Varför alla dessa tjej-grejjer?

Jag tycker att det är fel att dela upp idrott i herr- och damkategorier av den enkla anledningen att det implicerar att kvinnor per definition skulle prestera sämre än män. Jag kommer aldrig att kunna stöta en kula lika långt som en dopad rysk kulstöterska, men jag har inget problem med det och kommer därför inte heller att försöka tävla i den grenen. Om vi över huvud taget ska ha klasser i idrott ska det ha koppling till resultatet och inte kön eller andra idiotkriteria som till exempel sexuell läggning eller etnicitet... Att vinna i en sådan klass som premierar sämre resultat än det bästa ska heller inte uppfattas som en merit då man då helt enkelt inte är bäst...

Om ovanstående resonemang inte accepteras är det bara att införa klasser så att var och en som ställer upp i OS kan få en egen medalj...

"Jag kan inte vinna i tyngdlyftning för att det finns en deltagare som väger mer än mig och orkar lyfta mer. Om vi inför en klass för oss som väger mindre och inte orkar lyfta så mycket kan även jag vinna guldmedalj..."

Kan förresten inte någon moderator flytta den här diskussionen till Fritt forum?

Nu är du så där konstig igen...

Nog vet du väl att just tungdlyftning är indelad i viktklasser. Och du har väl så mycket förstånd att vet att om en tjej och kille väger lika mycket och båda är vältränade så är de fysiska förytsättningarna ändå i stor skilnad pga av att vi är olika.

Men hjärnan vår är vad man vet ganska lika så därför bör män och kvinnor ha samna lön samma arbete. Antar att det är dit vill komma med dina dumma inlägg.

Inligt din snea bild ska handikappade och tävla samma klass som alla andra?
 
"I de gruppaktiviteter jag har gjort har jag inte märkt av ett dyft av det här. Där har verkligen ALLA fått lika mycket plats och fråga lika mycket."

Denna mening visar bara hur naiv du är. All forskning visar motsatsen, nämligen att pojkar/män tar mycket mer plats och kräver mer uppmärksamhet i alla sammanhang från förskola till styrelserum. Men du, det finns kanske något som kan trösta dig, nämligen herrklubbar. Du får väl be om en rekommendation till ett medlemskap i en Frimurarloge. Det blir garanterat fritt från kvinnor. Förövrigt gäller samma sak i de flesta styrelser i börsnoterade företag och ledningsgrupper med för den delen.

Naiv??

Om du har varit med om precis motsatt effekt av dina olika grupper eller turer eller vad du nu har gjort för någonting så beror det inte på forskning utan i så fall på URUSLA guider/gruppledare som inte låter hela gruppen vara med på samma villkor.

Jag kan med fog påstå att jag har mer erfarenhet "in real life" än du på detta.
Jag har inte bara läst någon forskarrapport...

Utan bestigit berg, vulkaner, fiskat, vandrat, krypit i grottor, raftat, besökt alla jordens världsdelar flera gånger om med i mångt och mycket mixade grupper.

Och aldrig varit med om någon särbehandling eller på något sätt sett att en massa grabbar trycker ner det kvinnliga könet.

Det finns absolut inte någonting som hindrar en tjej från att ställa en fråga eller vara med på samma villkor som någon annan.

Det beror ju i så fall på individens tafatthet, att inte ta hand om sin egna situation.

Att killar är normen i samhället.. ja så är det.
Och kanske är det därför tjejer är "rädda" att göra aktiviteter tillsammans med killar.

Att killar upplevs bättre (Utan att för den skull behöva vara det) i princip på vad som helst.

Konstigt föresten att det inte blev ett ramaskri bland feministerna när det enbart var män som va tvungen att gå in i Fukushima, Japan och offra år av sina liv för att rädda landet.

Eller just ja, det gynnade ju inte det feministiska... då var det inte intressant.
 
Naiv??

Om du har varit med om precis motsatt effekt av dina olika grupper eller turer eller vad du nu har gjort för någonting så beror det inte på forskning utan i så fall på URUSLA guider/gruppledare som inte låter hela gruppen vara med på samma villkor.

