Varför klagar folk jämt på jägare???

Jag är inte jägare men på något sätt kan jag ändå tycka att markägare, som ju normalt är jakträttsinnehavare , har lite större rätt till sin mark än vad allemansrätten ger andra, just under jakten. På liknande sätt som man fär nyttja annans brygga så länge ägaren inte själv vill nyttja den (givet brygga som inte ligger på tomtmark eller så hemfrid rubbas) så tycker jag det är lite samma sak med markägarens rätt till jakt.
Ja, min närmaste granne brukar normalt förvarna alla runtomkring när de ska jaga. Självklart undviker man att röra sig i deras skog de dagarna. Jag kanske även undviker att tex fälla träd i min egen, angränsande skog. Men jag har även varit ute för att flugfiska harr norröver i september och då blivit stoppad på allmän väg med hänvisning till att jag stör jakten (när jag varit på väg i bil och tänkt passera området). Samma sak har hänt vid fiske i Gysingetrakten. Där känner jag att gränsen går, nån jävla måtta för det vara på hur någons särintresse inkräktar på andras särintressen.
(Jag har faktiskt även blivit stoppad på allmän väg på väg till Tullgarns naturreservat, men hänvisning till att kungen jagade i närheten).

Låter inte som det på beskrivningen. Prova att följa med på en jakt så får du se skillnad på uppträdande på djur som är vana av människor runt i kring sig och de som inte är det.
Jag gissar att det är skillnad på när naturvana människor smyger ensamma i skogen, jämfört med när jägare stövlar omkring med hundar, walkietalkies och annat elände. Det brukar vara ett väldigt stök när jaktlagen häromkring är igång. Mycket bil- och fyrhjulingsåkande, helst ända fram till passen. Ofta sitter de också på pass vid upphuggna gator och väntar. Där jag oftast stött på vildsvin skulle ingen kunna fyra av ett skott eller träffa något.

Nä det ryms som du skriver inte inom allemansrätten. Men vi diskuterar väl varför vissa inte förstår hur jakt fungerar och varför det är svårt att visa hänsyn.
Men diskussionen har ju hamnat in på om vilken som är starkast
"rätten till ostörd jakt"
eller
"rätten oinskränkt allemansrätt även under jakttid"

och där tycker olika människor olika

/Patrik

Jag gissar att det är skillnad på när naturvana människor smyger ensamma i skogen, jämfört med när jägare stövlar omkring med hundar, walkietalkies och annat elände. Det brukar vara ett väldigt stök när jaktlagen häromkring är igång. Mycket bil- och fyrhjulingsåkande, helst ända fram till passen. Ofta sitter de också på pass vid upphuggna gator och väntar. Där jag oftast stött på vildsvin skulle ingen kunna fyra av ett skott eller träffa något.
Det är inte konstigt att vara flera personer på jakt, absolut inte ovanligt med att folk kör runt inom området för att ta sig till passen heller.
Passen är utplacerade på ställen för att nå bra sikt, har tydliga skjutriktningar och kulfång. Målet med hundarna är att få lite spring på viltet i såten. Skjutet vilt släpas ut till vägkanten till fots eller med hjulfordon om det krävs. Klart det väsnas mer än en person som smyger runt, men doft är oftast det som avslöjar en först i skogen.

Men diskussionen har ju hamnat in på om vilken som är starkast
"rätten till ostörd jakt"
eller
"rätten oinskränkt allemansrätt även under jakttid"

och där tycker olika människor olika

/Patrik
Det står väl fritt att tycka olika men att följa våra verk och myndigheter bör alla medborgare göra.

Spoiler: Naturvårdsverket menar att:
  • Det enklaste sättet att göra allemansrätt, när du ser en skylt som säger att jakt pågår, är att välja en annan plats för utflykten.
  • Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vistas i området, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa nödvändig hänsyn till jägarna.'
  • Att medvetet hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd.
Alltså; efter uppmaning (skylt eller tillsägelse/avvisning) blir personen medveten. Fortsätter den personen att uppehålla sig inom aktuellt område gör denna något förbjudet.

Senast ändrad:
Det är inte konstigt att vara flera personer på jakt, absolut inte ovanligt med att folk kör runt inom området för att ta sig till passen heller.
Passen är utplacerade på ställen för att nå bra sikt, har tydliga skjutriktningar och kulfång. Målet med hundarna är att få lite spring på viltet i såten. Skjutet vilt släpas ut till vägkanten till fots eller med hjulfordon om det krävs. Klart det väsnas mer än en person som smyger runt, men doft är oftast det som avslöjar en först i skogen.
Nej, jag menade inte att det är konstigt, bara att det kan förklara varför man har olika upplevelser av hur skygga djur är. Är man ensam, har kunskapen och smyger medvetet för att komma nära blir det något annat.

Ännu ett delvis oklart område inom allemansrätten. Där en del ilskna personer på båda sidor vill hävda sin rätt.
Det är inte oklart om du frågar våra myndigheter. Något otydligt, kan jag hålla med om, vad en besökare får göra under pågående jakt. Men det bästa är att hålla sig undan pågående jakt.

Du är rolig du, med dina tvärsäkra generaliseringar. Jag har - precis som StillAlive - bott i Stockholms län och under mina turer stött på många vildsvin, ibland på obehagligt nära håll. Jag har bland annat stött upp suggor med kultingar från daglegor och stått mellan sugga och kultingar. Nu bor jag inte längre i Stockholms län, men ser ändå vildsvin på nära håll titt som tätt. För ett par år sedan var jag en meter från att braka in med cykel i bredsidan på en galt. Medan jag skulle kliva upp på cykeln igen kunde jag höra galten stå ett par meter in i snårskogen och frusta/blåsa. Kanske det vildsvinsmöte som givit mest adrenalin.
Om du vill se vildsvin så är ett tips att lära dig hur platser där de har daglegor ser ut. Ett annat tips är att gå ut tidiga mornar när det har varit en riktigt kall natt och titta där du vet att det finns stora myrstackar. Suggor gräver ofta ut myrstackar när kylan biter i, föser in små kultingar där och lägger sig själv utanpå som ett lock. Och de lämnar inte gärna platsen, så det går att komma nära om man är försiktig.
Om du har stött på så många vildsvin kan troligtvis bero på att du rör dej tyst som en katt och avger ingen lukt.

Jag som i mer än 50 år har rört mej mycket i Tyrestaskogen och skogar där det bevisligen finns vildsvin, har aldrig stött på något.
Kanske för att jag inte rör mej så smidigt som en katt och att jag luktar människa.

Om du har stött på så många vildsvin kan troligtvis bero på att du rör dej tyst som en katt och avger ingen lukt.

Jag som i mer än 50 år har rört mej mycket i Tyrestaskogen och skogar där det bevisligen finns vildsvin, har aldrig stött på något.
Kanske för att jag inte rör mej så smidigt som en katt och att jag luktar människa.
Det kan ju också vara så att du inte medvetet och aktivt försökt dig på att hitta dem. Jag gissar att om man bara "promenerar", särskilt med hund, så minskar chansen. Men nu är det ju inte så att jag varit nära hundratals vildsvin, men nog har jag varit med om en hel del närkontakter. Som sagt har jag aldrig känt mig orolig med suggor och kultingar, men ett par gånger med stora galtar alldeles för nära har det känts obekvämt. Det sägs ju att suggor attackerar för att försvara kultingar, men det är inte min erfarenhet. De gånger jag har gått på daglegor har suggan dragit iväg och lämnat kultingarna kvar. En gång medan jag hade kultingarna kvar på 1-2 meters avstånd hörde jag suggan locka på dem, men hon höll sig på avstånd.

Det står väl fritt att tycka olika men att följa våra verk och myndigheter bör alla medborgare göra.

Spoiler: Naturvårdsverket menar att:
  • Det enklaste sättet att göra allemansrätt, när du ser en skylt som säger att jakt pågår, är att välja en annan plats för utflykten.
  • Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vistas i området, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa nödvändig hänsyn till jägarna.'
  • Att medvetet hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd.
Alltså; efter uppmaning (skylt eller tillsägelse/avvisning) blir personen medveten. Fortsätter den personen att uppehålla sig inom aktuellt område gör denna något förbjudet.
Som jag tidigare nämnt är det mycket vanligt med "jakt pågår"-skyltar som sitter upp dygnet runt - året runt.

Som jag tidigare nämnt är det mycket vanligt med "jakt pågår"-skyltar som sitter upp dygnet runt - året runt.
Olyckligt såklart men om uppmaningen finns så gör du fel i att bortse från den.
Syftet kan ju inte vara att envar skall bedöma eller ifrågasätta riktigheten i en anvisning?
Det är ju inte godtyckligt att tolka en stoppskylt.
Inställningen påminner om folk som vandrar in på skjutfält och bortser från alla varningar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg