Varför klagar folk jämt på jägare???

Så om jag sätter upp en skylt på allmän väg med texten "Anton Jonsson får inte passera" ( vi låtsas att min granne heter så ) så får inte han passera eftersom syftet inte är att envar skall bedöma eller ifrågasätta riktigheten i en anvisning?
Vi har väl hitills mest pratat om markägarens rätt till ostörd jakt. Att börja inskränka på allmän mark det får kommun (lokal ordningsstadga) och polis (spärra av en väg för löpartävling) göra men enskild medborgare kan inte ta sig friheter på allmän/kommunal eller statlig mark.

/Patrik

Det finns en tydlig juridisk skillnad på militära skjutfält i allmänhet, de är skyddsobjekt och därmed finns lagstöd att förbjuda allmänheten tillträde. Detta förbud är ju dubbelsidigt, militären vill kunna öva ostört och det är i högsta grad farligt för allmänheten att hamna mitt i t ex (skjut-)övningen

/Patrik
Tack cpt. Obvious 😅 det var endast en liknelse till hur lite hänsyn det även tas för dessa skyltar. Inte att skylt med "jakt pågår" har lika status.

Man kan om man inte är för rättshaveristiskt lagd själv läsa vad Naturvårdsverket skriver samt lägga till juridiskt utbildade personers tolkning av samma text samt betänka att jakträtten är en del i äganderätten och därmed har ett grundlagsskydd och få ett resultat. 👍
Nej, man kan få många olika resultat. Dra olika slutsatser. Tolka olika. Särskilt i ett fall som detta där det inte finns några exakta skrivningar mer än att du inte medvetet får störa eller sabotera jakt. Resten är ludd som kan tolkas olika. Som jag redan skrivit så gör jag olika bedömningar. När grannen talar om att de ska jaga stör jag så lite som möjligt. När ett jaktlag utanför Gysinge försöker hindra mig att köra på allmän väg bryr jag mig inte.

Nej, man kan få många olika resultat. Dra olika slutsatser. Tolka olika. Särskilt i ett fall som detta där det inte finns några exakta skrivningar mer än att du inte medvetet får störa eller sabotera jakt.
När ett jaktlag utanför Gysinge försöker hindra mig att köra på allmän väg bryr jag mig inte.
Nä varför bry sig om lagar och regler? 💁
Det finns ingen gråzon i den här frågan. Naturvårdsverket säger sitt kring hur allemansrätten förhåller sig till jaktlagen och vill man begå brott mot jaktlagen §4 så är det böter eller fängelse som kan bli resultatet. Ofredande eller allmänmäktigt förfarande är tillämpbart.

Räknar du med de som tjuvjagar, lägger ut giftig vargåtel, sätter ut saxar till järv, skjuter kungsörn eller skadskjuter grågäss då? ;)
Jag har inget till övers för några kriminella eller de som agerar utanför satta ramar varesig det gäller lagar eller moral. De kan sitta inspärrade länge om du frågar mig.

Nä varför bry sig om lagar och regler? 💁
Det finns ingen gråzon i den här frågan. Naturvårdsverket säger sitt kring hur allemansrätten förhåller sig till jaktlagen och vill man begå brott mot jaktlagen §4 så är det böter eller fängelse som kan bli resultatet. Ofredande eller allmänmäktigt förfarande är tillämpbart.
Nu tycker jag att du påstår saker du saknar täckning för. Jag hittar bara detta på Naturvårdsverkets webbsida:
Jakt är en rättighet som är kopplad till ägandet av mark, dvs bara markägaren eller den som arrenderat jakten får jaga. Att medvetet hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Allemansrätten gäller även när jakt eller fiske pågår och aktiviteter som bär- och svampplockning kan alltså utövas så länge det sker utan nämnvärd störning av jakten eller fisket.

Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vistas i området, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa nödvändig hänsyn till jägarna.
Så du får nog förtydliga vad du menar. Har jaktlaget rätt att hindra mig från att köra på allmän väg?

Nu tycker jag att du påstår saker du saknar täckning för. Jag hittar bara detta på Naturvårdsverkets webbsida:
Du får gärna vara mer specifik kring vad du jag anser jag saknar täckning för. Detta noterade jag i denna tråd tidigare. Vilket är direkt klippt från Naturvårdsverkets hemsida.

• Det enklaste sättet att göra allemansrätt, när du ser en skylt som säger att jakt pågår, är att välja en annan plats för utflykten.
  • Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vistas i området, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa nödvändig hänsyn till jägarna.'
  • Att medvetet hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd.
Alltså; efter uppmaning (skylt eller tillsägelse/avvisning) blir personen medveten. Fortsätter den personen att uppehålla sig inom aktuellt område gör denna något förbjudet.
Kopplingen till jaktlagen §4 handlar om att markägaren har krav på sig att bedriva viltvård. Vilket i praktiken inte är möjligt om jakten störs.

Sker det någon typ av störning under jakten av någon person som kommer inom eller invid området för jakt är följande rimliga åtgärder på plats :

1. Upplysa personen så hon blir medveten.
2. avvisa om personen om hon ej förstår bättre. 3. Tillkalla polis.

Markägaren kan på intet sätt instifta någon form av tillträdesförbud på egen hand. Inte heller avlägsna personen i fråga.
Privata vägar kan dock såklart bommas.
Så du får nog förtydliga vad du menar. Har jaktlaget rätt att hindra mig från att köra på allmän väg?
Nä jag läste snabbt delen av meningen som innefattade "jag bryr mig inte..." fastnade för mig.
Allmänväg är naturligtvis ok att fara på.
Sen om man stannar upp och tar andras anspråk i beaktande och visar hänsyn beror väl helt på vilken sorts mench man är och hur man blir bemött.

Nej, man kan få många olika resultat. Dra olika slutsatser. Tolka olika. Särskilt i ett fall som detta där det inte finns några exakta skrivningar mer än att du inte medvetet får störa eller sabotera jakt. Resten är ludd som kan tolkas olika. Som jag redan skrivit så gör jag olika bedömningar. När grannen talar om att de ska jaga stör jag så lite som möjligt. När ett jaktlag utanför Gysinge försöker hindra mig att köra på allmän väg bryr jag mig inte.

Om jaktlaget informerar en skogsflanör att han stör jakten genom att vistas mitt i en såt där jakt pågår och han ändå inte vill avvika så stör han framledes jakten medvetet = förbjudet.

(Inte bara mitt tyckande utan stöds även av juridiskt utbildade)

Det är den som blir störd och har ett grundlagsskydd via äganderätten i sina förehavanden i det här fallet som äger tolkningen om störning eller inte, rätt solklart.

Det är bra att just du och dom flesta visar hänsyn, men det det är väl undantagen som utgör problem även om det inte är vanligt förekommande bortsett rovdjursjakt.

Sen stämmer det att det finns ingen som helst rättighet att hindra någon att åka på allmäna vägar bara för att jakt pågår.

Senast ändrad:
En gång när jag sprang på ett motionsspår kom jag ikapp ett gäng vildsvin där småttingarna gick sist. De upptäckte inte mig utan traskade vidare.

Jag stannande så snart jag upptäckte dem och pulsen steg lite när jag ställde mig från om var mamma gris var någonstans. Jag väntade någon minut extra innan jag sakta sprang vidare.

Angående att störa mm tänker jag att jägarna ska få jaga och villebrådet inte ska skrämmas iväg. Alltså stör inte jag i onödan. Oftast stöter jag på skyltar om jakt eller jägare när jag cyklar på skogsvägar eller så.

Tack cpt. Obvious 😅 det var endast en liknelse till hur lite hänsyn det även tas för dessa skyltar. Inte att skylt med "jakt pågår" har lika status.
Jag är glad att det är uppenbart för dig att man inte passerar in på att avlyst militärt skjutfält men eftersom du själv påpekar brsitande respekt för denna skyltning tyckte jag ett förtydlignade var på sin plats, så fler kan bli lika medvetna som du.

Jag har själv varit med på en skarpskjutning på Ravlunda skjutfält under min värnförmån då en fritidsfiskare i god fart körde sin styrpulpetbåt rakt in i den avlysta havsområdet där 2 stridsvagnskompanier, två pansarskyttekompanier och ytterligare lite fler skjöt skarpt mot havet med många olika vapen. Det slutade förhållandevis lyckligt utan personskador och båtföraren bötfäldes men övningen fördröjdes några timmar och blev inte så lyckad som planerat.
Man bör respektera skyltar och för skyddsobjekt finns ett tydligt lagstöd. För "jakt pågår" är lagstödet för tilträdelseföbud inte lika absolut. Man får inte störa jakten och även här finns risk för fatala personskador.

/Patrik

• Gilla
Reactions: 7S
Man bör respektera skyltar och för skyddsobjekt finns ett tydligt lagstöd. För "jakt pågår" är lagstödet för tilträdelseföbud inte lika absolut. Man får inte störa jakten och även här finns risk för fatala personskador.

/Patrik
Det är taget!

"Jakt pågår" innebär på inga sätt ett tillträdesförbud - dock sitter den uppe för att upplysa och göra besökare medvetna - så de inte medvetet och med flit inte passerar och stör - utan kan fortsätta utöva sin allemansrätt i enlighet med rekommendationen från Naturvårdsverket:
"Det enklaste sättet att göra allemansrätt, när du ser en skylt som säger att jakt pågår, är att välja en annan plats för utflykten."
Detta är glasklart, den som motsätter sig det har fel.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg