Varför klagar folk jämt på jägare???

De problem jag har med jägare är att vissa av dem ser bara till sig själva. Ibland när jag vandrat i skogen och mött jägare har de blivit mycket irriterade över att jag är där eftersom det "stör" deras jakt. På Utsidan och andra forum förekommer ibland inlägg från jägare som antyder att de har större rätt att vara i naturen än andra. Vidare vill ofta jägare inte ha några rovdjur i naturen eftersom de äter bl a älgar vilka jägarna anser tillhör dem. Jägarna gör mycket stora insatser när det gäller att skapa en rädsla för främst varg, men även andra djur. Kommentaren tidigare i tråden om att vilsvin utgör en risk för människor kan ses som ett sätt att skrämma folk från att ge sig ut i naturen och då får jägarna vara ensamma där. Jag har mött jägare när jag varit ute i naturen som sagt saker som "Du vet väl om att det finns varg här? Passa dig!" Ett annat jägarotyg som förekommer runt om i landet är "jakt pågår"-skyltar som sitter uppe dygnet runt året runt i det enda syftet att försöka inskränka andras allemansrätt.

Att jägare generellt är egoister och ser sej för mer när det gäller rättighet till naturen vet ju alla.

Att varg och vildsvin skulle vara farliga för en människa är bara löjlig skrämselpropaganda för det är mer eller mindre omöjligt att man stöter på någon av dom när man är ute i naturen pga att om dom hör, ser eller får vittring på en människa så flyr dom direkt.

jag kan förstå de som klagar delvis, men jag äter jägarkött själv ibland och det är ju gott.
Kan tycka de skjutglada gubbarna vill ta sig lite för stor friheter med sitt fritidsintresse och vill stänga av områden, men nån samhällsnytta tycker jag inte det är, utan mest en hobby, som fiske eller bärplockning.

De problem jag har med jägare är att vissa av dem ser bara till sig själva. Ibland när jag vandrat i skogen och mött jägare har de blivit mycket irriterade över att jag är där eftersom det "stör" deras jakt. På Utsidan och andra forum förekommer ibland inlägg från jägare som antyder att de har större rätt att vara i naturen än andra.

Enligt jurister så har man rätt att avvisa skogsflanörer under pågående jakt om man anser att dom stör jakten, kort sagt...jakt går före allemansrätt.

Att jägare generellt är egoister och ser sej för mer när det gäller rättighet till naturen vet ju alla.

Att varg och vildsvin skulle vara farliga för en människa är bara löjlig skrämselpropaganda för det är mer eller mindre omöjligt att man stöter på någon av dom när man är ute i naturen pga att om dom hör, ser eller får vittring på en människa så flyr dom direkt.
Varg har jag aldrig sett i det vilda, men en varg passerade 100 m från mitt tält en vinternatt. När jag bodde i Stockholms län såg jag mycket ofta vildsvin. Jag har säkerligen sett ett hundratal. Jag har överlevt varje gång.

jag kan förstå de som klagar delvis, men jag äter jägarkött själv ibland och det är ju gott.
Kan tycka de skjutglada gubbarna vill ta sig lite för stor friheter med sitt fritidsintresse och vill stänga av områden, men nån samhällsnytta tycker jag inte det är, utan mest en hobby, som fiske eller bärplockning.
Jag är inte emot jakt, det är endast inställningen hos vissa jägare jag ogillar.

Såg precis denna debattartikel.
Se där, självaste hatepicentrum verkar äntligen börja fatta att hat inte är en framkomlig väg att gå.

Kanske delvis för att dom själva som förening riskerar implodera med hat internt mellan medlemmar och anhängare, rekommenderar att kika in på deras FB grupp och läsa kommentarerna....särskilt om rovdjurs stängsel och Licensjakt, då ser man hur utbrett hatet är och tar sig uttryck. ;)

Framtiden får väl utvisa om dom menar allvar med försöka föra dialog eller om det bara är lite "Hate washing", jag är lite lätt skeptisk att dom ska få till något vettigt sett till hur deras medlemmar betett och beter sig.

Senast ändrad:
De problem jag har med jägare är att vissa av dem ser bara till sig själva. Ibland när jag vandrat i skogen och mött jägare har de blivit mycket irriterade över att jag är där eftersom det "stör" deras jakt. På Utsidan och andra forum förekommer ibland inlägg från jägare som antyder att de har större rätt att vara i naturen än andra. Vidare vill ofta jägare inte ha några rovdjur i naturen eftersom de äter bl a älgar vilka jägarna anser tillhör dem. Jägarna gör mycket stora insatser när det gäller att skapa en rädsla för främst varg, men även andra djur. Kommentaren tidigare i tråden om att vilsvin utgör en risk för människor kan ses som ett sätt att skrämma folk från att ge sig ut i naturen och då får jägarna vara ensamma där. Jag har mött jägare när jag varit ute i naturen som sagt saker som "Du vet väl om att det finns varg här? Passa dig!" Ett annat jägarotyg som förekommer runt om i landet är "jakt pågår"-skyltar som sitter uppe dygnet runt året runt i det enda syftet att försöka inskränka andras allemansrätt.
Allemansrätten gäller inte om man stör markägarens eller jaktarrendatorers brukande av marken, vad som är att störa kan bedömas olika av olika personer.

Varg har jag aldrig sett i det vilda, men en varg passerade 100 m från mitt tält en vinternatt. När jag bodde i Stockholms län såg jag mycket ofta vildsvin. Jag har säkerligen sett ett hundratal. Jag har överlevt varje gång.
Vi har vildsvin i området där vi bor och i skogarna runt ikring.
Många grannar har fått sin gräsmatta sönderbökad så att det ser ut som att en stridsvagn har härjat runt - det är bara sopor kvar av gräsmatta och rabatter!!

Vildsvinen är extremt uppmärksamma och skygga, så jag kan tänka mej att det inte kan vara lätt att jaga såna.
Enda gångerna jag har sett vildsvinen i området är när jag har kört bil till jobbet, annars när man strövar runt i skogen så finns det inte en chans att man stöter på något.

Vildsvinen är extremt uppmärksamma och skygga, så jag kan tänka mej att det inte kan vara lätt att jaga såna.
Enda gångerna jag har sett vildsvinen i området är när jag har kört bil till jobbet, annars när man strövar runt i skogen så finns det inte en chans att man stöter på något.

Nej det är inte så himla lätt som en del verka tro.

Dels är dom oftast nattaktiva och man får vakjaga dom i mörker på tider där dom som har ett vanligt jobb även behöver sova, det är det ju även en del tid och arbete som ska göras med hanteringen efter att man lyckas skjuta ett Vildsvin.

Dels är dom läraktiga och flocken byter inte sällan område ett tag om dom störs eller en eller några individer blir skjutna.

Att träffa på Vildsvin i mitt i skogen när man är ute och går inträffar sällan, när det är ljust ligger dom oftast och trycker där det är skydd.

Senast ändrad:
Allemansrätten gäller inte om man stör markägarens eller jaktarrendatorers brukande av marken, vad som är att störa kan bedömas olika av olika personer.
Ja, det där tycker jag väl var en bekräftelse av den bild jag har av jägarattityden. Jägarna anser att de har större rätt till vistelse i naturen än andra och att det är jägarna själva som avgör om andra får vara i naturen eller inte under pågående jakt. Jägarna anser till och med att de har lagen på sin sida i detta avseende. Skulle vara intressant om det finns några fall som avgjorts i domstol. Det borde ju finnas om det nu är som du säger att och inte bara något som jägarkåren har hittat på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg