Ja, det behöver inte vara krångligt ens för längre turer, när man ändå behöver lite mer hållbar och vattenfri mat.
Förra våren kom jag iväg till Tatra med en dags varsel, när mitt gamla replag plötsligt fick ihop en gemensam tidslucka. Det var inte tal om några matförberedelser, än mindre torkning.
Jag kom iväg i princip utan någon mat alls, men väl i Zakopane svepte jag förbi en vanlig supermarket och bunkrade upp med bulgur, potatismos, färdigtorkade grönsakspåsar (där är polackerna mycket bättre än vi), nötter, frön, musli, smör, äkta polskt gräddpulver, mjölkpulver, torra polska korvar, vitlök och lite kryddor. Det enda jag inte hittade av mitt vanliga kit var koksmjölkpulver och rostade kikärter (men de fanns, visade det sig, i en annan affär).
Ute på gatan köpte jag en stor "limpa" av de där underbara rökta fårostar, som ännu tillverkas för hand i byarna. De är nästan vattenfria och håller i veckor. Levde sen på detta i nästan två veckor, utom någon enstaka mellanlandning i en fjällstation - och då åt vi såklart bigos
Någon annan gång hann jag bara riva med mig en påse bulgur, en påse soltorkade tomater, en burk jordnötssmör, torrmjölk, musli och min vanliga nötblandning, för det var helg och det var vad jag råkade ha hemma. Var ute i tio dagar och det gick hur bra som helst det också.