Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna?

Jag tror svaret är så pass enkelt som att det helt enkelt inte krävdes mer för att slå tjejrekordet idag. Man anpassar sig ju efter sina konkurrenter och behöver helt enkelt inte vara bättre som tjej idag för att vara "bäst". Hade det funnits ett tjejrekord på 2.23 så hade det med all säkerhet också funnits aspiranter som försöker slå det.

Exakt! Sikta på stjärnorna och allt det där.

Som enda hittills närvarande representant för damsidan, hur ser du på resten av resonemanget i tråden? Tror du att det finns avgörande skillnader mellan kvinnor och män i fråga om klättringsförmåga, och tycker du att det i så fall motiverar åtskillda klasser?

Men hur går det då med "The best climber in the world is the one having most fun"? Som jag har för mig har yttrats av någon auktoritet på området.

Huru mäta rolighetsnivån i aktiviteten, och korrelera denna till genetisk uppsättning och X/Y-kromosomhalt...?

Rolighetsnivån är direkt kopplad till prestation, det vet väl alla... Just nu har Ondra mer skoj än Sharma till exempel! ;-)

Exakt! Sikta på stjärnorna och allt det där.

Som enda hittills närvarande representant för damsidan, hur ser du på resten av resonemanget i tråden? Tror du att det finns avgörande skillnader mellan kvinnor och män i fråga om klättringsförmåga, och tycker du att det i så fall motiverar åtskillda klasser?

Inte för att jag på något vis vill på påstå att jag är särskilt insatt i frågan… Men jag håller med millimeter, klättring som sport är outvecklad och med för liten bredd på eliten så både på herr och damsidan finns det mycket att ta av. Och damsidan ligger ännu längre efter än herrsidan idagsläget skulle jag tro. Bara av den anledningen så skulle det nog vara tämligen ointressant att ha en gemensam tävlingsklass. Jag har svårt att tro att någon av damerna i årets VM-final skulle kunna ta sig vidare från herrarnas semifinaler (skulle de ens kunna ta sig dit? Det skulle iof vara väldigt intressant att veta).

Men ponera att de skulle vara på samma utvecklingsnivå, att både herrar och damer i tävlingseliten har optimal teknik, samma träningsvolym, samma konkurrensbredd osv. Då tror jag ändå inte att damer skulle kunna tävla på samma villkor pga muskelstyrka och syresättning av muskler. Titta bara på en sport som curling, om muskelstyrka påverkar så mycket som det gör i en sån idrott (där en kille kan sopa fram en sten 1-1,5m längre än en tjej) så vore det ju konstigt om det inte skulle påverka i något så pass mer fysiskt som klättring.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Henke Dags för nytt rep - vad rekommenderas? Klättring allmänt 34
sagaramatha Dags att lämna topprepets och bultarnas trygghet. Klättring allmänt 11
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg