Varför klagar folk jämt på jägare???

Problemet i sådana här evighetsdiskussioner är att många har förtvivlar svårt att skilja på
  • Att bete sig som en skitstövel
  • Att ha dålig koll
  • Att bryta mot lagen
Det är inte olagligt i sig att ha dålig koll. (Däremot är det ingen ursäkt vid lagbrott)
Det är inte olagligt i sig att vara en skitstövel.

Men har du dålig koll eller är en skitstövel så blir du en av de där som folk jämt klagar på...

Igen, allemansrätten är ingen lagtext utan en samling sedvanor och rekommendationer.. Att inte följa dom eller gör mig inte per automatik skyldig till ett brott.
Igen, ingen påstår det - det är en halmgubbe. Brotten som kan bli aktuella om någon stör jakt har nämnts i tråden och de är egenmäktigt förfarande eller ofredande.

Problemet i sådana här evighetsdiskussioner är att många har förtvivlar svårt att skilja på
  • Att bete sig som en skitstövel
  • Att ha dålig koll
  • Att bryta mot lagen
Det är inte olagligt i sig att ha dålig koll. (Däremot är det ingen ursäkt vid lagbrott)
Det är inte olagligt i sig att vara en skitstövel.

Men har du dålig koll eller är en skitstövel så blir du en av de där som folk jämt klagar på...
Ok... Men nu diskuteras det när någon blivit medveten via skylt eller uppmaning och ändå skall fram. Kom in i matchen 😊 det blir evighetstrådar om det skall vridas för att få rätt.

Ingen här argumenterar för att någon störs om de inte redan gjorts medvetna - då det inte finns ett tillträdesförbud. Följer du hela tråden så gör vissa gällande att det är ok att ex plocka lingon trots skylt.

Ok... Men nu diskuteras det när någon blivit medveten via skylt eller uppmaning och ändå skall fram. Kom in i matchen 😊 det blir evighetstrådar om det skall vridas för att få rätt.

Ingen här argumenterar för att någon störs om de inte redan gjorts medvetna - då det inte finns ett tillträdesförbud. Följer du hela tråden så gör vissa gällande att det är ok att ex plocka lingon trots skylt.
enligt jägarna: Nej
enligt allemansrätten: Ja
enligt lingonplockaren: Ja
enligt lagboken: Ja
Är det normalt: Nej
Är det ett problem med lingonplockare vid jakt: Kan jag inte tänka mig
Är det gott med lingon: Ja
Är det gott med älg: Ja
Kan de samsas: Nej

enligt jägarna: Nej
enligt allemansrätten: Ja
enligt lingonplockaren: Ja
enligt lagboken: Ja
Är det normalt: Nej
Är det ett problem med lingonplockare vid jakt: Kan jag inte tänka mig
Är det gott med lingon: Ja
Är det gott med älg: Ja
Kan de samsas: Nej
Jag drar iväg ett mail till Naturvårdsverket i kväll. Har du önskemål på formulering?

Du kan inte tänka dig att det är problem med problem med lingonplockare i en såt? Kan du föreställa dig att vilt flyr vid doft, syn eller hörsel? Kan du föreställa dig risken för att bli påsprungen av skadeskjuten vilt? Rikoschetter? Förklara för mig hur det inte är ett problem och hur det då inte stör?

Igen, ingen påstår det - det är en halmgubbe. Brotten som kan bli aktuella om någon stör jakt har nämnts i tråden och de är egenmäktigt förfarande eller ofredande.
Ok sista försöket..

Du skriver : "du/den som passerar inte skall göra sig skyldigt till brott"

Jag kan inte göra mig skyldig till ett brott om jag inte bryter mot en lag..

Vidare: Egenmäktigt förfarande och ofredande kräver att jag gör helt andra saker än att promenera förbi en skylt med texten "Jakt pågår".. 🙄

Jag drar iväg ett mail till Naturvårdsverket i kväll. Har du önskemål på formulering?

Du kan inte tänka dig att det är problem med problem med lingonplockare i en såt? Kan du föreställa dig att vilt flyr vid doft, syn eller hörsel? Kan du föreställa dig risken för att bli påsprungen av skadeskjuten vilt? Rikoschetter? Förklara för mig hur det inte är ett problem och hur det då inte stör?
Jag tror att det är ett icke-problem faktiskt. Känner folk som jagar, men aldrig hört att bärplockarna är så många och skräniga att de stör. Jag tänker att det mer är ett teoretiskt problem som är lite kul att diskutera, men i praktiken inte nån stor grej för de flesta.

Glad över att jag bor där jägarna inte har något problem med att folk använder naturen också under jakten (I Norge men är rätt säker på att det är på samma sätt i delar av Sverige också).

Är ju inte förstå gången man ser en diskussionen där jägare inte vill ha någon i området där de jagar eller en markägare inte vill ha någon på stigarna i sin skog på grund av slitage.

Är också rätt säker på att 7S sin tolkning av allemansrätten och vad man får och inte för göra är fel.

Jag har inget att tycka i frågan om allemansrätten vs jägare/markägare. Alla argument från alla möjliga perspektiv har redan ventilerats flitigt.

Men som uppväxt i en liten by där alla hus benoddes av (minst) en jägare så skulle det aldrig föresväva mig att gå in i ett skogsområde där jakt pågår oavsett om jag har oinskränkt rätt till det. Kalla det gärna överlevnadsinstinkt...

Jag har inget att tycka i frågan om allemansrätten vs jägare/markägare. Alla argument från alla möjliga perspektiv har redan ventilerats flitigt.

Men som uppväxt i en liten by där alla hus benoddes av (minst) en jägare så skulle det aldrig föresväva mig att gå in i ett skogsområde där jakt pågår oavsett om jag har oinskränkt rätt till det. Kalla det gärna överlevnadsinstinkt...
Frågan är bara hur man skall veta om jakt pågår eller inte.

Jag tror att det är ett icke-problem faktiskt. Känner folk som jagar, men aldrig hört att bärplockarna är så många och skräniga att de stör. Jag tänker att det mer är ett teoretiskt problem som är lite kul att diskutera, men i praktiken inte nån stor grej för de flesta

Synd att reducera det till ett icke problem men ett betydande problem är det inte. De flesta visar hänsyn och framför allt vill inte vara kring där det skjuts.
Hundägare på promenad och terrängcyklister är dem med min erfarenhet de som stör mest. Kanske för att de saknas förståelse för vad som kan hända och en "jag ska bara"/"det går fort" attityd.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg