Varför alla dessa tjej-grejjer?

Naturligtvis, det borde effektivt få bort de flesta tjejerna från fotbollsplaner och hockeyrinkar... Några få kommer så klart hålla sig kvar trots allt, men det är kanske ett problem du kan leva med?

Förstår jag ditt inlägg rätt att du anser att kvinnor är sämre på traditionella idrotter än män och därför inte kommer att kunna hävda sig i konkurrensen? I så fall är det ett problem (sic!) jag kan leva med. Alla kan inte vara bra på allt!

Om vi ska dela in idrott efter förmåga - tycker du även att vi ska införa 100 m löpning för överviktiga?
 
Förstår jag ditt inlägg rätt att du anser att kvinnor är sämre på traditionella idrotter än män och därför inte kommer att kunna hävda sig i konkurrensen? I så fall är det ett problem (sic!) jag kan leva med. Alla kan inte vara bra på allt!

Om vi ska dela in idrott efter förmåga - tycker du även att vi ska införa 100 m löpning för överviktiga?

Det var ett konstigt inlägg.
 
Ärligt talat, jag förstår inte problemet. Varför är det så provocerande för vissa att tjejerna gör/har sina egna evenemang. Jag har också svårt att förstå detta med att när vi män blir exkluderade, så börjar det gapas om omvänd diskriminering. "Om vi nu ska ha 'äkta' jämställdhet: Varför är det okej att tjejerna har tjejmilen, men vad skulle hända om vi killar inför killmilen, då minsann skulle det bli ett herrans liv".

Det handlar helt enkelt om att mannen är normen i samhället. Det är ganska skönt för damerna att få göra något där de själva är normen, och inte behöver förhålla sig till massa män. Jag förstår att många pojkar kommer att ifrågasätta detta. Men vad är det som är så svårt att förstå? Det är inte samma sak att införa "killmilen" som "tjejmilen". Det är mer okej att skämta om politiker, rika, jurister, läkare osv. än vad det är att skämta om vanligt folk, fattiga, lokalvårdare, industriarbetare. Det handlar om att man inte sparkar nedåt. Detta går att överföra på kill- och tjejdiskussionen. Att införa "killmilen" skulle bara vara att ge ännu mer till den som redan har.

Mvh /Joel
 
:) nu läser du mellan raderna. Jag menar att om man endast skall fokusera på skillnader ser man inte likheterna.

Däremot har du fullständigt rätt i att jag är OT.

Ärligt talat, jag förstår inte problemet. Varför är det så provocerande för vissa att tjejerna gör/har sina egna evenemang. Jag har också svårt att förstå detta med att när vi män blir exkluderade, så börjar det gapas om omvänd diskriminering. "Om vi nu ska ha 'äkta' jämställdhet: Varför är det okej att tjejerna har tjejmilen, men vad skulle hända om vi killar inför killmilen, då minsann skulle det bli ett herrans liv".

Det handlar helt enkelt om att mannen är normen i samhället. Det är ganska skönt för damerna att få göra något där de själva är normen, och inte behöver förhålla sig till massa män. Jag förstår att många pojkar kommer att ifrågasätta detta. Men vad är det som är så svårt att förstå? Det är inte samma sak att införa "killmilen" som "tjejmilen". Det är mer okej att skämta om politiker, rika, jurister, läkare osv. än vad det är att skämta om vanligt folk, fattiga, lokalvårdare, industriarbetare. Det handlar om att man inte sparkar nedåt. Detta går att överföra på kill- och tjejdiskussionen. Att införa "killmilen" skulle bara vara att ge ännu mer till den som redan har.

Mvh /Joel

Bra skrivet.
 
Förstår jag ditt inlägg rätt att du anser att kvinnor är sämre på traditionella idrotter än män och därför inte kommer att kunna hävda sig i konkurrensen? I så fall är det ett problem (sic!) jag kan leva med. Alla kan inte vara bra på allt!

Om vi ska dela in idrott efter förmåga - tycker du även att vi ska införa 100 m löpning för överviktiga?
Fast om bara de som är bäst på en idrott göre sig besvär så borde vi ju avveckla alla lägre fotbollsdivisioner, alla veteranligor och liknande och sedan endast låta de kanske 30 bästa i världen hålla på...

För faktum är att vi delar in folk efter förmåga i de flesta idrotter (sannolikt alla, men jag vill inte uttala mig alltför kategoriskt). Det finns amatörlopp, det finns motionärslopp, det finns klasser för alla upptänkliga handikapp, åldrar och storlekar, klubbmästerskap osv, och inte att förglömma, det finns massor med folk som tränar en idrott enbart för att de tycker det är roligt, utan något som helst mål att någonsin tävla. Allt detta är i mina ögon så oändligt mycket värdefullare än den lilla del av sportvärlden som befolkas av de allra bästa, och det allra viktigaste inom alla idrotter är i mina ögon att så många som möjligt ska kunna vara med och ha roligt.

Om detta bäst uppnås genom damlag och herrlag i vissa sporter, tjockislag och smalislag i andra, lag för fula respektive snygga människor i en tredje osv, så skit samma, det *viktiga* är att folk har kul och mår bra!
 
"I de gruppaktiviteter jag har gjort har jag inte märkt av ett dyft av det här. Där har verkligen ALLA fått lika mycket plats och fråga lika mycket."

Denna mening visar bara hur naiv du är. All forskning visar motsatsen, nämligen att pojkar/män tar mycket mer plats och kräver mer uppmärksamhet i alla sammanhang från förskola till styrelserum. Men du, det finns kanske något som kan trösta dig, nämligen herrklubbar. Du får väl be om en rekommendation till ett medlemskap i en Frimurarloge. Det blir garanterat fritt från kvinnor. Förövrigt gäller samma sak i de flesta styrelser i börsnoterade företag och ledningsgrupper med för den delen.
 
Fast om bara de som är bäst på en idrott göre sig besvär så borde vi ju avveckla alla lägre fotbollsdivisioner, alla veteranligor och liknande och sedan endast låta de kanske 30 bästa i världen hålla på...

För faktum är att vi delar in folk efter förmåga i de flesta idrotter (sannolikt alla, men jag vill inte uttala mig alltför kategoriskt). Det finns amatörlopp, det finns motionärslopp, det finns klasser för alla upptänkliga handikapp, åldrar och storlekar, klubbmästerskap osv, och inte att förglömma, det finns massor med folk som tränar en idrott enbart för att de tycker det är roligt, utan något som helst mål att någonsin tävla. Allt detta är i mina ögon så oändligt mycket värdefullare än den lilla del av sportvärlden som befolkas av de allra bästa, och det allra viktigaste inom alla idrotter är i mina ögon att så många som möjligt ska kunna vara med och ha roligt.

Om detta bäst uppnås genom damlag och herrlag i vissa sporter, tjockislag och smalislag i andra, lag för fula respektive snygga människor i en tredje osv, så skit samma, det *viktiga* är att folk har kul och mår bra!

Jag tycker att det är fel att dela upp idrott i herr- och damkategorier av den enkla anledningen att det implicerar att kvinnor per definition skulle prestera sämre än män. Jag kommer aldrig att kunna stöta en kula lika långt som en dopad rysk kulstöterska, men jag har inget problem med det och kommer därför inte heller att försöka tävla i den grenen. Om vi över huvud taget ska ha klasser i idrott ska det ha koppling till resultatet och inte kön eller andra idiotkriteria som till exempel sexuell läggning eller etnicitet... Att vinna i en sådan klass som premierar sämre resultat än det bästa ska heller inte uppfattas som en merit då man då helt enkelt inte är bäst...

Om ovanstående resonemang inte accepteras är det bara att införa klasser så att var och en som ställer upp i OS kan få en egen medalj...

"Jag kan inte vinna i tyngdlyftning för att det finns en deltagare som väger mer än mig och orkar lyfta mer. Om vi inför en klass för oss som väger mindre och inte orkar lyfta så mycket kan även jag vinna guldmedalj..."

Kan förresten inte någon moderator flytta den här diskussionen till Fritt forum?
 
Jag kan till viss del hålla med om att tjejvasan känns lite överflödig, för om jag inte missminner mig finns det väl en tjejklass i det "vanliga" Vasaloppet, samt en för kortvasan också?

Sedan att ha separata dam- och herrtävlingar i olika sporter känns ju väldigt relevant eftersom män generellt sett är större, starkare och snabbare. Detta är ju dock inte relevant i alla sporter, och jag måste erkänna att jag verkigen inte fattar varför det finns en dam- och en herrklass i curling...
.

En curlingsten väger sina kilon. En stor och stark tävlande får därmed möjligen marginellt bättre precision än en mindre och svagare (medelmannen väger väl mer än medelkvinnan och har i snitt högre muskelmassa)? Ju större tyngd du har som sopare (i kombination med god fysik) desto större friktionsvärme kan du skapa på isen (vilket påverkar stenens glidförmåga). Herrar (med större snittvikt och snittmuskelmassa) skulle därmed ha bättre möjligheter att påverka stenens framfart över isen, både taktiskt när den skall börja curla, men även för att delvis kompensera för smärre misstag av för löst skjuten sten. Bara en personlig lite reflektion.

Ok, nog om curling - för det var väl ändå inte riktigt det som denna tråd handlar om.

/Jonas,
Enormt erfaren curlingspelare från sämsta laget i längsta divisionen i Korpen 1994-1996 :) - men kul hade vi.
PS. Lagen var mixade, och det var inte direkt kön som var den avgörande faktorn på vår nivå.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg