Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Mer på profilsidan


Kategorier:

Etiketter:

Länkar:

Det eviga problemet med gaskök i kyla

Alla som använt gaskök i minusgrader vet att effekten sjunker drastiskt när behållaren blir kall. Jag ser detta som en utmaning och har beslutat att göra något åt det. I varje fall försöka.

Problemet

Gasbehållaren blir alltså kall på vintern. Det blir den på sommaren också, men då tillför den omgivande luften ny värme, och köket fungerar tillfredsställande. Men på vintern är det svårare. Luften är så kall att temperaturen inte räcker för att hålla uppe gastrycket. Och ju tommare burken blir desto värre är det.

Om man inte ska koka särskilt stora mängder kan det räcka att ta behållaren med i sovsäcken så att den värms upp. Det gör jag själv ofta vid enstaka vinterövernattningar. Den uppvärmda burken kan sedan hålla trycket uppe vid lågan en liten stund.

Men vid längre användning drar den expanderande gasen inne i burken snabbt värmen ur densamma och den blir väldigt kall. (Samma princip gäller när vatten avdunstar till ånga. Ångbildningsvärmen sänker temperaturen i det vatten som är kvar i vätskeform.) 

En vanlig metod, t ex när sovsäcksvärmen i burken förbrukats, är att värma sin gasbehållare med händerna. (Det finns även andra metoder som är mer drastiska. Och mer eller mindre farliga. Och som i värsta fall kan leda till okontrollerad låga eller till och med explosion. Sådana metoder har jag undvikit att experimentera med.) Problemet med handvärmning är att händerna blir extremt kalla redan efter en liten stund.

En genial(?) idé

Mitt tankespår har varit att hitta en metod där man använder sig av samma princip som vid handvärmning men att man ersätter händerna med något slags material. Det idealiska vore ett material som leder värme bra, är lätt att värma upp och som sluter tätt till burkens botten eller sidor. Mina verkstadsresurser är inte stora nog för att jag ska kunna tillverka något av metall, så jag har nöjt mig med ett helt annat och enklare material.

Och materialet är s k plastelina, dvs modell-lera för leksaksbruk! 

 

Man kan lugnt påstå att damerna i leksaffären hade roligt när jag ställde en rad frågor om materialets egenskaper. Till slut var jag tvungen att tala om vad jag skulle ha det till och då hade de roligt en stund till. Men jag skäms inte det minsta, utan tar förpackningens åldersrekommendation (3+) som en hedersbeteckning.

Nåväl. Efter ett förtest med leran i frysen under en natt kunde jag konstatera att materialet visserligen stelnade men var lätt att tina upp igen. Och då fungerade det som vanligt.

Test i halvskarpt läge

Sedan kom ett skarpare test i morse när jag efter en natt i vindskydd skulle koka tevatten. Jag hade inte haft leran i sovsäcken utan ville testa att värma det med köket. Jag la det på en bit aluminium som jag klippt ur en vanlig pajform för att inte bränna vid leran i kastullen (leran tål nämligen inte hög värme, det är väl någon slags plastmaterial).

Gasburken var förstås kall, så som startvärmning var det händerna som gällde, annars slocknade lågan. När leran blivit ljummen plattade jag till den och höll fast den med händerna på gasbehållaren. Och se, lågan blev stabil och vattnet kokade upp ganska bra. Trots att burken i det närmaste var tom.

Så här såg det ut (fotot är naturligtvis taget i min studio i köket):

Ganska fort blev leran kall där den låg emot burkens hölje, men då knådade jag snabbt om den och kunde utnyttja den värme som fanns kvar i klumpen.

Det sista fotot (nedan) visar alla delar i mitt experiment, inklusive den aluminiumbit jag använd för att skydda leran från att skadas av värmen. (Man får se till att man inte överhettar kastrullen också när man värmer den för den är ju torr.)

När leran inte används kan den lämpligen förvaras i en plastpåse. Den torkar annars. Normalt är den lite klibbig. Samt luktar karamell. Jag har också tänkt att ha fler klumpar med. Då kan man värma den andra medan den första används.

Sammanfattning

Hur nöjd blev jag? Svar: Jag blev nog halvnöjd. Det fanns en del värme i lerklumpen, tillräckligt för att öka lågan så att det märktes. Utan lerklumpen hade jag fått kyla ner mina händer rejält istället. Dock var effektökningen inte väldigt stor, och jag kan inte säga hur effektivt det hade varit om utetemperaturen varit lägre. Nu var den bara -2 grader. Och med en bitande kall vind. 

En sak är jag väldigt nöjd med: detta är en ofarlig metod. I varje fall kan jag inte se någon direkt risk med att använda den.

Kanske kommer tuffare test att visa att det fungerar även i stark kyla. Eller att det inte fungerar alls. Risken är förstås att jag då sällar mig till den skara uppfinnare som anses som tokiga drömmare. Men inte ens Leonardo lyckades realisera alla sina geniala idéer!

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2011-02-27 08:25   brigas
nog bäst hålla sej till bensin vintertid.eller laga mat över öppen eld.
Fast experiment för ju utvecklingen framåt ibland.
 
Svar 2011-02-27 11:27   fowwe
Britt, naturligtvis har du rätt! Men jag tänkte att jag skulle slippa investera i ett bensinkök detta år. Nya grejor har kostat alldeles för mycket redan.
 
2011-02-27 08:47   äventyrssugen
Hmmm! Själv var jag inne på isolering av burken för att behålla värmen men du menar att kylan till stor del så att säga kommer innifrån burken. (Här skulle jag nog inte använda uttrycket expanderande om gasen utan mer att trycket sjunker och därmed tempen)
Det ska bli spännade att se om det dyker upp fler förslag från kreativa tänkare.
 
Svar 2011-02-27 11:32   fowwe
Det kanske var lite oklart uttryckt. Med expanderande menar jag att den flytande gasen expanderar till gasformig. Och då tar den värme från omgivningen, dvs vätskan och burken.
När gastrycket sjunker pga kall luft är det luften som tar värme från gasbehållaren - om den är varmare än luften.
Kanske det finns någon kemist bland läsarna som kan reda ut detta mer exakt ;-)?
 
2011-02-27 09:30   seobserver
Att lösa problem genom att bära ett system till är en lösning, en annan är ett bränsle (bensin) som fungerar ner till -70 från början.
Men roligt är att följa tankespåren och trevligt skrivet är det.
 
Svar 2011-02-27 11:36   fowwe
Tack för kommentaren! Även om min uppfinning skulle vara oduglig så är det roligt att skriva ner sina funderingar ;-). Jag gillar att läsa om Leonardos misslyckanden också, inte bara hans succéer.
 
2011-02-27 09:48   thegedd
Bra och intressant att du tar upp problemet. Har ju varit ute en del i vinter och stött på detta dilemma. Till slut tillverkade jag en liten "burk" av vanligt liggunderlag som jag placerade gastuben i. Men även detta funkar inte riktigt optimalt (runt -10). Nu funderar jag på att göra en ny "burk" av ett annat liggunderlag med något annat material.
Jag lägger ut bilder om en stund som visar "burken".
 
Svar 2011-02-27 11:38   fowwe
Ska bli spännande att se. En del värme försvinner ut i luften, det kan nog detta hölje få stopp på. Men så var det detta med att gasen stjäl värme inifrån, liksom.
 
2011-02-27 11:20   guhj
En variant vore väl att ha termosvatten, som man kan hälla upp i ett kärl som man sedan ställer gasbehållaren i. Vatten är ju bra eftersom det har bra ledningsförmåga och högt energiinnehåll. Om gasbehållaren är ren utvändigt ska det ju inte vara någon fara att använda det vattnet som vanligt sedan heller.

Jag undrar om den händige möjligen kan bygga nåt slutet ledningssystem som cirkulerar nåt värmemedium från lågan ner runt behållaren och upp igen, så att man bara behöver värma behållaren nog för att få igång köket, och sedan värmer det sig själv...
 
Svar 2011-02-27 11:43   fowwe
Min kompis har varit inne på detta med vattenbehållare. Och det borde ju fungera. Men först går det åt en hel del värme att smälta vatten. Tål att fundera på...

Den andra idén med ett värmeledningssystem som drivs av själva gaslågan har jag varit inne på. Jag håller med dig att detta skulle man verkligen vilja lösa! Lösningen - om den är genomförbar - blir troligen tekniskt avancerad. Det som jag ser som det stora problemet är att få mediet som transporterar värmen att cirkulera så att man tvingar det ner till den kalla burken. Värme vill ju alltid uppåt. Men den som löser detta problem kan nog starta firma och sälja gaskök med god förtjänst ;-).
 
2011-02-27 14:32   thegedd
"Men så var det detta med att gasen stjäl värme inifrån, liksom." Absolut !

När jag tillverkade burken var jag övertygad om att jag inte skulle få några problem, men icke....efter en liten stund sackar lågan (runt -10).

Nu är burken tillverkad av liggunderlag äldre, kanske nyare, tjockare, annat material skulle hjälpa något ? Vad vet jag....vi får helt enkelt testa oss fram. En vacker dag kanske någon utav oss hittar en enkel lösning.....

Det finns ju batteriuppvärmda strumpor man "kanske" kan stoppa tuben i ?
 
Svar 2011-02-27 22:27   fowwe
Uppvärmning med batteri är helt klart en spännande tanke! Den har inte slagit mig tidigare. Med två uppladdningsbara ficklampsbatterier på 2x1,2 V och 2,7 Ah skulle man teoretiskt få nästan 6,5 W i en timme! Eller 13 W i en halvtimme. Låter nästan för bra för att vara sant. :-D

Nackdelen med uppladdningsbart är att de tappar laddningen i kyla och måste hållas varma. Samt att de måste laddas med vissa mellanrum. Men ljuset är ofta bra på vårvintern och solcellsladdare har jag ändå med mig.

Nu gäller det bara att uppfinna en värmeslinga som helst ger all värme till burken. Vem blir först att testa? Dessvärre inte jag. Men idén är helt klart värd att prova!
 
2011-02-27 16:43   Minnatur
Okej här kommer en tanke...

När vi studerade friluftsliv och ledarskap fick vi rådet att linda in våra termosar med ett par lager SILVERTEJP in för vinterbruket... (universalfriluftsprodukten man inte kan vara utan...) tre flugor i en smäll kan man säga om det skulle fungera för dig... Genom att linda in termosen slapp man förfrysa händerna när man handskades med den samma utan handskar. Samtidigt som man slapp förfrysning av fingrar fick man med sig ett par extra varv SILVERTEJP... Det var bara att repa upp ett varv eller två om du var i behov...

Nu slår det mig att i ditt fall Skulle det kunna fungera på samma sätt... Isolera mot kyla samtidigt som du kan hantera burken utan fingerskador och ha ett lager silvertejp nära till hands...

Prova och återkom gärna med resultat...

Annars rekomenderar jag Primus Nova... Fungerar alltid...
 
Svar 2011-02-27 22:34   fowwe
Ja, silvertejp är bra till mycket! Som isolering mot kalla händer låter det jättebra. Dessvärre hjälper det inte mot det problem som är lätt att förbise, nämligen att värmen försvinner IN I tuben...
 
2011-02-27 23:24   Vandrare
thegedd. Gasen i burken är flytande vätska. När du släpper ut gas så kokar vätskan i burken och burken kyls av. Så att isolera hjälper inte ett dugg, du måste tillföra värme.

Görs inte dom där koksaltlösnings-grunkorna längre? Som man kokade upp och så blev dom varma när man vickade på en plåtbit. Fanns såna som passade under burken. Fanns även för handvärmning.
 
2011-02-28 10:29   thegedd
"du måste tillföra värme" PRECIS....som Göran Hägglund skulle sagt, skämt o sido, rätt o absolut. Har lite idéer om hur, får se "när" jag provar dom....
 
2011-02-28 20:48   L.A.
Många kreativa ideer :) När jag hade svårt att få nån sprutt på lågan i våras då det var nån enda minusgrad, och förstått att iden att sätta gasbehållaren ovanpå grytans lock kanske inte var helt riskfritt, har jag (vid kallväder) gått över till ren propangas i engångsflaska (sievert 220884), finns hos gasolspecialister) http://www.sievert.be/default.asp?locId=2&langId=2&pageId=6&areaTypeId=2&areaId=22. använt den på tur i vinter, iofs inte under -10, men fungerade oklanderligt. Propangas bör funka under -30 (har dock inte testat). dyrare men värt varenda spänn. Nytt kök kostar också en del.
 
Svar 2011-03-01 22:56   fowwe
Tack för tipset med propangas, Lars! Det kände jag inte till förut. Värt att följa upp och testa. Ska se om jag hittar någon sådan specialist i närheten.
 
2011-03-01 12:29   seobserver
Envar väljer alltid vad som skall bäras.
 
2011-03-05 12:05   Raskesven
Jag gillar bensin. Men vad sägs om att tillverka en liten nätkasse av koppartråd att ha gasburken i, och låta kopprtrådens ändar sticka in i kökets låga? Koppar leder ju värme bra.
 
Svar 2011-03-05 21:52   fowwe
Mja, det kanske skulle fungera. Känns som om detta och flera andra tips skulle behöva testas i någon verkstad ;-).
 
2011-03-06 17:15   seobserver
Tjusig tanke men både luften och burken kyler koppartråden, förmodligen blir effekten bara tyngden av nätkassen.
Bensin är ett bra vinterbränsle bl a.
 
2011-03-18 10:46   erikp
Lägg ner gasol tuben i vattnet du kokar om det nu är det du gör så är det löst.
 
Svar 2011-03-19 00:16   fowwe
Tack för tipset, det är noterat! Det förutsätter väl att man har en tillräckligt lång slang från tuben. Och att man är försiktig.
 

Läs mer i bloggen

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg