Det beror på var man går. Chansen att stöta på vildsvin ökar om man rör sig i områden där få människor går, utanför stigar och gärna i tät snårskog där grisarna tycker om att sova dagtid. När jag sett vildsvin beror det oftast på att de lägger märke till mig att jag ser dem. Om jag kommer för nära en daglega tar vildsvinen till flykten. Man måste komma nära för att de skall ta till flykten. Ibland bara ett par meter. På väldigt många ställen på Södertörn finns åtlar som förser dem med mat. Många gånger när jag kommer fram till en sådan åtel är hela nassegänget där. Som mest har jag sett ett tjugotal individer på samma gång. Detta dagtid dessutom. Sedan har vi nattliga grisbesök när jag sovit i tält. Det har jag också haft några av. Under de sista åren som jag bodde i Stockholms län var vildsvin det vilda däggdjur som jag såg mest av.Om du har stött på så många vildsvin kan troligtvis bero på att du rör dej tyst som en katt och avger ingen lukt.
Jag som i mer än 50 år har rört mej mycket i Tyrestaskogen och skogar där det bevisligen finns vildsvin, har aldrig stött på något.
Kanske för att jag inte rör mej så smidigt som en katt och att jag luktar människa.
Varför klagar folk jämt på jägare???
- Trådstartare Per J
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :(
- Börjat av Norrbottningen
- Svar: 10
-
Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren...
- Börjat av lsjonsson
- Svar: 7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-