Varför klagar folk jämt på jägare???

Vi har vildsvin i området där vi bor och i skogarna runt ikring.
Många grannar har fått sin gräsmatta sönderbökad så att det ser ut som att en stridsvagn har härjat runt - det är bara sopor kvar av gräsmatta och rabatter!!

Vildsvinen är extremt uppmärksamma och skygga, så jag kan tänka mej att det inte kan vara lätt att jaga såna.
Enda gångerna jag har sett vildsvinen i området är när jag har kört bil till jobbet, annars när man strövar runt i skogen så finns det inte en chans att man stöter på något.
Det sista låter märkligt då jag under den tiden som jag bodde i Stockholms län mycket ofta såg vildsvin. Dussintals varje år.

Ja, det där tycker jag väl var en bekräftelse av den bild jag har av jägarattityden. Jägarna anser att de har större rätt till vistelse i naturen än andra och att det är jägarna själva som avgör om andra får vara i naturen eller inte under pågående jakt. Jägarna anser till och med att de har lagen på sin sida i detta avseende. Skulle vara intressant om det finns några fall som avgjorts i domstol. Det borde ju finnas om det nu är som du säger att och inte bara något som jägarkåren har hittat på.
Det är snarare jägarorganisationernas tolkning. Naturvårdsverkets skrivningar ger dock inget stöd för den tolkningen. Det är förbjudet att medvetet störa jakt eller villebråd. Jägarna har också rätt att sätta upp skyltar om att jakt pågår, men det betyder inte att det är förbjudet att vistas där. Sen är det väl en fråga om man vill vara där med tanke på att vissa jägare skjuter på allt som rör sig och har svårt att skilja på hästar och vildsvin.

Vildsvinen är extremt uppmärksamma och skygga, så jag kan tänka mej att det inte kan vara lätt att jaga såna.
Enda gångerna jag har sett vildsvinen i området är när jag har kört bil till jobbet, annars när man strövar runt i skogen så finns det inte en chans att man stöter på något.
Du är rolig du, med dina tvärsäkra generaliseringar. Jag har - precis som StillAlive - bott i Stockholms län och under mina turer stött på många vildsvin, ibland på obehagligt nära håll. Jag har bland annat stött upp suggor med kultingar från daglegor och stått mellan sugga och kultingar. Nu bor jag inte längre i Stockholms län, men ser ändå vildsvin på nära håll titt som tätt. För ett par år sedan var jag en meter från att braka in med cykel i bredsidan på en galt. Medan jag skulle kliva upp på cykeln igen kunde jag höra galten stå ett par meter in i snårskogen och frusta/blåsa. Kanske det vildsvinsmöte som givit mest adrenalin.
Om du vill se vildsvin så är ett tips att lära dig hur platser där de har daglegor ser ut. Ett annat tips är att gå ut tidiga mornar när det har varit en riktigt kall natt och titta där du vet att det finns stora myrstackar. Suggor gräver ofta ut myrstackar när kylan biter i, föser in små kultingar där och lägger sig själv utanpå som ett lock. Och de lämnar inte gärna platsen, så det går att komma nära om man är försiktig.

Ni pratar om semi-domesticerade vildsvin som inte utsätts för jakt mer än av kommunjägarna när tillräckligt många har ringt och klagat över gräsmattorna. Ja de kan absolut stå och mumsa 50 m från dig när du går förbi - lite som djuren på skansen.
Vildsvinen i skogen är vilda och väldigt skygga och i år är galtarna extremt på sin vakt. Många hundar har fått sätta livet till. Skulle du reta upp en sådan, bara genom att finnas till, så blir du attackerad. Skulle du dessutom befinna dig i närheten av ett område där det bedrivs jakt, kan du med lite mer otur stöta på ett som gått i sårlega. De är inte att leka med.
Allemansrättens huvudsats är att inte störa inte förstöra. Stör gör en person som färdas genom eller invid en såt.
Blir man kränkt över att bli avvisad från en plats lider man av hybris eller inte vet sitt eget bästa. Men som jag skrev tidigare handlar det helt om förståelse.

Ja, det där tycker jag väl var en bekräftelse av den bild jag har av jägarattityden. Jägarna anser att de har större rätt till vistelse i naturen än andra och att det är jägarna själva som avgör om andra får vara i naturen eller inte under pågående jakt. Jägarna anser till och med att de har lagen på sin sida i detta avseende. Skulle vara intressant om det finns några fall som avgjorts i domstol. Det borde ju finnas om det nu är som du säger att och inte bara något som jägarkåren har hittat på.
Jag är inte jägare men på något sätt kan jag ändå tycka att markägare, som ju normalt är jakträttsinnehavare , har lite större rätt till sin mark än vad allemansrätten ger andra, just under jakten. På liknande sätt som man fär nyttja annans brygga så länge ägaren inte själv vill nyttja den (givet brygga som inte ligger på tomtmark eller så hemfrid rubbas) så tycker jag det är lite samma sak med markägarens rätt till jakt.

Sen har ju detta missbrukats av aktiva jaktmotståndare som under pågående jakt gett sig ut för att medvetet skräma bort vilt under jakt och då blir det såklart hårda motsättningar.

Jag kan acceptera att skogen inte är lite allemansrättligst tillgänglig just under tiden jakt pågår, givet att då jägare är tydliga med när det jagas och när det inte jagas. Skylten eller motsvarande får inte sitta uppe tre veckor i rad om det bara jagas lite på enstaka helgdagar.

Detta är inte lag och juridik, utan mitt högst personliga tyckande.

/Patrik

Jag är inte jägare men på något sätt kan jag ändå tycka att markägare, som ju normalt är jakträttsinnehavare , har lite större rätt till sin mark än vad allemansrätten ger andra, just under jakten. På liknande sätt som man fär nyttja annans brygga så länge ägaren inte själv vill nyttja den (givet brygga som inte ligger på tomtmark eller så hemfrid rubbas) så tycker jag det är lite samma sak med markägarens rätt till jakt.

Sen har ju detta missbrukats av aktiva jaktmotståndare som under pågående jakt gett sig ut för att medvetet skräma bort vilt under jakt och då blir det såklart hårda motsättningar.

Jag kan acceptera att skogen inte är lite allemansrättligst tillgänglig just under tiden jakt pågår, givet att då jägare är tydliga med när det jagas och när det inte jagas. Skylten eller motsvarande får inte sitta uppe tre veckor i rad om det bara jagas lite på enstaka helgdagar.

Detta är inte lag och juridik, utan mitt högst personliga tyckande.

/Patrik
Jag är definitivt ingen anhängare av Hunt Saboteurs och liknande grupperingar. Vad gäller "Jakt pågår"-skyltar så känner jag till gott om exempel där sådana sitter uppe året runt.

Ni pratar om semi-domesticerade vildsvin som inte utsätts för jakt mer än av kommunjägarna när tillräckligt många har ringt och klagat över gräsmattorna. Ja de kan absolut stå och mumsa 50 m från dig när du går förbi - lite som djuren på skansen.
Vildsvinen i skogen är vilda och väldigt skygga och i år är galtarna extremt på sin vakt. Många hundar har fått sätta livet till. Skulle du reta upp en sådan, bara genom att finnas till, så blir du attackerad. Skulle du dessutom befinna dig i närheten av ett område där det bedrivs jakt, kan du med lite mer otur stöta på ett som gått i sårlega. De är inte att leka med.
Allemansrättens huvudsats är att inte störa inte förstöra. Stör gör en person som färdas genom eller invid en såt.
Blir man kränkt över att bli avvisad från en plats lider man av hybris eller inte vet sitt eget bästa. Men som jag skrev tidigare handlar det helt om förståelse.
Jag talade också om vildsvinen i skogen.

Hur ofta polisanmäler du?
Aldrig behövt, de flesta brukar säga "ok, hejdå" och byta riktning. Skulle någon hålla sig kvar eller inte förstå varför uppmaning sker skulle jag inte tveka.
Däremot har en hel del fått svårt att ta sina fordon förbi en låst bom, trots skyltar som nekar framfart.

Jag talade också om vildsvinen i skogen.

Låter inte som det på beskrivningen. Prova att följa med på en jakt så får du se skillnad på uppträdande på djur som är vana av människor runt i kring sig och de som inte är det.

Aldrig behövt, de flesta brukar säga "ok, hejdå" och byta riktning. Skulle någon hålla sig kvar eller inte förstå varför uppmaning sker skulle jag inte tveka.
Däremot har en hel del fått svårt att ta sina fordon förbi en låst bom, trots skyltar som nekar framfart.

Låter inte som det på beskrivningen. Prova att följa med på en jakt så får du se skillnad på uppträdande på djur som är vana av människor runt i kring sig och de som inte är det.
Att köra motorfordon på annans väg är inte del av allemansrätten. Gå och cykla ingår (elcykel tveksamt enligt naturvårdsverket).

Jag har aldrig träffat på orädda vildsvin, de har hållit sig undan eller pinnat iväg snabbt som ögat då jag överraskat dem.

Har svårt att tro att någon behöva plantera ut vildsvin - de verkar föröka sig (mer än) nog utan mänsklig hjälp.

/Patrik

Att köra motorfordon på annans väg är inte del av allemansrätten. Gå och cykla ingår (elcykel tveksamt enligt naturvårdsverket).

Jag har aldrig träffat på orädda vildsvin, de har hållit sig undan eller pinnat iväg snabbt som ögat då jag överraskat dem.

Har svårt att tro att någon behöva plantera ut vildsvin - de verkar föröka sig (mer än) nog utan mänsklig hjälp.

/Patrik
Nä det ryms som du skriver inte inom allemansrätten. Men vi diskuterar väl varför vissa inte förstår hur jakt fungerar och varför det är svårt att visa hänsyn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg