Man kan förstå att det är stötande när euforiska jägare springer runt bärandes på varg.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6381962.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6381962.ab
Hela denhär historien gör mig bedrövad... ... ...
... ...men jag förstår vad du menar Patric. ;-I
Jag kanske borde ha poängterat det, men tyckte det var så självklart. Ger dig naturligtvis rätt i att uppläget för den här vargjakten var helt förkastligt. Hade det varit mitt beslut så hade vargarna fått vara, och fått ett tillskott av vargar insatta österifrån. Men om det inte skulle vara poltiskt möjligt, borde ett direkt inbyte av varg österifrån kunna gå något lättare än att i ett svep utöka stammen. Då kan poltiker altid säga att "vi har beslutat att ha varg, vi ökar inte antalet men gör stammen friskare". Men som sagt, med så få djur tycker jag verkligt illa om vargjakten, och i synnerhet hela upplägget. Dessutom tycker jag politikerna borde visa lite stake och följa genetikers rekommendation om 500 djur. I andra sammanhang berömmer sig nuvarande regering ofta om att "forskningsbasera" politiken. Men det gällde tydligen inte i vargfrågan.det är nog väldigt mycket som redan påpekats ett politiskt beslut av sittande regering under ett valår där jägarlobbyn är en viktig röstgrupp.jag gillar jakt och jag tycker att vi ska jaga jaktbara vilt, även varg och lo men inte hur som helst. problemet är inte att man jagar utan hur man jagar och hur det framställs, jägarna framstår som skjutkåta idioter och det är inte den bilden jag som jägare vill framställa, därför blir jag arg och besviken när jakt utförs på det här viset.
när det handlar om en så pass genetiskt känslig population så kan man inte bara gå man ur hus och tokjaga.. det enda som är försvarbart är aktiv avel av vargstammen och det har inte skett. om man istället för att tokdöda 27 vargar på i princip ett dygn så skulle dessa djur handplockats som oskygga individer, skadade individer eller på annat sätt olämpliga individer under hela jaktåret, inte två dagar. sen är 10% av popluationen en åt helvete för stor tilldelning, en tredjedel hade räckt till aktiv avel. när vargstammen närmar sig 1500-2000 individer så kan vi börja diskutera annan typ av jakt..
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vargjakten | Jakt | 3 |