Alla kilo räknas - tänk på knäna
Sedan ska du inte dissa lätta ryggsäckar innan du prövat dem. Min erfarenhet är att de är förvånansvärt bekväma om man håller sig under deras bekvämlighetsgräns. Att en ryggsäck ska behöva väga mer en 1,5 kg för att bära 15kg tror jag inte längre.
Samir, jag får erkänna att jag i början av min vandringskarriär tänkte lite som du. Jag tyckte att en ryggsäck på 15kg inte var någon vikt alls med en bra ryggsäck. Jag sprang nästan längs kungsleden och tyckte att en normal dagsetapp var pinsamt kort. Efter den vandringen lärde jag mig en läxa. Du själv må tycka att det kändes lätt, men dina knän tycker det kanske inte. Jag hade lite småont i knäna i flera veckor efteråt. En annan lärdom är att man aldrig ska bedöma hur en börda känns i platt terräng. Gör 300m i höjd upp och ner och se hur det känns. Jämför sen med 5kg mindre.Med andra ord, tack vare bärsystemet så går lika långt utan någonting alls på ryggen som med ryggsäcken och sovsäcken i (provat en mil faktist), där enda skillnaden är att jag känner att det finns nåt där genom att jag dragit åt om höften.
Sedan ska du inte dissa lätta ryggsäckar innan du prövat dem. Min erfarenhet är att de är förvånansvärt bekväma om man håller sig under deras bekvämlighetsgräns. Att en ryggsäck ska behöva väga mer en 1,5 kg för att bära 15kg tror jag inte längre.