Jag kan med fog påstå att jag har mer erfarenhet "in real life" än du på detta.
Jag har inte bara läst någon forskarrapport...

Utan bestigit berg, vulkaner, fiskat, vandrat, krypit i grottor, raftat, besökt alla jordens världsdelar flera gånger om med i mångt och mycket mixade grupper.

Och aldrig varit med om någon särbehandling eller på något sätt sett att en massa grabbar trycker ner det kvinnliga könet.

Det finns absolut inte någonting som hindrar en tjej från att ställa en fråga eller vara med på samma villkor som någon annan.

Det beror ju i så fall på individens tafatthet, att inte ta hand om sin egna situation.
Prova att hålla ögonen lite öppna nästa gång. Det är ingen som påstår att det handlar om att tjejer får stryk för att de öppnar munnen, bara att det i regel är killarna som ställer frågor och tar plats, och det därför ibland kan vara intressant att ha grupper med enbart tjejer. Det *blir* ett annat klimat i sådana, och det kan vara kul för de som vanligtvis inte syns så mycket att få göra det också.

Att killar är normen i samhället.. ja så är det.
Och kanske är det därför tjejer är "rädda" att göra aktiviteter tillsammans med killar.

Att killar upplevs bättre (Utan att för den skull behöva vara det) i princip på vad som helst.
Med tanke på hur många mixade aktiviteter det finns så är tjejer i regel inte ett dugg rädda för att vara med på aktiviteter med killar, men ibland kan tjejer få ut mer av en aktivitet om killarna inte är med alla gånger.

Konstigt föresten att det inte blev ett ramaskri bland feministerna när det enbart var män som va tvungen att gå in i Fukushima, Japan och offra år av sina liv för att rädda landet.

Eller just ja, det gynnade ju inte det feministiska... då var det inte intressant.
Jösses, är du verklig? Det *kan* ju också berott på att det pga att kvinnor utestängts från sådana yrken under den tiden så *fanns* det inga kvinnliga kärnkraftstekniker i 70-80-årsåldern. Ta och kolla upp hur många kvinnor det fanns som arbetade inom sektorn innan du kommer med idiotiska påståenden.
 
Det förefaller vara svårt för TS att lämna spegelbilden med ögonen och tanken, varför det?

Ända sen gudinnetron försvann har män försökt att dominera arenan, då mister vi ju minst hälften av de klyftiga. Att vi är lite olika har inte bara nackdelar utan definitivt sina fördelar för dem som förstår nyttja dem på ett bra och jämlikt sätt.

Efter att ha verkat i ett manligt yrke, såg och upplevde vi som var med då att tjejerna kom in med nya attityder och annat tankesätt. En klar breddning och förbättring.
Sen kanske vi skall vara glada för att alla, killar och tjejer, inte orkar med allt men definitivt kan bidra med mer specifika nyttjbara egenskaper och kunskaper än att lyfta tungt och springa fort.

Alla kan inte stå överst på alla prispallar likafullt kan deras insatser inte bara vara bra utan dessutom helt avgörande för helhetens bästa.

Själv har jag upplevt oftast att tjejer är uppmärksamma elever och vill lära sig medan många unga män kan det hela och lär sig långsamt eller som synts ovanför svårligen.
 
Nu är du så där konstig igen...

Nog vet du väl att just tungdlyftning är indelad i viktklasser. Och du har väl så mycket förstånd att vet att om en tjej och kille väger lika mycket och båda är vältränade så är de fysiska förytsättningarna ändå i stor skilnad pga av att vi är olika.

Men hjärnan vår är vad man vet ganska lika så därför bör män och kvinnor ha samna lön samma arbete. Antar att det är dit vill komma med dina dumma inlägg.

Inligt din snea bild ska handikappade och tävla samma klass som alla andra?

Personangrepp tänker jag inte ens bemöda mig att bemöta. I och med att du övergått till argumentum ad hominem inser jag att du antagligen loggat in på fel forum - testa www.flashback.org istället...
 
hm...

Nu är jag helt ny "Frilufts-intresserad" - men detta gäller nog många områden. Gissar mest vanligt på event där männen vanligtvis dominerar. Vi är ju olika på många plan, på gott och ont.

Finns säkert många tjejer som är "tävlings-inriktade" - men stort sett tycker jag män ska "prestera"/tävla även när det inte är en tävling ; ) Tex. jag cyklade ofta i skogen med mitt x, som ett rent nöje (ingen träning) jag lät cykeln rulla i nedförbackarna - han trappade på!! ;D Vilket naturligtvis gjorde att vi inte cyklade direkt "tillsammans" haha

Medans vi ändå är inne på ämnet, varför är så många män så otroligt intresserade av att paddla kajak?? (Jo, det finns kvinnor med - men mkt fler män) Tycker det är lite smått underhållande (förlåt..) alla män som drömmer om kvinnan som följer med ut på kajak-tur och fiske... ; )


/Marie
 
Prova att hålla ögonen lite öppna nästa gång. Det är ingen som påstår att det handlar om att tjejer får stryk för att de öppnar munnen, bara att det i regel är killarna som ställer frågor och tar plats.

Jag har hållt ögonen öppna i 34 år så det kan du vara lugn över...

Och det är fortfarande inget hinder för tjejer att ställa precis lika mycket frågor som grabbar.

Eller menar du att tjejer är så tafatta att dom inte vågar öppna munnen?
Att dom är så fega att dom inte vågar vara med killar för dom kan ju komma 10 meter efter upp på toppen av Kebnekaise?

Eller att dom har så begränsad hjärnkapacitet att det krävs en speciell aktiehandels-kurs för tjejer. Dom kanske investerar fel annars...

Senast idag läste jag en stor affisch: "FACKLIG TJEJKURS!"

Till och med facket delar upp könen. De som ska stå för att allt ska vara på så lika villkor som möjligt. Ingen ska särbehandlas och ingen ska vara utanför.
Hela deras verksamhet bygger ju på det. Ingen skillnad på nånting.
Ändå Kan tydligen inte tjejer och killar vara i samma rum här heller.

Får dom inte ställa frågor där heller?
 
För att gå runt med öppna ögon förefaller du tyvärr vara rätt blind. Kanske rentav en del av problemet när man ser hur du uttrycker dig.

Funnes det inte en efterfrågan eller ett behov av aktiviteter med kvinnor som målgrupp skulle hela den sektorn självdö. Så är dock inte fallet, för de frodas och kvinnor deltar gladeligen i dessa arrangemang. Varför är det ett problem för dig? Dessutom förefaller du inte särskilt intresserad av de olika anledningarna därtill eftersom du tråden igenom bara fortsätter ifrågasätta och trycka ner utan att ta till dig av de svar som ges, så jag vet inte riktigt varför jag ens bemödar mig om att skriva det här inlägget :)
 
Måhända en del kan förklaras av bristande intresse att ta till sig andras argument. 34 spinn utan att acceptera andras åsikter lär inte lära till ökad förståelse. YMMV
 
Varför inte låta tjejerna ha sitt eget?

Varför ska man vara så trångsynt och ropa JÄMLIKHET så fort tjejerna får något eget? Det är väl bara jävligt bra att kvinnor kan få en fucking chans i denna mansdominerande världen?

Jag är glad att mina döttrar kan delta i event för bara tjejer där de slipper stå bakom en kille som tar all plats.


Eller ska det vara så jämlikt att om kvinnor ska ha lön som en man ska de fan kunna ta stryk som en man också?
 
Varför inte låta tjejerna ha sitt eget?

Varför ska man vara så trångsynt och ropa JÄMLIKHET så fort tjejerna får något eget? Det är väl bara jävligt bra att kvinnor kan få en fucking chans i denna mansdominerande världen?

Jag är glad att mina döttrar kan delta i event för bara tjejer där de slipper stå bakom en kille som tar all plats.


Eller ska det vara så jämlikt att om kvinnor ska ha lön som en man ska de fan kunna ta stryk som en man också?

Det är knappast det manliga könen som ropar jämlikhet när det är något...

Det gör kvinnorna. Men samtidigt är det dom som aktivt arbetar för att dela upp könen i precis allting.

Ska man vara med ska man väl vara med på lika villkor??
Annars ska man väl vara tyst?

Nä, det där är en ekvation som inte går ihop.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg