Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Kommersiell rundtursflygning genomnsförs inte ksotandsbaserat, det görs för att miximera vinst för företget som genomför det, så det är en dålig måttstock på timkostnad. Priste här uppstår då köpare finner det billigt nog hc säljare dyrt nog.
Däremot torde inte timpriset för rundtur vara lägre än faktiska kostnader.

/Patrik
All kommersiell flygverksamhet verkar på en marknad. Varför skulle rundtur skilja ut sig som dyrare?

Tror tvärtom att rundtursverksamhet och reguljära turer typ Nikka-Kebnekaise fjällstation kan prissättas lägre för att företaget vill ha flera uppdrag när de redan finns på plats med fasta kostnader och tillgänglig personal. Att hyra per timme för färd i bergsterräng torde bli dyrare för kunden dessutom är vädret en osäker parameter som försvårar planering och turer med kort varsel.

Thure
 
All kommersiell flygverksamhet verkar på en marknad. Varför skulle rundtur skilja ut sig som dyrare?

Tror tvärtom att rundtursverksamhet och reguljära turer typ Nikka-Kebnekaise fjällstation kan prissättas lägre för att företaget vill ha flera uppdrag när de redan finns på plats med fasta kostnader och tillgänglig personal. Att hyra per timme för färd i bergsterräng torde bli dyrare för kunden dessutom är vädret en osäker parameter som försvårar planering och turer med kort varsel.

Thure
I alla fall om du jämför med statlig räddningstjänst, då får väl myndigheten som äger helikoptern bara ta ut full kostnadstäckning men ingen vinst. Sen beror det såklart på hur man räknar och hur man har budgeterat.

Ang rundtursflyg med högre vinstmarignal tänker jag mer "flyg helikopter över ditt eget hus" som ibland erbjuds på marknader och stadsfester i mellanstora svenska städer.
Jag tänkte inte på "tidtabellsflygningar" som Keb fjällstation-Nikkaloukta som jag tror är mer prispressad.

/Patrik
 
Nu har en polis uttalat sig från fjällräddningen vad en helikopter kostar/tim.

Det kan variera men i runda slängar 25 000 kr/tim.

Om folk beter sig alltför korkat så skulle det nog vara på sin plats att dom fick betala kalaset själva.

Visst, folk kan ha otur eller göra missbedömningar, men att skattebetalarna ska finansiera någon slags jourtaxi åt pappskallar som inte orkar göra hemläxan innan dom ska ut och "göra Keb etc" bör bekämpas med näbbar och klor.

Kan man inte ens försöka ansvara för sitt eget liv är man nog inte mogen att vistas i fjällen.
 
Om folk beter sig alltför korkat så skulle det nog vara på sin plats att dom fick betala kalaset själva.

Visst, folk kan ha otur eller göra missbedömningar, men att skattebetalarna ska finansiera någon slags jourtaxi åt pappskallar som inte orkar göra hemläxan innan dom ska ut och "göra Keb etc" bör bekämpas med näbbar och klor.

Kan man inte ens försöka ansvara för sitt eget liv är man nog inte mogen att vistas i fjällen.
Jag håller med dig! Lyssnade du på länken med polisen från fjällräddningsrådet?
En del klär sig helt fel, för dåligt tränade för att bestiga Kebne m. fl. berg, missbedömt svårigheten med att bestiga berg och för dålig utrustning.
 
All kommersiell flygverksamhet verkar på en marknad. Varför skulle rundtur skilja ut sig som dyrare?

Tror tvärtom att rundtursverksamhet och reguljära turer typ Nikka-Kebnekaise fjällstation kan prissättas lägre för att företaget vill ha flera uppdrag när de redan finns på plats med fasta kostnader och tillgänglig personal. Att hyra per timme för färd i bergsterräng torde bli dyrare för kunden dessutom är vädret en osäker parameter som försvårar planering och turer med kort varsel.

Thure

Ja, det kan dom säkert så länge det inte är någon räddningsinsats där dom behöver abnlita mer fjällräddare för att få ner folk från svår terräng eller skada, för dom behövs inte fjällräddarna kräva ersättning.
Det nämnde ju polisen i mitt tidigare inlägg från fjällräddningsrådet. Jag tolkade det som det.
 
Vad ska man tillägga om alla svaren. För några år sedan handlade om att en del rika människor besökte Kebnekaise fjällstation och när de inte tyckte det var kul så lämnade de tälten och annat skräp. Nu är det säkerheten och så. Jag skäms lite, (nej, jag lämnade inga tält) kan känna igen mig. Jag klarade mig. Förra året var jag i Sarek och fick åka också helikopter. Jag kan erkänna att jag var nonchalant och min sovsäck blev dyblöt av en regnstorm högt uppe där. Tre gånger har jar varit i Sarek. Så många inlägg i samma ämne. Då måste man väl begripa något. Den här sommaren som var var vandrade jag i Norge i stället. Tuffare berg, men det fanns hytter överallt.
 
Senast ändrad:
Ja, låt oss diskutera helikoptrar i denna tråd. Jag har åkt helikopter i samband med fjällvandring vid några tillfällen. Nu är jag klokare och planerar på ett annat sätt.
 
Oj, ja, det börjar spåra ur. Men, man lyckades vädra ur sig lite grann. Förslåt. @Totteman, du har rätt lite där.
Spåra ur? Haha...det var länge sedan.
Nä, nu skriver inte jag mer...har inget mer att tillägga i dessa 2-3 trådar om samma sak (nödsändare, helikoptrar, risker, färdplanering).

Jag sammanfattar min åsikt om att vandra i Sarek med detta:
1. Planera väl.
2. Känn dig själv, så du vet vad du kan, resp. inte kan.
3. Ha rätt grejer med dig, pga varierande väder.
4. Ha t.ex. en Garmin InReach med dig, om olyckan är framme.

Det räcker så.

Nä, NU skriver jag inget mer i dessa och liknande trådar. Ursäkta mig för detta inlägg.
 
Via nödsamtal ?

Eller menar du att du tagit helikopter taxi/transport som en del av vandringen ?
Nej, det var så att förra året var det fint väder mestadels i Sarek, men sen kom ett jätteskur med regn och jag var på ca 1200 möh på den där plauton. Ganska klantig grej. Skyddade inte min sovsäck tillräckligt. Låg en natt och bara frös. Nästa natt märkte jag att sovsäcken fortfarande var blöt och gav upp. Hittade lite mobiltäckning ovanför Pårek. Jag var lite klantig. Pratade med både Polis och fjällräddarna. De tyckte att jag gjorde rätt i det tillfället. Det var andra samtidigt som hade blivit räddade av den rejäla skuren.
 
Vad är det som har förändrats under årens lopp för vistelse i fjällen sedan för min del mitten på 70-talet.
Då gick man ej själv som relativ nybörjare med bakrund tex som scout eller dyligt utan med någon eller några med mer vana i områden som Sarek.
Man hade mkt utrustning och viste hur den fungerade alt ifrån att sätta upp tältet till köket.
Självklart hade man planerat vad och färdväg och meddelat vart man skulle och när komma åter.
Man hade ingen telefon eller nödsändare men viste om när man skulle vada,var,tid osv hadde regjäla vandringsstavar att hoppa med eller som stöd rep att spänna upp om lite riskfyllt.
På första tur och senaste i sommras så var och är det viktigaste Att komma åter och
att kunna veta sina begränsningar och vara prestigelös om ej det planerade går att genomföra.
Anarisolyckan? De inblandade var nybörjare på vinterfjället. De hade också kommunikationsutrustning ( som inte fungerade ).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar