Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Jag kan upprepa det jag skrev i det första inlägget:

"Min fråga är därför den enkla: Hur ser ni på risktagande vid fjällvandring när man gör det själv, och hur minimerar ni riskerna? Utgångsläget är att man vandrar själv."

Jag kanske ska skriva lite mer om hur jag ser på risker i fjällen.

Risk = sannolikhet x konsekvens

Ska man göra en riskanalys så kan man börja med att notera riskerna:
- Bli sjuk, antingen av mat, vatten eller infektion
- Bli skadad så pass att man behöver hantera det
- Bli nedkyld
- Bli desorienterad, "vilse", och inte veta var man är
- mm mm

Sannolikhet- och konsekvensbedömning för varje risk behöver göras och ska man minska riskerna så behöver man arbeta med både sannolikhet och konsekvens.
1731619358298.png

Ett exempel:
Om Sannolikheten för risken "Stuka foten" är Låg och Konsekvensen är Mellan blir färgen "Gul"...kanske en acceptabel risk. Om man vill komma ned på "Grön" behöver man minska Sannolikheten till Mycket låg eller Konsekvensen till Låg.

Så kan man jobba med en riskmatris...och jag gör denna per automatik, ibland minskas sannolikheten om jag planerar rutten lite extra noga...som ett exempel.

Nåja, ni vet vad jag menar. Ovan ger lite inspel till hur man kan tänka.

Lycka till med era riskbedömningar.

Det lär ju inte bli så många flygresor till och från jobbet för pengarna en nödsändare kostar tänker jag. Då har i ändå inte räknat med de liv som miljöförstöring skördar.

Det var inte så jag menade, jag tänkte specifikt på fjällvandring.

Största risken med fjällvandring är sannolikt resan dit och flyg är i särklass säkrast.

Senast ändrad:
Det har med risktagandet att göra. Vandrare är inga adrenalinjunkies eller extremsportare som söker risken för att känna att de lever. Det de senare ägnar sig åt är nån slags kompensation för nåt de saknar inombords tror jag. Grovt generaliserat.
Men jag pratar inte om dig kjpil 🙂 och jag har inte sett din film. Du är nog duktig, men har du inte tänkt på att nån kan bli tvungen att själv riskera livet för att rädda dig om du inte kan lösa situationen? Hur skulle det kännas om han dog?

Var väl nån eller några fjällräddare som dog i ett sån incident för många år sen. Om de kraschade eller vad det var.
Ditt sätt att göra saker på, eller din kompetens blir inte bättre för att du är nedsättande om andra. Jag ger inte mycket för raljerande.

Avseende jobb som alpin fjällräddare är jag övertygad om att de frivilligt valt det jobbet för att de vill. Och de har Kompetens och rutiner för sin egen säkerhet.

Som vanligt kommer samhällskostnader och annat helt irrelevant för tråden in i diskussionen. Kan vi hålla oss till risker och att vandra själv?
Skapa gärna nya trådar om sådant som inte handlar om att vandra själv.
Vi vet att räddning kostar och att nödsändaren sänder…det påverkar inte mitt val att vandra.
Däremot kanske jag tänker till innan jag går upp på en topp. Är stenarna blöta och hala så kanske jag inte går upp.

Om jag vandrar själv tänker inte jag på en del saker som tagits upp i tråden.

Ditt sätt att göra saker på, eller din kompetens blir inte bättre för att du är nedsättande om andra. Jag ger inte mycket för raljerande.

Avseende jobb som alpin fjällräddare är jag övertygad om att de frivilligt valt det jobbet för att de vill. Och de har Kompetens och rutiner för sin egen säkerhet.
Ser att du undviker frågorna och går till försvar istället, men det är ok.

Lite lustigt att dessa diskussioner blir likadana år till år 😅

Allt är på repeat.

