Jämställdhet i friluftslivet?

Detta är rätt intressant.

Vet inte riktigt om detta har med TS undringar om genus i friluftslivet att göra. Men skillnad mellan könen handlar den om i alla fall. Tänkvärd är bloggen jag länkar nedanför till i vilket fall som helst.. Begrunda ,läs och bedöm själva. Åsikter?

http://genusnytt.wordpress.com/
 
Ärligt talat tycker jag att bloggförfattaren ser ungefär lika enögt på världen som personen han kritiserar. Enda skillnaden är väl att han blundar med det andra ögat.
 
Lingerie football

Såg inslaget om Lingerie football på tv4 sporten.

I korthet går det ut på att kvinnlig idrott i USA inte kan hitta några finansiärer och att det enda sättet att få någon att sponsra kvinnlig fotboll (träningstider, resor, tv-tider etc) är att exploatera kvinnornas kroppar genom att låta dem spela i bikini. Serien är naturligtvis inte öppen för tjejer som inte anses ”lämpliga” att spela i bikini.

Sådana här saker gör mig väldigt glad att vi har stadsfinansierad och förhållande vis jämställd idrott i Sverige, fine att några tjejer väljer att spela i bikini frivilligt, men de ska aldrig behöva välja ställas inför valet att spela i bikini eller inte alls.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg