Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Inga nödsändare fungerar utan abonnemang.
En enkel nödsändare med bara envägskommunikation fungerar väl (killgissning) så att det går ett larm till närmsta polisstation eller liknande så får de avgöra hur de ska agera. (Förhoppningsvis tar de det säkra för det osäkra)

För de flesta system går nödsignalen till någon av de internationella organisationerna GEOS eller IERCC som i sin tur snabbt försöker kontakta myndigheterna som är i den jurisdiktion nödsignalen kommer ifrån. Signal brukar även gå till de nödkontakter man har registrerade i systemet inklusive position.

2-vägs rekommenderas i allmänhet, med 1-vägs finns det inget sätt att egentligen bekräfta att nödsignalen gått iväg och tagits emot och det är också svårare att förklara omständigheterna räddningsteamet kan vilja veta i ärendet.

Jag har sett PLBer osv som inte har någon abbonemangsavgift, dock är officiellt batteribyte på dessa enheter så dyrt, 3-5000kr, att det över tid blir i storleksordningen samma kostnad som att hålla igång en inReach eller Zoleo på billigaste abbonemanget. Dessa går för övrigt även att pausa för en ganska låg kostnad de månader det inte äventyras om det är så.
 

En batteritid på 7 år vilket ger ett månadsbelopp på 50kr.

En Inreach går för runt 3000 så slaget på 7 år med abonnemang blir det strax över 200 spänn i månaden. Därtill årsavgift och någon komigångavgift?

Jag ser det snarare som fyra ggr så dyrt än snarlik summa?

Men en bekräftelse är ju ett plus så klart.
 

En batteritid på 7 år vilket ger ett månadsbelopp på 50kr.

En Inreach går för runt 3000 så slaget på 7 år med abonnemang blir det strax över 200 spänn i månaden. Därtill årsavgift och någon komigångavgift?

Jag ser det snarare som fyra ggr så dyrt än snarlik summa?

Men en bekräftelse är ju ett plus så klart.
Ok, det där kan jag ha missat om inga ytterligare kostnader tillkommer. Då är det definitivt billigare.
 
Här är de aktuella priserna på abonnemang från Garmin. Jag brukar aktivera "Safety" när jag behöver den. 170 spänn i månaden är ju knappt en flaska vin, så jag tycker snarare att det är en väldigt billig försäkring. Årsavgiften är 316 kr.

Men visst, kör man dyraste abonnemanget året runt blir det ju dyrt.

Köpte min inreach begad för en tusenlapp (en DeLorme Inreach SE) och nu när de funnits på marknaden ett antal år borde det ju finnas en begagnatmarknad.

Garmin_InReach.png
 
Senast ändrad:
Nej, det gör det inte! Som jag tolkade texten så är det med pilot.
Kommersiell rundtursflygning genomnsförs inte ksotandsbaserat, det görs för att miximera vinst för företget som genomför det, så det är en dålig måttstock på timkostnad. Priste här uppstår då köpare finner det billigt nog hc säljare dyrt nog.
Däremot torde inte timpriset för rundtur vara lägre än faktiska kostnader.

/Patrik
 
...Någon som aktiverat en sändare någon gång och har erfarenhet av det?
+1 på den.
Jag har en McMurdo FastFind 220 sedan några år tillbaka och den åker ju bara med så att säga. man får ju helt enkelt förlita sig på att den gör jobbet den dag det behövs. Men visst funderar man ibland på vad som händer om det blir skarpt läge, vad kan man förvänta sig?
I samband med batteribyte görs någon form av funktionstest (givet att bytet görs av godkänd leverantör) och det är väl det man får luta sig mot antar jag.
Anledningen till att jag valde PLB var just att det inte krävdes några abonnemang och att den använder ett system (Copas-Sarsat) som känns hyfsat "inarbetat"
 
Jag har själv blivit utflugen ur Sarek med ett brutet ben. Detta hände för 48 år sedan så långt innan några PLB eller Inreach fanns att tillgå. Vi var tre stycken 18-åriga scoutkamrater på den turen. En kamrat gick/sprang till närmaste nödtelefon, Tarraluoppalstugorna, 20 km bort. När han försvunnit ur synfältet var det bara att vänta. Precis som om vi hade haft en PLB utan tvåvägskommunikation idag. När det händer något så är det oerhört värdefullt att kunna kommunicera med räddningscentralen! Hade vi kunnat det 1976 så hade vi vetat att larmet gått fram. Fått information om att helikopter är på väg. Fått veta att den tvingats vända pga vädret. Fått ny ETA. Jag tror alla gånger jag trodde mig höra en helikopter det dygnet vi väntade var oräkneliga.
Med detta sagt vill jag verkligen rekommendera Garmin Inreach!
 
+1 på den.
Jag har en McMurdo FastFind 220 sedan några år tillbaka och den åker ju bara med så att säga. man får ju helt enkelt förlita sig på att den gör jobbet den dag det behövs. Men visst funderar man ibland på vad som händer om det blir skarpt läge, vad kan man förvänta sig?
I samband med batteribyte görs någon form av funktionstest (givet att bytet görs av godkänd leverantör) och det är väl det man får luta sig mot antar jag.
Anledningen till att jag valde PLB var just att det inte krävdes några abonnemang och att den använder ett system (Copas-Sarsat) som känns hyfsat "inarbetat"
Man kan inte själv funktionstesta på något vis? Jag tycker ju en PLB låter betydligt smidigare än annan variant då jag enbart vill ha den den dagen något skulle hända. Men fungerar den ens då, hur fungerar den, tas den på allvar, vilken hjälp får man. Frågorna är många.

Så tungrott Sverige är på på många håll får jag upp en bild av någon gubbe som sitter med en kaffe i handen och sållar larm efter vilken ork han har för dagen. Antar det inte alls är så det fungerar men hur som sagt. 😁
 
Man kan inte själv funktionstesta på något vis?
Nej. Inte själv - då löser du ut ett larm. Som jag tvekar att du kan ringa in och negera...
Jag tycker ju en PLB låter betydligt smidigare än annan variant då jag enbart vill ha den den
dagen något skulle hända. Men fungerar den ens då, hur fungerar den, tas den på allvar,
vilken hjälp får man. Frågorna är många.
PLB låter riskablare, inte smidigare.
Tänk dig vad den ursprungligen togs fram för: Du har fått kliva i räddningsjollen mitt ute på
oceanen - du trycker in utlösaren. Och väntar-väntar-väntar/hoppas att någon satellit däruppe
ska uppfatta pipet så att larmsignal går till närmaste kustradiostation/räddningscentral om att
ett PLB-pip uppfattats ute i en viss kvadratkilometer. Sedan går en radioorder ut till all lyssnande
sjöfart i området att försöka krysspejla/lokalisera sändaren (vilken rätt snart dör när batteriet inte
orkar pipa längre) och hitta den nödställde. Är kvadratkilometern inom vettig flygdistans från en
kust så sätts kustbevakningens flyg och/eller någon tillgänglig helikopeter in...

Överför sedan det scenariot till ödemark på någon kontinent - så blir väntan och ovissheten ändå
lika stor när offret ligger där "i sin gummijolle" med brutet ben under solovandringen...
Så tungrott /som/ Sverige är på på många håll får jag upp en bild av någon gubbe som sitter med
en kaffe i handen och sållar larm efter vilken ork han har för dagen.
Antar det inte alls är så det fungerar men hur som sagt. 😁
Jag tror du ska ta ett telefonsamtal med någon på JRCC och få det utrett av en i detaljerna kunnig
Eller köp en InReach...
/Odd
 
Nej. Inte själv - då löser du ut ett larm. Som jag tvekar att du kan ringa in och negera...

PLB låter riskablare, inte smidigare.
Tänk dig vad den ursprungligen togs fram för: Du har fått kliva i räddningsjollen mitt ute på
oceanen - du trycker in utlösaren. Och väntar-väntar-väntar/hoppas att någon satellit däruppe
ska uppfatta pipet så att larmsignal går till närmaste kustradiostation/räddningscentral om att
ett PLB-pip uppfattats ute i en viss kvadratkilometer. Sedan går en radioorder ut till all lyssnande
sjöfart i området att försöka krysspejla/lokalisera sändaren (vilken rätt snart dör när batteriet inte
orkar pipa längre) och hitta den nödställde. Är kvadratkilometern inom vettig flygdistans från en
kust så sätts kustbevakningens flyg och/eller någon tillgänglig helikopeter in...

Överför sedan det scenariot till ödemark på någon kontinent - så blir väntan och ovissheten ändå
lika stor när offret ligger där "i sin gummijolle" med brutet ben under solovandringen...

Jag tror du ska ta ett telefonsamtal med någon på JRCC och få det utrett av en i detaljerna kunnig
Eller köp en InReach...
/Odd
Tror faktiskt att de flesta moderna PLB har inbyggd GPS och skickar med positionen med larmet
 
Kommersiell rundtursflygning genomnsförs inte ksotandsbaserat, det görs för att miximera vinst för företget som genomför det, så det är en dålig måttstock på timkostnad. Priste här uppstår då köpare finner det billigt nog hc säljare dyrt nog.
Däremot torde inte timpriset för rundtur vara lägre än faktiska kostnader.

/Patrik

Nu har en polis uttalat sig från fjällräddningen vad en helikopter kostar/tim.
Det är nog direkt nödvändigt att det kostar en bra slant ur egen ficka om man belastar fjällräddning eller ambulanshelikopter "för att man är trött".

Det hör ju liksom ofta lite till fjällvandring att man blir trött ibland, blir man helt slutkörd har man sannolikt planerat för dåligt, tränat för dåligt eller gett sig ut på en tur som tagit en vatten över huvudet.
Det kan variera men i runda slängar 25 000 kr/tim.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar