Varför klagar folk jämt på jägare???

Naturligtvis finns det ett motsatsförhållande mellan jakt och mycket rovdjur. Som uttrycktes tidigare -- ska det bli vargskit eller människoföda av älgarna?
En falsk jämförelse ur ett retoriskt perspektiv. Antingen säger man "ska det bli vargföda eller människoföda av älgarna" ELLER "ska det bli vargskit eller människoskit av älgarna".
 
En falsk jämförelse ur ett retoriskt perspektiv. Antingen säger man "ska det bli vargföda eller människoföda av älgarna" ELLER "ska det bli vargskit eller människoskit av älgarna".

...och det där var nog ett exempel på retoriskt ful-knep att försöka flytta focus när det saknas realistiska svar i sakfrågan från ena sidan gissar jag.
 
Ok, det kommer bli kaos om vi får mer rovdjur ...
Ibland är det bra med jämförelser:

Spanien har en yta marginellt större än Sveriges. Vargstammen är på ca 2000 djur.
Italien har en yta på ca 2/3 av Sveriges. Vargstammen är på ca 3300 djur.
Lettland har en yta på ca 1/7 av Sveriges. Vargstammen är på ca 400 djur.
Österrike har en yta på ca 1/5 av Sveriges. Vargstammen är på ca 55 djur.
Schweiz har en yta på ca 1/10 av Sveriges. Vargstammen är på ca 230 djur.

Listan kan göras lång bara med länder i Europa (men ni får googla själva...). De flesta länderna är betydligt mer tättbefolkade än Sverige. Nu är det svårare att jämföra hur mycket jakt som förekommer i de olka länderna (hur man nu jämför - antalet jägare, jakttimmar, slaktvikt, eller vad?) men att jakt inte skulle kunna bedrivas i alla de tiotals europeiska länder som har större vargstammar per kvadratkilometer än Sverige betraktar jag som fullständigt osannolikt. Särskilt som många svenskar faktiskt åker till en del av dessa länder just för att jaga.

Detta torde väl avsluta de vildsinta spekulationerna om att en större vargstam omöjliggör jakt?
 
Nej, jag skulle inte säga att vi är lika långt ut på var sida, han är rimligen längre ut på kanten i den frågan än vad jag är.
Det trodde jag inte heller du tror. Jag skrev hur jag uppfattar er.

Jag har inte sett några förslag på realistiska och väl fungerande lösningar i tråden till dom problem som skulle uppstå angående det jag skrivit i mina senaste inlägg.
Varken från Andy eller någon annan.
Jag uppfattar problemen som du har beskrivet som överdrivna spekulationer som inte ens tar med nivån på antal vargar. Förstår inte ens hur man ska svara på något så diffust.
 
UteMats:

Hur mår Renskötseln som upptar ca 50% av Sveriges yta och omöjliggör Vargrevir i länder som Spanien och Italien ?

Hur är tillståndet med deras flertusenåriga traditioner av Älgjakt ? ;)
 
Senast ändrad:
Jag uppfattar problemen som du har beskrivet som överdrivna spekulationer som inte ens tar med nivån på antal vargar. Förstår inte ens hur man ska svara på något så diffust.

Det finns/fanns ju ett system som fungerat hyffsat i alla fall fram till millenniumskiftet ungefär, det är väl dom som är för en förändring mot större Vargstam som bör presentera realistiska svar och lösningar på dom problem som uppstår vid en väsentligt större rovdjursstam ?

Men om man inte ens inser att det skulle medföra problem med en betydligt större rovdjursstam i dagens samhälle kanske man inte har tänkt riktigt färdigt i frågan ?

Fast inget är omöjligt när det gäller hålla viltstammar av olika slag, att börja med en seriös och ärlig analys kan vara en bra start.
 
Senast ändrad:
Det finns/fanns ju ett system som fungerat hyffsat i alla fall fram till millenniumskiftet ungefär, det är väl dom som är för en förändring mot större Vargstam som bör presentera realistiska svar och lösningar på dom problem som uppstår vid en väsentligt större rovdjursstam ?
Finns ju många fler vargar än då. Vad är de stora problemen vi ser idag?

Har som sagt mest ett norskt perspektiv. Där är det uppenbart att rovdjurs stammen i första hand hålls låg på grund av fritt gående betande tam djur.

Det är uppenbart så i delar av Sverige också. Sen har vi jägare som inte vill ha konkurrens om köttet.

Lite rädsla finns väl också.

Vilt dödar väl bra många fler i trafiken än vad rovdjur dödar.

Är väl också mest varg av rovdjuren som en del vill bli av med på grund av rädsla för sig själva och hundar?
 
Det är uppenbart så i delar av Sverige också.

Ja, på betydligt mer än 50% av Sveriges yta.

Sen har vi jägare som inte vill ha konkurrens om köttet.

Ja, fast i större utsträckning inte vill ha sina jakthundar dödade.

Lite rädsla finns väl också.

Ja, det förekommer.
Fast rädslan har en ganska liten koppling till realistisk fara i dagsläget.

Vilt dödar väl bra många fler i trafiken än vad rovdjur dödar.
Om du menar att fler människor dör i viltolyckor än vad rovdjur dödar människor så stämmer det helt, stor skillnad.
 
Senast ändrad:
UteMats:

Hur mår Renskötseln som upptar ca 50% av Sveriges yta och omöjliggör Vargrevir i länder som Spanien och Italien ?

Hur är tillståndet med deras flertusenåriga traditioner av Älgjakt ? ;)
Ja, "renskötsel-kortet" brukar ju alltid dras av varghatarna. Men tror du verkligen att vargstammen i tex Spanien och Italien är jämt fördelad över hela landet? Och oavsett det, räkna bort de 40 procent av Sverige som är renskötselyta:
Sverige minus renskötselytan: 270 000 kvadratkilomter med ca 400 vargar
Italien (om vi nu räknar hela): 302 000 kvadratkilometer med ca 3300 vargar.

Det verkar inte som att vare sig hederlig retorik, vetenskap eller fakta riktigt tillhör dina favoritgrenar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar