(...) Att göra uttalanden om hur kvinnor/män är utifrån undersökningar som räknar ut ett medelvärde är ganska vanligt i media och visar att många har dåliga kunskaper i logik och statistik i heterogena populationer. (...)
Äntligen.
Tack Anders V. för denna perfekta sammanfattning (jag framhäver cloun, men håller naturligtvis med om allt i ditt inlägg).
Att det skall vara så svårt att förstå, att statistiska skillnader mellan grupper har noll prediktivt värde när du möter den enskilda individen.
Orsaker till förekomsten av diverse enkönade grupper är alltför skiftande för att herrklubbar, tjejklättergrupper, egen simundervisning för invandrarflickor, bolagsstyrelser och idrottslag skall kunna dras över en kam. Varför de finns går visst att analysera, och nyttan/vådan att diskutera, i varje konkret fall, men hur TS m fl lyckas koppla deltagandet i en sådan grupp till förlorad rätt att kräva likabehandling i samhället, det bara överstiger min fattningsförmåga.
Skall diskussionen vara meningsfull, måste man åtminstone kunna skilja på begrepp som likhet och jämlikhet.
Naturligtvis vägrar jag som individ att "vara representant för mitt kön" (och vilken som helst annan grupptillhörighet). Jämställdhet är för mig just rätten att slippa.
Hur man bäst motverkar de systematiska brister i en så uppfattad jämställdhet, som ännu förekommer på gruppnivå i vårt samhälle, är dock inte alltid så självklart, i alla fall om det är praktiska resultat och inte principrytteri man är intresserad av.
"I princip" är jag djupt emot allt särartstänkande, men det fråntar mig inte förmågan att pröva tanken, om inte en separat kill- eller tjejgrupp, i just det konkret diskuterade fallet, faktiskt kunde vara ett bra sätt att öka jämställdheten på sikt.
Jag tyckte vi hade en intressant och nyanserad diskussion om detta i
denna tråd.