Ibland glömmer vi nästan att fjällintresset och längtan till fjällen faktiskt förenar och är är en gemenskap
Helt rätt. Men det här är ju en tid på året då det inte är möjligt att fjällvandra. Jag tror att dessa ganska trista diskussioner är ett utslag av abstinens.

Men som vanligt kommer det upp bra och intressanta saker också. Jag tycker rapporten "Ensam är stark..." i #42 innehåller väldigt mycket intressant information att lära av. Tack och bock.

Helt rätt. Men det här är ju en tid på året då det inte är möjligt att fjällvandra. Jag tror att dessa ganska trista diskussioner är ett utslag av abstinens.

Men som vanligt kommer det upp bra och intressanta saker också. Jag tycker rapporten "Ensam är stark..." i #42 innehåller väldigt mycket intressant information att lära av. Tack och bock.
Trista? de är ju bra! :Dtillskillnad från andra trådar som är "trista" där man gissar positioner och frågar efter tips på tält för 1000:e gången. De här är ofta livliga och intressanta, ofta blir det förvisso två läger - en ryggdunkargrupp och en ifrågasättande grupp, men det är så det är. Om alla höll med varandra hela tiden så vore nåt fel. Jag tillhör ofta de som ifrågasätter och försöker se saker från andra synvinklar.

Senast ändrad:
ofta blir det förvisso två läger - en ryggdunkargrupp och en ifrågasättande grupp, men det är så det är. Om alla höll med varandra hela tiden så vore nåt fel. Jag tillhör ofta de som ifrågasätter och försöker se saker från andra synvinklar.
Du kanske skulle försöka se diskussionerna lite mer objektivt? Är ju rätt uppenbart hur du ser på saken och dig själv som du bra och enkelt beskriver över.

Jag skulle väl snarar säga att din åsikter om fjällräddning inte är speciellt unika då det är åsikter som ofta kommer opp i liknande diskussioner.

Tror man kommer längre i diskussioner och kanske lär sig av varandra om man undviker att tro att det handlar om
en ryggdunkargrupp och en ifrågasättande grupp
bland annat för att jag inte tror att vi skulle vara speciellt eniga om vem som är i vilken grupp.

/.../ Jag tycker rapporten "Ensam är stark..." i #42 innehåller väldigt mycket intressant information att lära av. Tack och bock.
Tack för den kommentaren!

Hennes uppsats innehåller saker som skulle kunna väcka debatt här på Utsidan.

Jag kan upprepa det jag skrev i det första inlägget:

"Min fråga är därför den enkla: Hur ser ni på risktagande vid fjällvandring när man gör det själv, och hur minimerar ni riskerna? /.../ Sannolikhet /.../

Totteman: Du kan titta på materialet du fått och ta fram dina egna svar. Gör gärna det och berätta för oss vad du kommer fram till.

Här får du ytterligare fem års olycksrapportering, ingen ensamvandrare förolyckades under den perioden: Naturvårdsverket & Fjällsäkerhetsrådet

Senast ändrad:
Tack för den kommentaren!

Hennes uppsats innehåller saker som skulle kunna väcka debatt här på Utsidan.

Totteman: Du kan titta på materialet du fått och ta fram dina egna svar. Gör gärna det och berätta för oss vad du kommer fram till.

Här får du ytterligare fem års olycksrapportering, ingen ensamvandrare förolyckades under den perioden: Naturvårdsverket & Fjällsäkerhetsrådet
Tack tack. Vilket material har jag fått?

Tråden handlar om riskhantering, och inte om omkomna.

Synd att de inte i en så lång och ändå detaljerad rapport har med lite statistik om räddningsaktionerna, aktivitet, orsak etc.

Scooter körning står i alla fall för flest dödsfall. Dödsfall vid vandring och klättring var alltså en firningsolycka (som tyvärr händer lite då och då men som knappast visar på helt fel beslut eller okunskap) och en militär som gick över en hängdriva som ramlade ned.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg