3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

På sommaren är risken för kondens =0,den solstänkta tältduken är antagligen varmare än utandningsluften.Vid rinnande vatten och vid pålandsvind i skärgård är det lite annorlunda (högre luftfuktighet generellt->vindavkylning),men inte mycket.
peter
Hehe"..den solstänkta tältduken.."Ja, det är ju en trevlig vädertyp:)

Här är en annan, inte mindre vanlig men mer kondensskapande:

Raskesven

Bilagor

• juli.JPG
    juli.JPG
    29.8 KB · Visningar: 459
Superlight

Okej mitt lättaste försök är följande:
Ryggsäck hemagjord 156g
Sovsäck Western Mountaneeering Highlight 507g med packpåse
Sovsäcksöverdrag hemmasid i GTX 424g ned packpåse
Liggunderlag Cellplast 160g

Då summerar vi till: 1242g så då kan jag ha med mig 8 st 200g chokladkakor och ändå klara 3kg gränsen ;-)

Eller så byter jag ut 1,6 kg choklad till:
- anorack Pneumatic Pullover 279g
- Tieera packlite byxa 291 g
- Förstärkningsplagg Marmot Driclime 367g
- Strumpor Ullfrote sport 72g
- MSR pocket rocket 85g
- Sked i björk hemmagjord 9,5g
- KAstrull Triangia titan 1,75L
- Ficklampa Photon kopia 9g
- Kniv CRKT peck 26g
- Tändsticksburk 18g
- Gas Primus 225g flaska 355g
- 3/4 100g chokladkaka
- kreditkort 12 g

Totalt 3000g

Senast ändrad:
Okej mitt lättaste försök är följande:
Ryggsäck hemagjord 156g
Sovsäck Western Mountaneeering Highlight 507g med packpåse
Sovsäcksöverdrag hemmasid i GTX 424g ned packpåse
Liggunderlag Cellplast 160g

Då summerar vi till: 1242g så då kan jag ha med mig 8 st 200g chokladkakor och ändå klara 3kg gränsen ;-)

Eller så byter jag ut 1,6 kg choklad till:
- anorack Pneumatic Pullover 279g
- Tieera packlite byxa 291 g
- Förstärkningsplagg Marmot Driclime 367g
- Strumpor Ullfrote sport 72g
- MSR pocket rocket 85g
- Sked i björk hemmagjord 9,5g
- KAstrull Triangia titan 1,75L
- Ficklampa Photon kopia 9g
- Kniv CRKT peck 26g
- Tändsticksburk 18g
- Gas Primus 225g flaska 355g
- 3/4 100g chokladkaka
- kreditkort 12 g

Totalt 3000g

:)

Nu övertrasserar du ju,du får bara ha 3 saker som väger 3 kg tillsammans.Plocka ihop sådär kan ju vemsomhelst...

peter

Apropå yttertält som alternativ så är mitt första hemsydda tarptält ett yttertält till ett gammalt Fjällräven G66, fast i hälften så tungt material. Så jag kan intyga att det är en bra tankemodell. Det är ett utmärkt sätt att testa om det här med tarp eller tarptält kan vara något. Man kan ju ha med sig innertältet som reserv och slå upp det vid behöv.

Vad gäller kondens så kan man som regel minska problemen med detta genom att använda teleskop-vandringstavar som tältstänger. När vädret är bra eller halvbra kan man hissa dessa högt upp och få en bra luftcirkulation mellan marken och tältväven. Väggarna behöver ju bara gå ned till backen när det är riktigt dåligt väder. Och då får det vara riktigt dåligt.

Men myggskydd måste man ju fixa på annat sätt.

Jörgen

Packa lätt-->en fråga om relativitet?

Jag har gått och köpt mig en Haglöfs Sumo 95 för att dom 3.4 kg den väger så sätter sig dom helt och hållet på mina ben genom "superhöftbältet" :) och inte axlar eller rygg, och 4 kilos skillnad på benen känner jag inte av så med det Ultasupergrymma bärsystemet så kan jag räkna bort vikten av själva ryggsäcken (och eg sovsäcken som p.g.a formen på säcken ligger positionerad precis vid höftbältet så att den vikten också kan fördelas enbart till benen (höften).

Med andra ord, tack vare bärsystemet så går lika långt utan någonting alls på ryggen som med ryggsäcken och sovsäcken i (provat en mil faktist), där enda skillnaden är att jag känner att det finns nåt där genom att jag dragit åt om höften.
Så till mina 3 stora (det som påverkar min kropp märkbart) räknar jag tält, kläder och MAT. Och om jag, inför min stora vandring (Treriksröset<-> smygehuk, vet inte startpunkt därav pilarna) räknar att inte kunna poviantera på tio dagar (säkerhetsmarginal, kanske behövs ökas) så borde jag hamna på ca 4.5 kg. Tält (vaude enmans 0.9 kg), mat ca 2 kg, kläder ca 1 kg. Så med en sovsäck på 1 kg rygga på 3.4 kg "3 stora" på 4 kg, kök på ca 0.6 kg, övrigt (Ipod, mob, nödask, toapapper, sanitetsprodukter m.m.) ca 1 kg så ligger jag på ca 10 kg. Lägg sen lite vatten på det ca 3 kg så tycker jag att med den vikten på det superba bärsystemet att man inte har några problem att traska några såna där mil om dan i några månader (med vilodagar ofcourse).
Fjäderlättgrabbar :) vad tror/tycker ni om att jag ändrade/tolkade lite eget så om era "3 stora" utifrån det jag skrev ang sovsäcken och ryggsäcken? Eller bara allmänt tankar och/tips ang packa lätt inför en sån stor vandring som jag beräknar ta ca 100 dar?

Jag har gått och köpt mig en Haglöfs Sumo 95 för att dom 3.4 kg den väger så sätter sig dom helt och hållet på mina ben genom "superhöftbältet" :) och inte axlar eller rygg, och 4 kilos skillnad på benen känner jag inte av så med det Ultasupergrymma bärsystemet så kan jag räkna bort vikten av själva ryggsäcken (och eg sovsäcken som p.g.a formen på säcken ligger positionerad precis vid höftbältet så att den vikten också kan fördelas enbart till benen (höften).

Nej tyvärr, du kan inte räkna bort vikten.

Nej tyvärr, du kan inte räkna bort vikten.

Egentligen kan har väl göra lite som han vill, han kan ju inte räkna bort vikten från tex knän, fotleder och fotsulor men väl från ryggen om höftbältet är så bra som han säger. Och "var" det är viktigt att bli lättare är ju en fråga om var han har sina "svaga" och/eller "bekväma" områden om hans rygg är kass och bara klarar hälften av vad resten av kroppen gör så är ju detta helt rätt tänkt.

Nej, fysikens lagar kommer du inte ifrån. Det är 3,4 kg som måste förflyttas av dina muskler. Sedan kan placeringen av dessa kg på kroppen göra att de blir mer eller mindre ansträngande att flytta, både objektivt och subjektivt. Magnus Samuelsson orkar naturligtvis bära betydligt mer än jag utan att ens märka av det, gissar jag.

Vad gäller tips för en lång vandring så finns det inget i mina egna erfarenheter eller från de långvandrare jag känner som tyder på något annat än att lättas möjliga packning är synnerligen viktigt. De flesta försöker på olika sätt, om inte annat efter en 10-20 mil, att banta sin packning. Och för större delen av en vandring genom hela Sverige under barmarkssäsongen rör man sig i skogsterräng och kan i stort sett proviantera varje dag. Då skulle jag personligen välja något i den här stilen:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54169&page=3
Listan som Tanto ser fin ut i mina ögon.

Det skall bli kul att se hur det går med din vandring genom hela Sverige och lycka till. Oavsett tyngden på packningen så avundas jag dig upplevelsen.

Jörgen

Att bära större eller största delen av sin packning på höften är väl inget nytt, och något som de flesta seriösa ryggsäckar är konstruerade för mha ett rejält avbärarbälte? (att sen många enklare och/eller gramjagande ryggsäckar har en midjesnodd i stället, utan nämnvärd funktion så länge man inte hänger i knävecken är väl en annan femma.)

Per

Nej, fysikens lagar kommer du inte ifrån. Det är 3,4 kg som måste förflyttas av dina muskler. Sedan kan placeringen av dessa kg på kroppen göra att de blir mer eller mindre ansträngande att flytta, både objektivt och subjektivt. Magnus Samuelsson orkar naturligtvis bära betydligt mer än jag utan att ens märka av det, gissar jag...

Att minska belastningen på det mest påkända området är inget som strider mot nån fysikalisk lag. Det är är ett normalt förfarande inom strukturmekaniken. Utformning av regler för hur man ska beräkna vikten på packningen är väl egentligen enbart av akademiskt intresse om man inte tävlar i lättpackning?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg