Varför klagar folk jämt på jägare???

På den andra sidan så är jakt på älg och annat nödvändigt för att hålla populationen på en rimlig nivå (fler rovdjur hade dock hjälpt till med det).

Om vi leker lite med tanken att vi skulle sluta jaga helt och låta rovdjuren sköta den biten.

Då fungerar som så att i tex ett Vargrevir blir trycket på tex Älgstammen väldigt högt, utanför reviret väldigt låg vilket skulle medföra att viltolyckorna skulle öka lavinartat.
Dessutom skulle Vildsvinsstammen mer eller mindre explodera med uppbökade grödor, trädgårdar, trafikolyckor mm som följd då det inte är våra Svenska Rovdjurs favorit byte.

Skulle vi ha så mycket rovdjur så dom skulle kunna hålla ovan
stående i Shack så skulle all form av lösgående tamdjurshållning inkl Renskötsel bli omöjligt att bedriva, det har historien lärt oss.

Vad denna "Rewilding" även skulle innebära för våra öppna landskapet ängar och jordbruk och i förlängningen insekter, smådjur och fåglar kan ju jakt kritikerna gärna fundera lite över.
 
Senast ändrad:
Om vi leker lite med tanken att vi skulle sluta jaga helt och låta rovdjuren sköta den biten.

Då fungerar som så att i tex ett Vargrevir blir trycket på tex Älgstammen väldigt högt, utanför reviret väldigt låg vilket skulle medföra att viltolyckorna skulle öka lavinartat.
Dessutom skulle Vildsvinsstammen mer eller mindre explodera då det inte är våra Svenska Rovdjurs favorit byte.

Skulle vi ha så mycket rovdjur så dom skulle kunna hålla ovanstående i Shack så skulle all form av lösgående tamdjurshållning inkl Renskötsel bli omöjligt att bedriva.

Vad denna "Rewilding" skulle innebära för våra öppna landskapet ängar och jordbruk och i förlängningen insekter, smådjur och fåglar kan ju jakt kritikerna gärna fundera lite över.
Ja, du svarade på något jag skrev i en parantes där jag bara skrev att fler rovdjur skulle hjälpa till med beståndet.

Nu är vi nog närmare motsatsen. Få rovdjur på grund av andra intressen. Norge är väl dock värre på det än Sverige då man har får gående överallt.
 
Ja, du svarade på något jag skrev i en parantes där jag bara skrev att fler rovdjur skulle hjälpa till med beståndet.

Beror lite vad man läser in i "hjälpa till"
Om rovdjurstrycket ökar måste jakt trycket minska då man inte kan ta mer än "räntan" på Viltstammen om det ska vara hållbart i längden.

Så om man tycker det är bättre Älgarna blir Vargskit än Människoföda så är det klart man får tycka så.
 
Det jag menade var inte mer komplicerat än att om det finns fler vargar så behöver man inte skjuta lika många för att reglera stammen.

Sen får väl folk ha de åsikterna de vill men bra att tänka på att det är just åsikter och inte någon fakta.
 
Det jag menade var inte mer komplicerat än att om det finns fler vargar så behöver man inte skjuta lika många för att reglera stammen.
Så är det såklart, men man ska även vara medveten med vad det i förlängningen för med sig.

I "Vargbältet" har tex jägarna börjat undvika att släppa ut jakthundarna lösa i närhet till reviren för riken att dom ska bli Vargrivna.

Vem ska sköta eftersöken efter trafikskadade djur om jägarna i området gett upp och lagt bössan på hyllan och inte längre köper jakthundar ?

Svenska Rovdjursföreningen ? 🤔
 
Man kunde kanske börja med att ha varg överallt och inte bara i ett område?

Men det är så uppenbart vilken sida du står på i de här frågorna.

Tror faktiskt att vi skulle klara oss med lite fler rovdjur.
 
Man kunde kanske börja med att ha varg överallt och inte bara i ett område?

Men det är så uppenbart vilken sida du står på i de här frågorna.

Tror faktiskt att vi skulle klara oss med lite fler rovdjur.
Man måste vara realist, oavsett om man är jägare eller inte.

Ett en "problemen" är att vi från Idre i söder till Treriksröset i Norr har Renskötsel, där är det bestämt att det inte ska vara några större antal Vargar.

Då blir det som det blir ett "Vargbälte" söder om detta där problemen lokalt blir relativt stora för de människor som berörs.

Där är vi nu.

Sen är jag lite nyfiken på vilka "vi" som skulle klara oss bättre är ?
 
Nu ingår renskötsel självklart i politiken som saken handlar om.

Med vi menar jag alltså samhället. När jag läste ditt inlägg så verkade det som att du trodde det skulle bli kaos med fler vargar, jägare orkar inte jaga annat vilt pga av hundarna och man behövde ta in rovdjursföreningen som jag antar du inte tror kan göra något bra.
 
Nu ingår renskötsel självklart i politiken som saken handlar om.

Med vi menar jag alltså samhället. När jag läste ditt inlägg så verkade det som att du trodde det skulle bli kaos med fler vargar, jägare orkar inte jaga annat vilt pga av hundarna och man behövde ta in rovdjursföreningen som jag antar du inte tror kan göra något bra.

Hur tror du själv det skulle bli ?

Är du beredd att köpa en jakthund du inte kan jaga/träna med och ta över ansvaret för trafikeftersöken i trakten där du bor dygnet runt ?
Känner du många andra som är det ?

Hur många dagar tycker du är acceptabelt att låta ett trafikskadat vilt ligga och plågas innan Vargarna hittar det ?

Frågorna är många men svaren få.
 
Senast ändrad:
Hur tror du själv det skulle bli ?

Är du beredd att köpa en jakthund du inte kan jaga/träna med och ta över trafikeftersöken i trakten där du bor mot nuvarande ersättning.?
Känner du många andra som är det ?

Hur många dagar tycker du är acceptabelt att låta ett trafikskadat vilt ligga och plågas innan Vargarna hittar det ?

Frågorna är många men svaren få.
Ok, det kommer bli kaos om vi får mer rovdjur ...

Håller inte på med jakt och har inte ens hund så kan inte svara på din fråga.

För mig verkar det som att du är en bra motpol till Andy, lika långt ut på varsin sida.

Är övertygad om att ingen av er har rätt och att det finns många fungerande lösningar runt mitten.
 
Naturligtvis finns det ett motsatsförhållande mellan jakt och mycket rovdjur. Som uttrycktes tidigare -- ska det bli vargskit eller människoföda av älgarna?

Jag tror att de allra flesta som jagar accepterar att en del av djuren äts upp av rovdjur. Det blir sedan ett politiskt beslut hur mycket djur vi ska av olika sorter. När det gäller nivån på älgstammen är det främst skogsbruket som "bestämmer" nivån. Skogsbruket bidrar med rätt mycket intäkter till samhället och kan nog här ses som viktigast ur ett makroekonomiskt perspektiv. När nivån då är satt blir diskussionen om det är jägarna eller rovdjuren som ska äta upp "överflödet".

Det verkar hos vissa finnas en tro att bara man släpper rovdjuren fria så "löser det sig". Det kanske det gör om du accepterar att hela populationer mer eller mindre regelmässigt får svälta ihjäl. När det finns mycket av någon population kommer de också att ställa till med en hel del skada.

Jag har svårt att tycka att det är bra att låta djur svälta ihjäl. De har provats på i "re-wilding" experiment. Se t.ex:
https://www.theguardian.com/environ...ment-backfires-as-thousands-of-animals-starve

Även i nationalparker som Yellowstone bedrivs "culling". Upp emot en tredjedel av alla vargar i Yellowstone kan skjutas på ett år. Alternativet är exponentiell tillväxt, för lite mat, svält och kollaps av populationen. Övrig natur får också problem som när hjortarna i länken ovan äter upp allt grönt för att inte svälta ihjäl. Vilket de sedan i alla fall gjorde när maten tog slut.

Acceptansen för jakt i Sverige är hög. Jaktkritiken kommer i stor utsträckning från de som bor i storstäder. De som faktiskt bor på landet eller i mindre orter har generellt sett betydligt mindre intresse av att ha en massa rovdjur runt knuten.
 
Ok, det kommer bli kaos om vi får mer rovdjur ...

Håller inte på med jakt och har inte ens hund så kan inte svara på din fråga.

För mig verkar det som att du är en bra motpol till Andy, lika långt ut på varsin sida.

Är övertygad om att ingen av er har rätt och att det finns många fungerande lösningar runt mitten.

Nej, jag skulle inte säga att vi är lika långt ut på var sida, han är rimligen längre ut på kanten i den frågan än vad jag är.

Jag gillar djur och natur och är inte för att man ska skjuta bort alla rovdjur, jag är realist och kan acceptera det spann på Vargstammen som ligger på mellan 170-270st djur som Sveriges Riksdag beslutat om.
Andy å sin sida verkar inte acceptera detta demokratiska beslut och trots att stammen i dagsläget är betydligt större än så tycker att vi i stort sätt inte ska skjuta några alls om jag uppfattat det rätt.

Jag har inte sett några förslag på realistiska och väl fungerande lösningar i tråden till dom problem som skulle uppstå angående det jag skrivit i mina senaste inlägg.
Varken från Andy eller någon annan.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar