Varför klagar folk jämt på jägare???

Spännande, har du några konkreta exempel på vad du syftar på så får trådstartaren svar på specifika saker istället för generaliserande eller fördomar?
Påståenden om att man inte får beträda områden med "Jakt pågår "-skyltar trots att naturvårdsverket säger att man får. Själv hävdar du att man inte får passera en sådan skylt även om en markägare har satt upp den utan att jakt pågår. Det innebär i praktiken att allemansrätten upphör.

Påståenden om att man inte får beträda områden med "Jakt pågår "-skyltar trots att naturvårdsverket säger att man får. Själv hävdar du att man inte får passera en sådan skylt även om en markägare har satt upp den utan att jakt pågår. Det innebär i praktiken att allemansrätten upphör.
Jag hävdar att man inte får störa pågående jakt. I praktiken innebär det att man inte kan passera annat än i samråd med det som jagar på platsen - det skiljer sig inte från Naturvårdsverket rekomendationer/riktlinjer. Rekommendationen/riktlinjen finns för att gemene man inte skall göra sig skyldig till brott.
Visa gärna var Naturvårdsverket hävdar anorluna mot vad jag påstår.

Grundas din kritik mot jakt och jägare på Naturvårdsverket?

Jag hävdar att man inte får störa pågående jakt. I praktiken innebär det att man inte kan passera annat än i samråd med det som jagar på platsen - det skiljer sig inte från Naturvårdsverket rekomendationer/riktlinjer. Rekommendationen/riktlinjen finns för att gemene man inte skall göra sig skyldig till brott.

Instämmer, det är ju inte den som stör som har tolkningsföreträde om vad som är en störning eller inte utan den som blir störd i sin verksamhet.

Allemansrätten.....inte störa, inte förstöra.
Solklart och är svårt att vantolka.

Senast ändrad:
Båda dom har bössor för över 60.000kr vilket dom verkligen vill påtala när det ska badas bastu efter 4 öl.

60000:- för en bössa med fästen och kikarsikte är inget konstigt om det är nytillverkade kvalitetsgrejor, den utgör hjärtat i jaktutrustningen och räcker ofta både ett och två jägarliv eller mer om man sköter grejorna.

Själv jagar jag med Farfars gamla Husqvarna som även min farbror jagat med före mig, så kvalitets bössor räcker länge så årskostnaden blir låg.
Så smartast är att köpa kvalitetsbössa begagnat, men någon måste ju någon gång köpa nytt för att det ska finnas en begagnatmarknad.

Finns säker dom som anser att man har en skruv lös om man köper ett Hilleberg Nammatj 3GT för 15000:- när Clas Olson har tält i ungefär samma färg för 1500:- som en jämförelse.

Senast ändrad:

Tidigare i tråden länkades till Naturvårsdverkets hemsida där det står att en skylt med texten "Jakt pågår" betyder inte att andra inte får passera.

Tidigare i tråden länkades till Naturvårsdverkets hemsida där det står att en skylt med texten "Jakt pågår" betyder inte att andra inte får passera.
Jaha, men då vet ju både du, jag och de andra nu att vid uppmaning eller påträffandet av skylt med "jakt pågår" att man bör välja annan väg för sin utflykt. 😊

Hasseq sammanfattade det bra.

Senast ändrad:
Nä, det är ju beslutat av dom som bestämmer att Vargstammen ska minska så jägarens ansvarstagande roll kommer att öka.
Det smarta sättet är ju att använda rovdjuren, som effektivt väljer ut de sjuka, gamla och defekta individerna bland hjortdjuren, istället för att på konstlad väg använda jägare som ofta väljer ut de präktigaste exemplaren och de som råkar hamna inom skotthåll. Dessutom ska jägarna köra bil, fyrhjuling, skjuta ett och annat tamdjur, skadskjuta nån människa och annat elände på köpet.
Men för att vi ska använda de smartaste metoderna krävs smarta beslutsfattare och för att få smarta beslutsfattare krävs smarta väljare. Inte så troligt just nu alltså... :(

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg