsla" när jag vandrar ensam.

Det mest grundläggande för min personliga del är nog ändå den inställning till livets "risker" som GustavOh så väl beskriver. Livet är aldrig ofarligt, men det är upp till var och en vilka risker som känns värda att ta.

NOTERA att det inte är samma sak som att söka någon sorts "kickar" av risker i sig. Det gör jag inte det minsta. "Farlighet", "utmaning" etc har inget egenvärde för mig. Kan jag eliminera/reducera en risk utan avkall på den upplevelse jag är ute efter, så gör jag det direkt, utan att känna att jag "missar" något.

Men att vandra ensam, gärna lite tekniskt och högt med mycket luft under fötterna i vackra berg, gå ledlöst, slippa förhandsplanerade rutter och improvisera i stunden, vara off-line i 2-3 veckor... sådant ger mig så mycket tillbaka att jag helt enkelt väljer att ta de ev. ökade risker detta för med sig.

Senast ändrad:
Efter årets ensamvandring i Sarek med halvstorm, piskregn och diverse klurigheter att hantera, men aldrig känsla av "farligt", så var jag däremot livrädd på riktigt under hemresan. Bilkörning först i ösregn på E4 med väldigt mycket bilar i hög fart, och sedan sträckan mellan Hofors och Falun när denna var nyasfalterad utan reflexstolpar eller vägmarkeringar utritade. Kolsvart asfalt. Natt. Ösregn. Den var inte rolig alls. Hade det varit Sarek hade jag stannat och slagit läger.

PS
Jag glömde ju lyfta fram detta inlägg inkl. den fantastiska filmen av kjpil (tack!).
Utan minsta jämförelse av den objektiva risk- och svårighetsnivån - för vi har helt säkert vitt skilda fysiska förutsättningar, skicklighet, styrka etc, - så känner jag starkt igen mig i graden av de subjektiva risktaganden jag tycker är värda att ta, i relation till mina förutsättningar. Annorlunda uttryckt - storleken på de säkerhetsmarginaler jag finner acceptabel för att uppleva det jag vill uppleva.

Jag har postat en bild från min senaste tur i Tatra, som visar en del av den kamvandring jag gjorde i höstas - min andra efter att ha fått lappat ihop en total rotatorkuff-ruptur i maj (den första var en mycket snäll provvandring i Norge).
Denna gång var jag visserligen inte ensam (kamraten syns på bilden), men vi var inte inknutna och ungefär den "risknivån" accepterar jag gärna även när jag är själv. Men då ska utsikten vara minst lika häftig - drar det igen, så skiter jag i toppbestigningen, för då är den risken inte värd att ta :)

Att fjällvandra ensam innebär unika risker och utmaningar som kräver noggrann planering och förberedelse. Här är min samlade bild av risktagandet och strategier för att minimera riskerna:

Risker vid ensam fjällvandring

1. Ingen hjälp vid nödsituationer
    Om du blir skadad eller sjuk kan det ta lång tid innan hjälp anländer. Ensamheten gör det svårare att få hjälp snabbt jämfört med att vandra i grupp.
  2. Psykologiska faktorer
    Att vara ensam i en avlägsen miljö kan påverka beslutsförmågan. Trötthet, stress eller rädsla kan leda till dåliga beslut.
  3. Navigationsutmaningar
    Utan någon att dubbelkolla med är risken större att du tappar bort dig, särskilt om vädret snabbt förändras.
  4. Växlande väder och terräng
    Fjällvädret kan vara oförutsägbart och snabbt förändras, vilket ökar riskerna för nedkylning, laviner (på vintern) eller att fastna i svår terräng.
  5. Djur och natur
    Även om det är sällsynt kan möten med djur eller olyckor med svåra tex vadställen bli farliga.

Strategier för att minimera riskerna

1. Noggrann planering
    • Ruttplanering: Välj en välmarkerad led som är anpassad för din erfarenhet. Ha alternativa rutter om förhållandena förändras.
    • Väderprognos: Kontrollera vädret innan du ger dig av och planera för oförutsedda ändringar.
    • Dela din plan: Informera någon om din rutt, tidsplan och när du planerar att checka in.
  2. Utrustning
    • Kommunikationsmedel: Ta med en nödsändare (t.ex. PLB eller satellittelefon) för att kunna kalla på hjälp om mobilen inte har täckning.
    • Navigation: Ha med karta, kompass och GPS, samt kunskapen att använda dem.
    • Kläder och skydd: Packa för att kunna hantera både kyla och regn. Ett tält eller nödsovsäck kan rädda liv.
  3. Förberedelser och träning
    • Fysisk kondition: Se till att din fysiska form matchar sträckan och terrängen.
    • Första hjälpen: Ha grundläggande kunskaper i första hjälpen och packa ett kit.
  4. Håll dig flexibel
    • Om vädret försämras eller du känner dig osäker, var beredd att avbryta eller ändra dina planer.
  5. Uppmärksamhet på omgivningen
    • Håll koll på markörer, väder och dina egna energinivåer. Regelbundna pauser hjälper dig att hålla koncentrationen.
  6. Mental förberedelse
    • Öva på ensamhet och lär dig känna igen signaler på stress eller rädsla. Mental styrka är viktig vid ensamvandring.

Sammanfattning

Risktagande vid ensam fjällvandring är betydligt högre än i grupp, men med rätt planering och förberedelser kan riskerna minskas avsevärt. Nyckeln är att alltid vara förberedd på det värsta och att inte underskatta miljöns kraft. Att våga vända om är också en viktig del av en säker strategi. / Lars Hannerfors
Bra sammanfattad även om den första delen gäller inte alla. För min del är största risken är att gå i sällskap, jag bli stressad, utmattad och fattar fel beslut. Vara ensam däremot gör mig lugn, avslappnad och till freds.

Intressanta inlägg. En del med självdistans och andra på ett annat sätt. Som livet.
Mitt 2025 blir intressant pga mycket på jobbet, så det kan bli en spontanare till fjällen, men jag vet inte nu. Själv eller med kompis.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg