Varför klagar folk jämt på jägare???

Farligt att skriva i såna här trådar, då det ofta hettar till, men det är ju lite det som är det roliga också :cool:

Jag skulle uppskatta jägare mer om de inte bara ville fylla frysen och leka machomän. Kunde de göra lite samhällsnytta också, och skjuta ner rådjur-, vildsvin- och vargstammarna kunde de fått lite lön för det. Men det verkar inte finnas nån riktig vilja för det från makten. För visst måste väl ändå rådjursstammen blivit mycket större än för 30-40 år sen? Var lite exotiskt att se rådjur när man var ung, men nu ser jag de mest som skadedjur som sprider fästingar. Vildsvinen borde bort helt, och vargen passar bäst i djurparken.

Farligt att skriva i såna här trådar, då det ofta hettar till, men det är ju lite det som är det roliga också :cool:
Du tog trots ett beslut att skriva, vilket är beundransvärt, men det hade ju varit lite trevligare och mer givande om du hade bidragit med mer intelektuellsubstans till tråden.

Det är taget!

"Jakt pågår" innebär på inga sätt ett tillträdesförbud - dock sitter den uppe för att upplysa och göra besökare medvetna - så de inte medvetet och med flit inte passerar och stör - utan kan fortsätta utöva sin allemansrätt i enlighet med rekommendationen från Naturvårdsverket:
"Det enklaste sättet att göra allemansrätt, när du ser en skylt som säger att jakt pågår, är att välja en annan plats för utflykten."
Detta är glasklart, den som motsätter sig det har fel.
Jag vill gärna läsa sammhanget där naturvårdsverket säger detta, det låter som en balanserad och väl avvägd rekommendation.
Här är sidan som citeras:

/Patrik

(Inte bara mitt tyckande utan stöds även av juridiskt utbildade)
Du får nog vara lite mer specifik än så. Använd gärna faktareferenser i stället för att hänvisa till okända personers åsikter och tolkningar. Att få en jurist att stödja din sak är ganska enkelt - anlita henne/honom. Jag vet inte om du lagt märke till det, men i varje juridisk process man kan tänka sig, finns det "utbildade jurister" på båda sidor, ofta med diametralt olika uppfattningar om hur lagen i det aktuella fallet ska tolkas.
Sedan ska tilläggas att jurister ofta är verksamma inom ett avgränsat område. Någon med juristexamen som arbetar med avtalsrätt kan veta mindre om fastighetsrätt än vad du kan. Jag håller mig till vad jag kan läsa på Naturvårdsverkets webbsida så länge.

Du tog trots ett beslut att skriva, vilket är beundransvärt, men det hade ju varit lite trevligare och mer givande om du hade bidragit med mer intelektuellsubstans till tråden.
Jag var inte ute efter att skriva "intelektuellt", och inte intellektuellt heller för den delen, utan bara att delge mina åsikter i ett avseende.

Jag skulle uppskatta jägare mer om de inte bara ville fylla frysen och leka machomän. Kunde de göra lite samhällsnytta också, och skjuta ner rådjur-, vildsvin- och vargstammarna kunde de fått lite lön för det. Men det verkar inte finnas nån riktig vilja för det från makten. För visst måste väl ändå rådjursstammen blivit mycket större än för 30-40 år sen? Var lite exotiskt att se rådjur när man var ung, men nu ser jag de mest som skadedjur som sprider fästingar. Vildsvinen borde bort helt, och vargen passar bäst i djurparken.
Jag kan hålla med om det här. Min erfarenhet av jägare är i första hand att fylla frysen för att sen skryta över hur mycket gott älgkött och vilt dom äter hela tiden och hur dom gör tillagningen som Per Morberg, för han är tydligen en mästerkock på viltkött.

Vem fan utav oss andra bryr sej??

Jägarnas maskulinitet är så maskulin så att dom automatiskt dras till andra maskulina män.
Helt okej för oss andra som föredrar kvinnor.

Rådjur är enbart ett skadedjur som borde utrotas helt. Min fru odlar och vill ha många blommor i rabatterna, men det går inte pga att rådjuren äter upp allt.
Allt måste hängnas in i 180cm högt staket, och hur snyggt är det?

För några år sedan fick jag stoppa min fru ifrån att beställa en armborst med stålpilar, ifrån USA.
Såna vapen är totalförbjudna i Sverige (tror jag) och det är definitivt förbjudet att skjuta rådjur på sin tomt med såna!!

Hon flippade ut när hon hade handlat blommor för 10.000kr för att få en fin rabatt, men samma natt åt rådjuren upp allt så att det var bara sopor kvar av alla plantor.

Dom är även fästingspridare som gör att vår katt kommer hem med otaliga fästingar varje år.

Vildsvinen har än så länge inte bökat upp vår gräsmatta och rabatter men det är nog bara en tidsfråga för många grannar har blivit drabbade och det blir till att anlägga en helt ny gräsmatta och rabatter för några 100.000kr.
Jag vet inte om hemförsäkringen täcker sånt?

Jag kan hålla med om det här. Min erfarenhet av jägare är i första hand att fylla frysen för att sen skryta över hur mycket gott älgkött och vilt dom äter hela tiden och hur dom gör tillagningen som Per Morberg, för han är tydligen en mästerkock på viltkött.

Vem fan utav oss andra bryr sej??

Jägarnas maskulinitet är så maskulin så att dom automatiskt dras till andra maskulina män.
Helt okej för oss andra som föredrar kvinnor.

Rådjur är enbart ett skadedjur som borde utrotas helt. Min fru odlar och vill ha många blommor i rabatterna, men det går inte pga att rådjuren äter upp allt.
Allt måste hängnas in i 180cm högt staket, och hur snyggt är det?

För några år sedan fick jag stoppa min fru ifrån att beställa en armborst med stålpilar, ifrån USA.
Såna vapen är totalförbjudna i Sverige (tror jag) och det är definitivt förbjudet att skjuta rådjur på sin tomt med såna!!

Hon flippade ut när hon hade handlat blommor för 10.000kr för att få en fin rabatt, men samma natt åt rådjuren upp allt så att det var bara sopor kvar av alla plantor.

Dom är även fästingspridare som gör att vår katt kommer hem med otaliga fästingar varje år.

Vildsvinen har än så länge inte bökat upp vår gräsmatta och rabatter men det är nog bara en tidsfråga för många grannar har blivit drabbade och det blir till att anlägga en helt ny gräsmatta och rabatter för några 100.000kr.
Jag vet inte om hemförsäkringen täcker sånt?

Oj, flera fördomar i ett och samma inlägg, hoppas det var lite ironiskt skrivet.

Maskulinitet är väl motpolen till femininitet och mig veterligen så attraherar de dragen vanligen det motsatta könet.
"Hen" personligheter är nog sällan några tjejjmagneter, inte killmagneter heller för den delen.
Sen vet jag inte om jägare skulle vara något mer macho än tex hockeyspelare, bergsklättrare eller rallyförare, inget jag reagerat på i alla fall.
Dessutom lever medparten av dom jag jagat med i hetrosexuella förhållanden och verkar trivas med det, så jag tror inte det du skriver stämmer så där överdrivet bra.

Den främsta anledningen att man jagar är att man får tillgång närproducerat, klimatsmart och ekologiskt kött och det långtidsförvaras vanligtvis i just frysar. (y)
Skulle det inte vara ännu konstigare om man valde att inte förvara köttet i frysen ? :unsure:

Sen vet jag inte om att berätta att tex Älgjakten har varit lyckad är mer skryt än att berätta att man gått Kungsleden eller bestigit en fjälltopp, alla kan väl glädjas åt sina fritidssysslor ?

Rådjur varken skadedjur eller någon invasiv art som borde utrotas, men dom kan naturligtvis ställa till problem om dom blir för många lokalt eller totalt, det gäller de flesta arter.

Vem ska hålla efter Rådjursstammen du besväras av om inte vi jägare ?
Var lite tacksam som omväxling. ;)

Senast ändrad:
Ja, efter att ha läst jägarnas inlägg i denna tråd så har jag inte precis fått en bättre bild av jägare. Jägarna får nog en helt enkelt finna sig i att det klagas på dem.

Ja, efter att ha läst jägarnas inlägg i denna tråd så har jag inte precis fått en bättre bild av jägare. Jägarna får nog en helt enkelt finna sig i att det klagas på dem.
Spännande, har du några konkreta exempel på vad du syftar på så får trådstartaren svar på specifika saker istället för generaliserande eller fördomar?

Oj, flera fördomar i ett och samma inlägg, hoppas det var lite ironiskt skrivet.

Maskulinitet är väl motpolen till femininitet och mig veterligen så attraherar de dragen vanligen det motsatta könet.
"Hen" personligheter är nog sällan några tjejjmagneter, inte killmagneter heller för den delen.
Sen vet jag inte om jägare skulle vara något mer macho än tex hockeyspelare, bergsklättrare eller rallyförare, inget jag reagerat på i alla fall.
Dessutom lever medparten av dom jag jagat med i hetrosexuella förhållanden och verkar trivas med det, så jag tror inte det du skriver stämmer så där överdrivet bra.

Den främsta anledningen att man jagar är att man får tillgång närproducerat, klimatsmart och ekologiskt kött och det långtidsförvaras vanligtvis i just frysar. (y)
Skulle det inte vara ännu konstigare om man valde att inte förvara köttet i frysen ? :unsure:

Sen vet jag inte om att berätta att tex Älgjakten har varit lyckad är mer skryt än att berätta att man gått Kungsleden eller bestigit en fjälltopp, alla kan väl glädjas åt sina fritidssysslor ?

Rådjur varken skadedjur eller någon invasiv art som borde utrotas, men dom kan naturligtvis ställa till problem om dom blir för många lokalt eller totalt, det gäller de flesta arter.

Vem ska hålla efter Rådjursstammen du besväras av om inte vi jägare ?
Var lite tacksam som omväxling. ;)
Jag har 2st kompisar som är jägare och dom båda är så maskulina så att ingen kvinna klarar av att leva med dom.

Den ena jagar enbart rådjur och annat vilt som kräver kula, men inte älg pga att det är tydligen helt vansinnigt inte prisvärt alls med dom jaktpriserna som dessutom troligtvis inte ger ett fällt byte att dela i jaktlaget!!

Den andra kompisen jagar enbart fågel och helst då skogsfågel.

Båda dom har bössor för över 60.000kr vilket dom verkligen vill påtala när det ska badas bastu efter 4 öl.

Dom är båda så maskulina så att dom vräker på rejält med vatten på aggregatet i bastun för att värma ut alla andra tills dom båda sitter kvar och väntar ut tills den andra går ut....

En 5-kamp med dom på Gröna Lund (som min svensexa var) var helt bortkastad pga att när det kom till skjutgrenen så la dom över 1000kr och 1tim för att kora en riktig skytt.

Vid boxbollen så växlade dom in flera 100-lappar mot 5kr mynt som maskinen krävde...och där tog 5-kampen slut, för dom höll på med blodiga knogar och folk började samlas men dom vägrade ge upp...

Den ena vann i boxbollen men förlorade pga att den andra hade högre omsättning och mer vinst i sitt företag än den andra....

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg