Efterlyses: En strandsatt vandrares guide till självvård, första hjälpen och överlevnad (e-bok)

Hej,

Sitter här och pysslar med första hjälpen-kittet.

Jag har börjat ha med mig en eboksläsare, i mitt fall en Kobo Libra Colour, dvs med färgskärm. Och då slår det mig ju, att även om jag *förstås* borde kunna allt om första, andra och tredje hjälpen för att ge mig ut längre än 2km från närmsta vårdcentral ;) så vore det ju sjukt smidigt om det fanns någon sorts illustrerat referensverk man kan ha med sig i eboksläsaren.

Lämpligt innehåll tänker jag mig är ungefär:
  • Typ hela "Första hjälpen och HLR" från HLR-rådet/Svenska livräddningssällskapet/civilförsvarsförbundet.
  • "Sportskadevård" som lindningar/tejpningar vid stukningar, sträckningar och olika typer av smärta i muskelfästen, som underlättar att själv rehabilitera sig till ett tillstånd där man tar sig hem själv.
  • Relevant fördjupning för fall där man som strandsatt har tid att läsa på kring hur man ska bedöma olika skador för att förbättra skadeutfallet för sig själv eller någon annan om man måste vänta på undsättning utan att ha direktkommunikation med vårdpersonal. Tänk PLB med SOS-knapp men det tar 3 dygn innan någon kan nå fram.
En sorts blandning av snabbguide och referensverk för fall där man själv kan tvingas stå för inte bara första minuterna/timmarna av vården utan första dygnen, helt enkelt. Med inriktning mot otränade eller första hjälpen+HLR-tränade privatpersoner.

Gärna då med illustrationer i fullfärg (se skärmtyp i början :p) och okrypterad epub för maximal läsbarhet och minimalt strul.

Existerar detta?

Finns en del böcker om vildmarksmedicin. T ex https://libris.kb.se/bib/17894660

Den första har jag som tryckt bok och den är läsvärd i varje fall om man jobbar med sjukvård. Men kanske inte vad du efterfrågar.

Thure

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg