Jämställdhet i friluftslivet?

Allt tyder på att flickor blir betydligt duktigare på matte, datorer och teknikämnen, om de undervisas i könssegregerade grupper. I särklass bäst på matte är flickor i Mellanöstern, där nästan alla skolor är könsuppdelade.

Men Joanna, först får inte killarna klättra med tjejerna och nu får de inte ens sitta i samma klassrum? Om detta eskalerar vad är slutprodukten, länder där endast ett kön får vara medborgare?

Kanske är bäst att sätta stopp för det där segregerade klättrandet ändå ;-)
 
Vi ser ju samtidigt att pojkar presterar sämre än flickor i den svenska skolan år efter år, men där satsar man inget. Istället ska man alltså satsa ännu mer på högpresterande tjejer och lämna de lågpresterande pojkarna åt sitt öde?
 
tompa_m, vänligen lägg märke till den stora ironi-smajlisen efter Cremytos inlägg.
Trodde det var rätt glasklart var jag står ifråga om särartstänkande och könssegregerade grupper, men jag försöker att inte förfalla till lättköpta förenklingar i diskussionen, och agerar därför lite som djävulens advokat.
Skulle någon lärare på mina barns skola vågat föreslå separat tjej- eller killgrupp i vad det månde vara för ämne, skulle han/hon fått en mycket arg morsa på halsen.

I sak håller jag med dig - jag tycker också att skolan sviker (vissa grupper av) pojkar, minst lika mycket som (vissa grupper av) flickor. Jag drog till med exemplet tjejer/matte, för att jag råkar veta en hel del om saken, men hade faktiskt ett annat, med killarnas svaga språkutveckling, "på tungspetsen".
Mina allt annat än tvärsäkra funderingar om vådor/fördelar med (temporär) positiv särbehandling gäller naturligtvis åt bägge hållen.

Å, detta underbara forum!
 
Istället ska man alltså satsa ännu mer på högpresterande tjejer och lämna de lågpresterande pojkarna åt sitt öde?
GGH verkar vara softa. De gör det de tycker är roligt i sällskap de trivs med. De kan väl inte ha något ansvar för lågpresterande pojkar som bor på youtube och politiskt inkorrekt?
 
...men: detta handlar om enskilda personer - jag sa att du skulle visa mig ett parti som offentligt uttrycker de åsikter du pratar om. Alltså - i sitt partiprogram.


Annars kan man tamejfan få vilket parti att likna vad som helst, ty detta land verkar ha gott om intoleranta galningar i alla möjliga former och färger.

Vi tar ytterligare några sd klassiker från de senaste 15 åren


Sd i bilder
Tidigare sd representant i kommunfullmäktige och vice partiordföranden bränner judiska böcker
(Reportage om händelsen)
sds 90-tal
sd reklam
sd affisch

Reportage och artiklar
Om sds mörka historia 2006
sds plan för det svenska samhället 2006
Svensk SS-veteran lade den ideologiska grunden för Sverigedemokraterna 2010 (skriven av författaren till "Svenskarna som slogs för hitler)
Sd och nazismen 2011

Reportage om sds nuvarande ledning 2011
”För tio år sedan var de studenter i Lund. Ett kompisgäng som spelade kubb, åt mozartkulor för att stödja Jörg Haider och hyllade Karl XII. På Kulturen, Rauhrackel och Lunds nation drog de upp riktlinjerna för det nationalistiska parti de ville skapa. Sen tog de över ledningen för Sverigedemokraterna. ”

Det finns mycket mycket mer än det lilla jag listat här och inget av detta hände för 50-70 år sedan, utan detta är aktuella händelser som omfattar partiet, vanliga och ledande partimedlemmar nästan alla aktiva inom partiet idag.
 
Vi ser ju samtidigt att pojkar presterar sämre än flickor i den svenska skolan år efter år, men där satsar man inget. Istället ska man alltså satsa ännu mer på högpresterande tjejer och lämna de lågpresterande pojkarna åt sitt öde?

tompa_m, vänligen lägg märke till den stora ironi-smajlisen efter Cremytos inlägg.
Trodde det var rätt glasklart var jag står ifråga om särartstänkande och könssegregerade grupper, men jag försöker att inte förfalla till lättköpta förenklingar i diskussionen, och agerar därför lite som djävulens advokat.
Skulle någon lärare på mina barns skola vågat föreslå separat tjej- eller killgrupp i vad det månde vara för ämne, skulle han/hon fått en mycket arg morsa på halsen.

I sak håller jag med dig - jag tycker också att skolan sviker (vissa grupper av) pojkar, minst lika mycket som (vissa grupper av) flickor. Jag drog till med exemplet tjejer/matte, för att jag råkar veta en hel del om saken, men hade faktiskt ett annat, med killarnas svaga språkutveckling, "på tungspetsen".
Mina allt annat än tvärsäkra funderingar om vådor/fördelar med (temporär) positiv särbehandling gäller naturligtvis åt bägge hållen.

Å, detta underbara forum!

Det ni beskriver är ett stort problem men detta problem ska som sagt inte användas till att blockera duktigare och mer ambitiösa elevers utveckling.

De senaste tre åren har jag jobbat med projekt i mentorskap, där studenter från tekniska högskolan hjälper gymnasieelever i matte och fysik. Hjälpen är frivillig och kostnadsfri och studenterna gör det ideellt. Tyvärr visar det sig ofta att många av killarna bryr sig mer om dagens fotbollsträning än sin akademiska framtid, hos tjejerna är det tvärt (till och med för mycket), tjejer tar själva ofta kontakt med projektet för att få hjälp. Projektet vänder sig i huvudsak till de elever som läser natur och teknisk, dvs elever som mer eller mindre måste plugga vidare för att få jobb.

Skolan har mycket att jobba med vad det gäller attityder och stöd både till svagare och starkare elever.
 
Vi tar ytterligare några sd klassiker från de senaste 15 åren


Sd i bilder
Tidigare sd representant i kommunfullmäktige och vice partiordföranden bränner judiska böcker
(Reportage om händelsen)
sds 90-tal
sd reklam
sd affisch

Reportage och artiklar
Om sds mörka historia 2006
sds plan för det svenska samhället 2006
Svensk SS-veteran lade den ideologiska grunden för Sverigedemokraterna 2010 (skriven av författaren till "Svenskarna som slogs för hitler)
Sd och nazismen 2011

Reportage om sds nuvarande ledning 2011
”För tio år sedan var de studenter i Lund. Ett kompisgäng som spelade kubb, åt mozartkulor för att stödja Jörg Haider och hyllade Karl XII. På Kulturen, Rauhrackel och Lunds nation drog de upp riktlinjerna för det nationalistiska parti de ville skapa. Sen tog de över ledningen för Sverigedemokraterna. ”

Det finns mycket mycket mer än det lilla jag listat här och inget av detta hände för 50-70 år sedan, utan detta är aktuella händelser som omfattar partiet, vanliga och ledande partimedlemmar nästan alla aktiva inom partiet idag.

Tycker du att det är ok att det sitter någon som har shariaåsikter i riksdagen för M? Det händer nu.

Bildt hände nu. Den politiker som ansåg att lejonen skall äta upp barnen i Afrika är nyss... och det var återigen M.

Reepalu, lägger ett SD-förslag. Nyss.


”Budskapet var extremt rasistiskt”
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.1875002--budskapet-var-extremt-rasistiskt-

"Moderat vill se fler lintottar"
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=649350&lid=puff_401865&lpos=lasMer

Jag googlade dessa saker på tio min - hittade även denna, kanske den "bästa".
Centerpartiet - dags att ompröva invandrings- och integrationspolitiken:
Kritik mot multikulturalismen måste följas av en analys av vad som krävs för att motverka den. Intellektuell hederlighet kräver då att vi på allvar i sansad ton kan diskutera och förändra invandringspolitiken i alla dess delar. Det är dags att bryta förljugenheten, och detta gäller i allra högsta grad det parti som jag har varit aktiv inom i 17 år, vars senaste skrift i ämnet slår alla rekord i hysterisk verklighetsflykt. Vi har ett stort samhällsproblem, som det är hög tid att adressera.

Centerpartist som tycker exakt som SD. Betyder det att han måste hånas? Eller skall han få utrycka en åsikt om ett problem?

Mer av samme:
Inför partistämman i slutet av september har partistyrelsen lagt fram ett program, kallat "Förnyelseprogram Integration - Välkommen till Nybyggarlandet", vars innehåll nog är det mest förljugna hopkok som någonsin har lagts fram inför en centerstämma. Massiv invandring sägs vara helt nödvändig av demografiska skäl, trots att många jämförbara länder med förhållandevis liten invandring pinnar på utan att falla ihop. "Inkludering" i samhället sägs vara en övergripande målsättning, samtidigt som etniskt uppdelade städer ses som oproblematiskt.

Hoppsan...
http://www.newsmill.se/node/38939



Margaretha Vikman (S) lämnar nu alla sina politiska uppdrag efter att ha uttalat "lappar tycker jag inte om de utnyttjar bara bidragssystem, och förresten finnarna som inte lärt sig svenska tycker jag heller inte om".




Fundera på varför SD finns, och - fundera på varför de kommer att få över 10% nästa val - utan att göra någonting. Det är horribelt - och det är åsikter som grundar sig i ett "godhjärtat" översittarsynsätt som skapar detta.

De som skall hållas ansvariga för att SD sitter i riksdagen är sålunda de som INTE tillåter ett öppet debattklimat, de som INTE accepterar att det finns de som har kritiska röster om till exempel integration, homosexuella vigslar osv. Alla åsikter skall få finnas i en riktig demokrati. Även shariaåsikter.

Det är politikers jobb att bemöta dessa, och påvisa de eventuella felen - det gör man inte. Man låtsas inte ens om dem.

Kort sagt: bror duktig skapade SD, och tar man fan i båten... Frågan är vem som får ro.


Själv har jag motorbåt... och skulle aldrig bjuda in en sådan passagerare.
 
Så här säger tjejerna själva

"Syftet med nätverket är att underlätta för tjejer att träffas och klättra, utbyta erfarenheter och kunskap, peppa och pusha varandra till att utvecklas som klättrare." http://girlsgethigher.blogspot.com/p/kontakta-oss.html

Det låter väl inte så spektakulärt? Syftet känns för undertecknad rätt vällovligt, "underlätta för tjejer att träffas och klättra..." Ingen genusförvirring, inget manshat, inget samhällshat, inte ett ord om unkna genushål. bara tjejer som gillar att klättra med andra tjejer.

Det var en artikel om dem i Bergsport förra (?) året och även där verkade det handla om trevliga, jordnära tjejer som gillar att klättra.

Go girls! Gör det ni gillar. Ta för er bara!
 
Senast ändrad:
Skolan mer komplex än vi hör.

Vi ser ju samtidigt att pojkar presterar sämre än flickor i den svenska skolan år efter år, men där satsar man inget. Istället ska man alltså satsa ännu mer på högpresterande tjejer och lämna de lågpresterande pojkarna åt sitt öde?

Om man läser medias rapportering och krönikor om skolan får man en konstig bild: Skolan verkar vara full av duktiga flickor med prestationsångest, vilka skär sig och kallas hora av elaka pojkar. Sen finns det en hel drös av pojkar som bara stör och tar plats. De ska ha en antipluggkultur, som gör att de misslyckas.

För mig som jobbar i skolan är det en synnerligen enögd syn. Bilden är betydligt mer komplex.
1. De flesta dagar i skolan är faktiskt ganska kul. Duktiga lärare försöker hitta på spännande uppgifter och barn som utvecklas och nyfiket upptäcker nya kunskaper. Men det finns också en del problem.
2.Det finns tre förhållningssätt till skolan: De som gillar skolan, de som accepterar skolan och de som inte förstår vad de gör där. Ungefär en tredjedel var och med både killar och tjejer. Hur man reagerar på vilken grupp man tillhör skiljer sig mellan könen. Flickorna i grupp 3 försöker i större utsträckning vara till lags än killarna, vilka ofta blir mer utagerande. Ofta är det ett fåtal killar som förstör för alla, men även en del flickor som stör sin närmaste omgivning. Att bunta ihop alla till duktiga flickor och störiga pojkar osynliggör både den tyste pojken och den störiga flickan. De finns alla. Spridningen bland killarna är lite större än tjejerna. De dominerar i båda ytterligheter, bland de som är riktigt skarpa och de som har störst problem.
3. Resultaten sjunker för alla, men för killarna mer. Intressant att man ofta söker olika förklaringar. Killar är aktiva subjekt och har en antipluggkultur, tjejer är utsatta för strukturer som passiva objekt. Ingen som verkligen stått i ett klassrum kan göra sådan generalisering. Skolan har gått från tydliga uppgifter till mer friare "forskning" och pyssel. I genomsnitt behöver killar lite rakare rör och konsekvenspedagogik. De mognar i genomsnitt lite senare, men det är inte för sent. Det är fel att sätta standarden efter ett kön vad man bör klara vid en viss ålder. I gymnasiet jämnar det ut sig.
4. Två grupper i skolan får på tok för lite stöd. De som är praktiskt lagda men inte teoretiska och de som är ett år eller mer före alla andra. De första skulle behöva lära t ex matte mer praktiskt och de andra behöver mycket mer stimulans av ämneskunniga lärare som ger rejäla utmaningar. Utan att behöva "vänta på de andra".
5. Det förekommer viss betygsdiskriminering. Killar behöver prestera ca 110% av vad tjejer gör för samma betyg. Lärarnas tidning visade att det var betydligt fler som fick mvg i slutbetyg än på nationella provet. Störst var skillnaden för tjejer i språk och samhällskunskap där betygssättningen är lite mer subjektiv än t ex matte.

Det finns mycket att skriva om skolan och den förtjänar betydligt bättre än de populistiska utspel vi hör idag från politiker och debattörer. Men här sätter jag punkt.
 
Tack för din tankeväckande inifrån-beskrivning, Anders! Där finns både mycket jag känner igen, och mycket nya insikter. Med två barn, som rätt nyligen passerat genom det svenska skolsystemet, ett jobb där jag delvis får ta hand om dess "produkter", vissa inblickar i hur det funkar på andra håll i världen, samt en helt annan sorts skola som egen erfarenhet att jämföra med, är jag livligt intresserad av dessa frågor. Men inser att vi nu är låångt OT.
 
Fundera på varför SD finns, och - fundera på varför de kommer att få över 10% nästa val - utan att göra någonting. Det är horribelt - och det är åsikter som grundar sig i ett "godhjärtat" översittarsynsätt som skapar detta.

De som skall hållas ansvariga för att SD sitter i riksdagen är sålunda de som INTE tillåter ett öppet debattklimat, de som INTE accepterar att det finns de som har kritiska röster om till exempel integration, homosexuella vigslar osv. Alla åsikter skall få finnas i en riktig demokrati. Även shariaåsikter.

Det är politikers jobb att bemöta dessa, och påvisa de eventuella felen - det gör man inte. Man låtsas inte ens om dem.


Det går inte att skylla ifrån sig sds unkna människosyn på andra partier och medier, att det finns orättvisor och problem i samhället är en sak, att säga att alla människor inte är lika värda och inte ska ha lika rättigheter är något helt annat.

Det finns heller ingen som hindrar dig och sd att uttrycka era åsikter men att folk (95% av befolkningen) inte vill lyssna på rasistiska och intoleranta argument ingår liksom i friheten vi har vårt demokratiska samhälle. Det är något du och sd får finna er i, det är bara i diktaturer minoriteten tvingar folket att lyssna och lyda, och är det detta du är ute efter så bor du verkligen i fel land. Sverige är en demokrati som tror på ett öppet samhälle och alla människors lika värde.


Exemplet här visar tydligt på vad jag menar:

”Nyligen publicerade Sverigedemokraterna ett utkast till nytt principprogram. Partiet gör nu tydlig skillnad mellan personer som har svenskt medborgarskap och personer som tillhör nationen. En svenskfödd kan förlora sitt medlemskap i nationen om han exempelvis beter sig osvenskt eller inte betraktar Sveriges historia som sin egen. ”

sd vill inte bara kontrollera vilka som kommer in i Sverige, de vill även kontrollera våra tankar och åsikter.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg