3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

Det går väl att veckla in sig hur mycket man vill i fysik... faktum kvarstår: har du en rygga som väger 3.4 kilo så får du bära 3.4 kilo.

Visst, och om du väljer en ikea påse istället får du bära 3,3 kg mindre. Själv vet jag vilket jag hade valt på en fjällvandring.

Min poäng är att man inte ska stirra blint på totalvikten. Givetvis är totalvikten viktig, men det finns andra faktorer som oxå påverkar. Dessutom är dessa faktorer individuella. Vad som är rätt val för mig är sannolikt inte rätt vall för dig.

Hypotetiskt skulle tex en 3,4 kilos rygga kunna avlasta din rygg med 5 kilo, vilket är bra om du har ryggproblem. Om du stället har knäproblem finns det smartare val.

..men det finns andra faktorer som oxå påverkar. Dessutom är dessa faktorer individuella. Vad som är rätt val för mig är sannolikt inte rätt vall för dig..

Nu har du glömt att i just den här avdeningen av forumet räknar vi gram, allt annat antas lika, och begrepp som funktion och komfort är inte rumsrena! ;)

Per

Att bära större eller största delen av sin packning på höften är väl inget nytt, och något som de flesta seriösa ryggsäckar är konstruerade för mha ett rejält avbärarbälte? (att sen många enklare och/eller gramjagande ryggsäckar har en midjesnodd i stället, utan nämnvärd funktion så länge man inte hänger i knävecken är väl en annan femma.)

Precis - det är väl inte en fråga om att bära med ryggen eller bära med höften? Jag har aldrig haft en ryggsäck större än 30 liter där kraften går ner mer i ryggen än i höften (och i de fall gramjagande säckar saknar avbärarbälte så är det för att det knappast behövs när packningen bara ligger på ett par kilo).

Och som sagt: det är fötter och knän som får ta smällen, oavsett (har man ryggproblem är det en annan sak, men då är det ju ännu viktigare att ha så låg totalvikt som möjligt i förhållande till bärsystemet).

Men sen är det inte automatiskt så att ett avbärarbälte är bättre ju kraftigare det är. Den "lilla snodden" på till exempel en Golite Jam2 gör lika mycket nytta som bältet på min gamla Vulcan. Man måste inte ha en Transformerrobot kring höften om inte vikten kräver det.

Det går väl att veckla in sig hur mycket man vill i fysik... faktum kvarstår: har du en rygga som väger 3.4 kilo så får du bära 3.4 kilo.

Det är svårt att säga emot detta. Går man på slät och jämn mark kanske en del inte upplever att ett par kilos extra vikt spelar någon större roll. Men när man går i kuperad mark gör sig fysikens lagar påminda för muskler, leder, hjärta, osv. Dvs ju tyngre, desto mer ansträngande.

Men om däremot packningen är mycket tung skulle jag inte välja en alltför lätt säck. Men då har man väl lämnat det här med lättpackning och diskuterar istället hur man på bästa sätt ska bära något tungt. Ett helt annat ämne. ;)

Senast ändrad:
Jag har gått och köpt mig en Haglöfs Sumo 95 för att dom 3.4 kg den väger så sätter sig dom helt och hållet på mina ben genom "superhöftbältet" :) och inte axlar eller rygg, och 4 kilos skillnad på benen känner jag inte av så med det Ultasupergrymma bärsystemet så kan jag räkna bort vikten av själva ryggsäcken (och eg sovsäcken som p.g.a formen på säcken ligger positionerad precis vid höftbältet så att den vikten också kan fördelas enbart till benen (höften).

Med andra ord, tack vare bärsystemet så går lika långt utan någonting alls på ryggen som med ryggsäcken och sovsäcken i (provat en mil faktist), där enda skillnaden är att jag känner att det finns nåt där genom att jag dragit åt om höften.
Så till mina 3 stora (det som påverkar min kropp märkbart) räknar jag tält, kläder och MAT. Och om jag, inför min stora vandring (Treriksröset<-> smygehuk, vet inte startpunkt därav pilarna) räknar att inte kunna poviantera på tio dagar (säkerhetsmarginal, kanske behövs ökas) så borde jag hamna på ca 4.5 kg. Tält (vaude enmans 0.9 kg), mat ca 2 kg, kläder ca 1 kg. Så med en sovsäck på 1 kg rygga på 3.4 kg "3 stora" på 4 kg, kök på ca 0.6 kg, övrigt (Ipod, mob, nödask, toapapper, sanitetsprodukter m.m.) ca 1 kg så ligger jag på ca 10 kg. Lägg sen lite vatten på det ca 3 kg så tycker jag att med den vikten på det superba bärsystemet att man inte har några problem att traska några såna där mil om dan i några månader (med vilodagar ofcourse).
Fjäderlättgrabbar :) vad tror/tycker ni om att jag ändrade/tolkade lite eget så om era "3 stora" utifrån det jag skrev ang sovsäcken och ryggsäcken? Eller bara allmänt tankar och/tips ang packa lätt inför en sån stor vandring som jag beräknar ta ca 100 dar?

Då kan du väl räkna hela packningen som 0 kg, om det känns bra så.

Mest utsatt av allt på kroppen, om man avverkar stora höjdskillnader, är nog knäna,
därnäst hälsenefästena.
Det kanske du inte märker i unga år, men ett tips som jag gärna upprepar, är att skadorna inte uppträder lika plötsligt som deras symptom; förnuftig packning kan fördröja dem. Sen kan man ju också fundera på säkerheten; efter att ha gått utför ett brant pass med lösa block och snö mellan börjde jag på allvar tänka efter vad jag behövde.

PS: eftersom jag har en del ryggproblem också så kanske jag skulle påminna om att man kan klara sig med ett tämligen klent bälte om säcken har en vettig ryggplatta. Den senare aspekten fällde - för mitt vidkommande - en Vapor Trail. Den var omöjlig att justera så att jag inte fick spänningar i nacke, axlar och/eller rygg. Och det med 13 kg inuti.

Då kan du väl räkna hela packningen som 0 kg, om det känns bra så.

Mest utsatt av allt på kroppen, om man avverkar stora höjdskillnader, är nog knäna,
därnäst hälsenefästena.
Det kanske du inte märker i unga år, men ett tips som jag gärna upprepar, är att skadorna inte uppträder lika plötsligt som deras symptom; förnuftig packning kan fördröja dem. Sen kan man ju också fundera på säkerheten; efter att ha gått utför ett brant pass med lösa block och snö mellan börjde jag på allvar tänka efter vad jag behövde.

PS: eftersom jag har en del ryggproblem också så kanske jag skulle påminna om att man kan klara sig med ett tämligen klent bälte om säcken har en vettig ryggplatta. Den senare aspekten fällde - för mitt vidkommande - en Vapor Trail. Den var omöjlig att justera så att jag inte fick spänningar i nacke, axlar och/eller rygg. Och det med 13 kg inuti.

Det är skillnad att räkna bort 4 kg och räkna bort 13 kg... Det jag menade var att lastar jag bara sovsäcken i ryggen så kan jag gå lika behagligt i med ryggan som utan (okej då har jag inte testad att gå långt flera dagar utan bara en men antar att det inte ökar så sjukt exponentiellt så att skillnaden blir skyhög fort).
Det handlar om hur tränad man är ju. Ju mer tränad man är ju mer kan man "räkna bort" vikt om man säger så. Ta en fet oljetanker, om du lastar EN lastbil på den så känner inte den av det så mycket, men om du lastar samma lastbil på en fet yacht typ så känner ju den av det markant mer. samma Princip gäller här, jag känner att jag är soppas tränad just nu så att jag kan räkna bort ryggsäcken och sovsäcken på samma sätt som i liknelsen (liknar mig inte vid nån monsterbola biff :) ).

Det är skillnad att räkna bort 4 kg och räkna bort 13 kg... Det jag menade var att lastar jag bara sovsäcken i ryggen så kan jag gå lika behagligt i med ryggan som utan (okej då har jag inte testad att gå långt flera dagar utan bara en men antar att det inte ökar så sjukt exponentiellt så att skillnaden blir skyhög fort).
Det handlar om hur tränad man är ju. Ju mer tränad man är ju mer kan man "räkna bort" vikt om man säger så. Ta en fet oljetanker, om du lastar EN lastbil på den så känner inte den av det så mycket, men om du lastar samma lastbil på en fet yacht typ så känner ju den av det markant mer. samma Princip gäller här, jag känner att jag är soppas tränad just nu så att jag kan räkna bort ryggsäcken och sovsäcken på samma sätt som i liknelsen (liknar mig inte vid nån monsterbola biff :) ).

Jag brukar jämföra mig själv med ett lejon.

Det spelar ingen roll hur vältränad man är (monsterbola biff eller lejon), vikten är densamma.
Du kan göra vilka räkneövningar du vill.
Som någon skrev kan det ändå löna sig att välja en tung ryggsäck med överlägset bärsystem, om man tänker bära väldigt mycket. Det kanske var det du ville få bekräftat?
Annars verkar den här tråden handla om att minska vikten på det man bär (först då finns det en poäng i att satsa på 3 för 3). Det verkar ju inte vara lägre vikt du vill uppnå, så varför vill du diskutera 3 för 3 över huvud taget?

/OJ

Med min 1250-grams Rusta-rygga har jag inga som helst problem med att bära all vikt på höfterna. Varför skulle jag då lasta på mig 2 kg till?

Tänk jag tror jag aldrig förut sett någon hävda i detta forum att lättpackningstänkande kan ersättas med träning. Onekligen kreativt.

Men vad är det mot den virtuosa omstavningen av ordet "såpass" ?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg