vargjakten

Genetikerna säger 500 djur, med nytt blod då och då österifrån för en genetiskt frisk vargstam. Riksdagsbeslutet om 200 vargar, eller 20 föryngringar per år, var en kompromiss. En sedvanlig uppvisning i politisk ryggradslöshet.

Jag har inte svårt att acceptera att vargar skjuts för att öka den genetiska variationen, men det förutsätter att man också byter in vargar österifrån. In med ett tiotal vargar i mellansverige österifrån så löses problemet med den genetiska variationen. Går inte i dagsläget att förlita oss på att vargar då och då dimper ner österifrån, eftersom tjuvjägarna skjuter dem där de kommer åt. Tar för lång tid mellan varven. Med fler och friskare djur skulle de kanske räcka med den naturliga invandringen. Inte heller har jag svårt att acceptera tanken att vargen ska jagas. Det är tvärtom ett måste. Ett djur utvecklar bara ett skyggt beteende om det tjänar på det, och för människan skygga vargar är vad vi ska ha, tycker jag. Men idag, med futtiga 200 djur är det närmast skamligt att inte avskjutningen åtföljs av ett inbyte av vargar österifrån.

Jag befann mig i närheten av Lokareviret under vargjakten. Talade med lokalbefolkningen. De jag träffade var helt nyanserade. Varken något romantiserande runt vargen eller någon aggressivitet. Verkar mest vara högröstade lobbyister bland jägare som lyckats påverka riksdagsbeslutet så det bara bidde 200 vargar, dvs. en tumme.

Raskesven

Jag har inte svårt att acceptera att vargar skjuts för att öka den genetiska variationen, men det förutsätter att man också byter in vargar österifrån.

Jag har inte heller svårt att acceptera detta. Men det förutsätter också att man skjuter rätt vargar. Finns ju ingen som helst kontroll att det inte är rätt vargar som skjuts.

Precis. Risken finns ju nu faktiskt att man har skjutit fel vargar, så att vargstammen kommer att bli ännu mer inavlad.

Men det kommer väl DNA-analyserna hos SVA att visa om så är fallet.

Jag har inte heller svårt att acceptera detta. Men det förutsätter också att man skjuter rätt vargar. Finns ju ingen som helst kontroll att det inte är rätt vargar som skjuts.
Det är alldeles riktigt, och en viktig synpunkt. Skjuts Alfaparet lär det leda till splittring av flockar och problemvargar, dvs. vargar som tar människors tamdjur, med åtföljande skyddsjakt. Finns säkert jägare som hoppas på det. Mer knepigt att avgöra om rätt varg skjuts ur genetisk synvinkel. Vad göra, bedöva vargen, ta ett DNA-prov och sedan besluta om avlivning eller inte?

Raskesven

Jag har inte svårt att acceptera att vargar skjuts för att öka den genetiska variationen, men det förutsätter att man också byter in vargar österifrån.
Den genetiska variationen kan aldrig bli större av att man minskar stammens storlek. Den blir det naturligtvis om det kommer in nya, obesläktade individer. Avskjutningen har inga positiva effekter i sammanhanget.

Resonemanget är djupt ohederligt. Jag hoppas att den där slirige Carlgren aldrig mer får ett förtroendeuppdrag.

Den genetiska variationen kan aldrig bli större av att man minskar stammens storlek. Den blir det naturligtvis om det kommer in nya, obesläktade individer. Avskjutningen har inga positiva effekter i sammanhanget.

Resonemanget är djupt ohederligt. Jag hoppas att den där slirige Carlgren aldrig mer får ett förtroendeuppdrag.
Jo det kan avskjutning ge. Vad tror du ger snabbast genetiskt gynnsam effekt;; 227 inavlade vargar plus 10 med annan genetisk uppsättning, eller 200 inavlade vargar plus 10 med annan genetisk uppsättning? Finetuning då det är så få djur, men i princip går det snabbare att rätta till den genetiska uppsättningen om man byter ut "gamla" djur mot nya, än att bara tillföra nya till en gammal befintlig stam. Sannolikheten för att en "inavlad" varg ska stöta på en annan "inavlad" varg kan minskas, och sannolikheten för att den "inavlade" vargen ska stöta på en "ny" kan ökas.

Raskesven

Genetikerna säger 500 djur, med nytt blod då och då österifrån för en genetiskt frisk vargstam. Riksdagsbeslutet om 200 vargar, eller 20 föryngringar per år, var en kompromiss. En sedvanlig uppvisning i politisk ryggradslöshet.

Jag har inte svårt att acceptera att vargar skjuts för att öka den genetiska variationen, men det förutsätter att man också byter in vargar österifrån. In med ett tiotal vargar i mellansverige österifrån så löses problemet med den genetiska variationen. Går inte i dagsläget att förlita oss på att vargar då och då dimper ner österifrån, eftersom tjuvjägarna skjuter dem där de kommer åt. Tar för lång tid mellan varven. Med fler och friskare djur skulle de kanske räcka med den naturliga invandringen. Inte heller har jag svårt att acceptera tanken att vargen ska jagas. Det är tvärtom ett måste. Ett djur utvecklar bara ett skyggt beteende om det tjänar på det, och för människan skygga vargar är vad vi ska ha, tycker jag. Men idag, med futtiga 200 djur är det närmast skamligt att inte avskjutningen åtföljs av ett inbyte av vargar österifrån.

Jag befann mig i närheten av Lokareviret under vargjakten. Talade med lokalbefolkningen. De jag träffade var helt nyanserade. Varken något romantiserande runt vargen eller någon aggressivitet. Verkar mest vara högröstade lobbyister bland jägare som lyckats påverka riksdagsbeslutet så det bara bidde 200 vargar, dvs. en tumme.

Raskesven

Du är en väldigt klok man, Rasken! Kunde inte sagt det bättre själv!

Raskesven

Det är min erfarenhet också. Jag träffar en del jägare i närheten av Galven-reviret och de är inte några rabiata varghatare. De attitydundersökningar som gjorts tyder också på att folk i gemen är ganska positivt inställda till varg och att det därvidlag inte är någon större skillnad på stad och landsbygd.

Tyvärr är det väl så att Jägarnas Riksförbund är en högljudd samling. Och inte blir det bättre av att kvällspressen verkar mer än lovligt vargnegativa, åtminstone av Aftonbladets skriverier att döma. Och politiker är politiska djur, de anpassar sig till (den upplevda) opinionen, försåvitt inte stora ekonomiska intressen ryter till.

Jo det kan avskjutning ge. Vad tror du ger snabbast genetiskt gynnsam effekt;; 227 inavlade vargar plus 10 med annan genetisk uppsättning, eller 200 inavlade vargar plus 10 med annan genetisk uppsättning? Finetuning då det är så få djur, men i princip går det snabbare att rätta till den genetiska uppsättningen om man byter ut "gamla" djur mot nya, än att bara tillföra nya till en gammal befintlig stam. Sannolikheten för att en "inavlad" varg ska stöta på en annan "inavlad" varg kan minskas, och sannolikheten för att den "inavlade" vargen ska stöta på en "ny" kan ökas.

Raskesven
Nja, jag köper inte det resonemanget riktigt. Det verkar rimligt att nya gener sprids snabbare i en given population ju mindre den är. Men det sker i så fall på den totala genpoolens storleks bekostnad. Detta gäller vare sig man tar in nya djur eller ej.

Problemet med inaveln i vargstammen är, vad jag förstår, inte att det är bråttom utan att den genetiska variationen är för liten för en långsiktigt livskraftig stam.

Sen skall jag säga att jag håller med dig om att skjuta av en del djur är acceptabelt om man ersätter dem med nya individer. Men det är en lösning på ett annat problem (att hålla stammen på en politiskt fastställd nivå). Det man gjort nu är sämsta tänkbara.

Jag undrar om det verkligen blev så att det helt gick åt h-vete pga den nu pågående jakten. Det återstår väl bara nåt enstaka djur av tilldelningen enligt vad jag förstår. Det är ju väldigt många spekulationer och domedagsprofetior om att "nu är det slut". Jag tror inte riktigt på det.

Skriverier om att Carlgren har genfel och så vidare känns precis lika onyanserade som de riktiga varghatare man får läsa om i aftonblaskorna. Jag tror att vargälskare, med senaste tidens debatt, är fler än varghatarna och sen är vi nog en hel massa människor i mitten som inte tror att vargen nu utrotas igen. Nu får man väl utvärdera och se hur det gick efter en tid.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg