Jag har gått och köpt mig en Haglöfs Sumo 95 för att dom 3.4 kg den väger så sätter sig dom helt och hållet på mina ben genom "superhöftbältet"
och inte axlar eller rygg, och 4 kilos skillnad på benen känner jag inte av så med det Ultasupergrymma bärsystemet så kan jag räkna bort vikten av själva ryggsäcken (och eg sovsäcken som p.g.a formen på säcken ligger positionerad precis vid höftbältet så att den vikten också kan fördelas enbart till benen (höften).
Med andra ord, tack vare bärsystemet så går lika långt utan någonting alls på ryggen som med ryggsäcken och sovsäcken i (provat en mil faktist), där enda skillnaden är att jag känner att det finns nåt där genom att jag dragit åt om höften.
Så till mina 3 stora (det som påverkar min kropp märkbart) räknar jag tält, kläder och MAT. Och om jag, inför min stora vandring (Treriksröset<-> smygehuk, vet inte startpunkt därav pilarna) räknar att inte kunna poviantera på tio dagar (säkerhetsmarginal, kanske behövs ökas) så borde jag hamna på ca 4.5 kg. Tält (vaude enmans 0.9 kg), mat ca 2 kg, kläder ca 1 kg. Så med en sovsäck på 1 kg rygga på 3.4 kg "3 stora" på 4 kg, kök på ca 0.6 kg, övrigt (Ipod, mob, nödask, toapapper, sanitetsprodukter m.m.) ca 1 kg så ligger jag på ca 10 kg. Lägg sen lite vatten på det ca 3 kg så tycker jag att med den vikten på det superba bärsystemet att man inte har några problem att traska några såna där mil om dan i några månader (med vilodagar ofcourse).
Fjäderlättgrabbar
vad tror/tycker ni om att jag ändrade/tolkade lite eget så om era "3 stora" utifrån det jag skrev ang sovsäcken och ryggsäcken? Eller bara allmänt tankar och/tips ang packa lätt inför en sån stor vandring som jag beräknar ta ca 100 dar?