Varför alla dessa tjej-grejjer?

Källa på det? Att kvinnor i genomsnitt ser saker olika är ganska ointressant. Män och kvinnor inom samma gebit tenderar att vara ganska lika. Frågan är vad de kvinnor som strävar efter toppen har några speciella egenskaper för att de är just kvinnor. Studier tyder på att kvinnor i styrelser är mer riskbenägna än männen där. Ibland kommer fördomarna på skam.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/kvinnor-mer-riskbenagna-an-man-i-styrelser_7058373.svd

Men nu är vi ganska långt från friluftsliv i diskussionen.

Ja, väldigt långt från friluft.
Jag pratar om styrelser i allmänhet, inte bara toppen i svenskt näringsliv. Kommer själv från
fackligt håll (långt ner i myllan) men kvinnor kan "mjuka" frågor på ett bättre sätt än vi män.
Och dom är kompetenta.
Vill du ha en mer utförligare beskrivning mejlar jag istället.

Glenn
 
Om du med svartvit syn på saken menar att jag vill att man ska ta hänsyn till vare individs personliga förutsättningar så visst... Själv anser jag det vara en svartvit syn att konstant vilja dela upp mänskligheten efter han och hon.
Så här långt är vi helt överens :).
Jag kan som jag skrivit tidigare acceptera bägge synsätten, men det måste vara konsekvent - om vi skapar damklasser i idrott ska vi skapa damstyrelser i aktiebolag - låt kvinnor sitta i sina egna styrelser för sina egna bolag...
Här går vi dock skilda vägar, inte för att jag tycker att damklasser i idrott är jätteviktigt, sannolikt kan man hitta andra saker att göra gruppindelningar utifrån, vad vet jag, men jag ser inte varför man genom att säga att "kvinnor och män kan inte tävla på samma villkor inom vissa sporter" säger att vi ska dela upp allt annat också. Vad fasen, en snubbe som väger 50 kilo och en snubbe som väger 100 kilo kan inte brottas på samma villkor heller, det betyder ju inte att det finns någon mer djupliggande skillnad än olika kroppsbyggnad.
Om vi väljer att kvotera in kvinnor i bolagsstyrelser ska vi kvotera in män på universitet och högskolor (fler kvinnor än män antas samt utexamineras från högskolan - http://www.hsv.se/download/18.6923699711a25cb275a8000278/0820R.pdf)... Senast ett universitet försökte sig på den typen av kvotering slutade det med att de diskriminerade kvinnorna fick skadestånd! (http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article11753512.ab , http://www.grupptalanmotslu.se/grupptalan/Grupptalan_mot_SLU.html)
Skillnaden jag kan se här är att universitetens intag är mer objektivt utformade än val av personer till styrelser. Den som har högst betyg i ett antal ämnen får gå före en som har lägre. Nu har jag visserligen inga bevis för saken, men jag tror ärligt talat inte kompetens har *så' mycket med uttag till chefsposter och styrelser att göra, men nu är jag teknolog, och lite skeptisk till allt vad de där j*kla ekonomerna tar sig för ;).
Problemet med kvotering är att den riskerar att inte ta någon som helst hänsyn till kompetens utan bara till kön. Hur vet vi förresten att det är för att de är kvinnor? Hela skillnaden kan nog inte förklaras på det sättet utan man måste även ta hänsyn till hur många kvinnor det finns att välja bland. Om andelen kvinnor som kan vara aktuella är 20% så är det barockt att hävda att det ändå ska vara minst 50% kvinnor i styrelsen...
Som sagt ställer jag mig lite skeptisk till att uttaget görs enbart baserat på kompetens i dagsläget heller. Det bygger sannolikt mycket på vem som känner vem också... Det jag ser där är att det kan vara intressant att kvotera in några kvinnor bara för att "få in dem i svängen" och se om det funkar. Verkar i mina ögon som att när nån väl börjar få styrelse- och chefsposter så fortsätter den med det, oavsett vilken jäkla röra personen lyckats ställa till med på den förra arbetsplatsen.
Minst 50% håller jag med om låter lätt absurt. Kvotering kan man väl tänka sig upp till en 20-30%, sen får det räcka. Då har man tillräckligt med kvinnor i styrelser för att kunna göra någon form av bedömning av effekten av det hela iaf.
KvinnSam - Nationellt bibliotek för genusforskning vid Göteborgs universitet skrev 2007 att Finlands regering var världens mest jämställda med 60% kvinnor, övertaget av Sverige som hade 52% (http://www.ub.gu.se/kvinn/fragelada/2007/finland.xml)... Det får en att undra vad agendan egentligen är för "jämställdhet"...
Tja du, jag anser mig vara för jämställdhet, i betydelsen "en individs potentiella livsval ska inte begränsas av dess kön, hudfärg osv", att påstå att 60% kvinnor är mer jämställt än 52% är så vansinnigt att jag inte ens vill fundera på hur man lyckades med det. Nån som hade otur när den tänkte kan man kanske hoppas?
Varför ska vi mixa i vissa idrotter om vi inte gör det i alla? Om vi nu envisas med att ha herr- och damidrotter så inför gärna en mixklass i alla idrotter, men låt de bästa spelarna spela oavsett kön - ett mixlag skall alltså kunna bestå av endast ett kön (ingen kvotering alltså!).
Mixklass skulle kunna vara rätt kul som alternativ :).
Men varför var det aldrig någon stark kvinnogrupp som argumenterade för kvinnlig värnplikt på den tiden vi hade ett försvar?
Kvinnor hade redan då bättre saker för sig än att springa omkring i skog och mark och leka krig :p.
 
Ja, väldigt långt från friluft.
Jag pratar om styrelser i allmänhet, inte bara toppen i svenskt näringsliv. Kommer själv från
fackligt håll (långt ner i myllan) men kvinnor kan "mjuka" frågor på ett bättre sätt än vi män.
Och dom är kompetenta.
Vill du ha en mer utförligare beskrivning mejlar jag istället.

Glenn

Det är svårt att uttala sig om hur kvinnor och män är i allmänhet. Det är diversa grupper som är mycket olika inom gruppen men där vissa egenskaper kan vara vanligare än andra. Med ditt "men kvinnor kan "mjuka" frågor på ett bättre sätt än vi män" säger det mer om ni män som är aktiva i toppen av facket än vilka universella egenskaper kvinnor har. Ni behöver tydligen kompetensbreddas på mjuka frågor. Se till att ta in folk som kan det då. Kanske är det lättare att hitta sådana personer i den kvinnliga populationen, men vad den anställde har mellan benen är väl en sekundär fråga.

Att göra uttalanden om hur kvinnor/män är utifrån undersökningar som räknar ut ett medelvärde är ganska vanligt i media och visar att många har dåliga kunskaper i logik och statistik i heterogena populationer. Om man tittar på undergrupper t ex i ett visst yrke ser man att kvinnor och män är ganska lika på stället. De få skillnader i frekvens av egenskaper som kanske finns kan möjligen dras några slutsatser ifrån, men man måste alltid se individ. Ser man till olika egenskaper kommer det rent statistiskt att bli könsblandade grupper, men att komma fram till att "vi måste ha en kvinna/man här" är fördomsfullt och sätter omöjliga krav på denna person att vara könsrepresentant. Du som är man, kan inte du fixa snickarvrån på förskolan? Du som är kvinna, kan inte du skriva ihop ett handlingsprogram mot stress?
 
(...) Att göra uttalanden om hur kvinnor/män är utifrån undersökningar som räknar ut ett medelvärde är ganska vanligt i media och visar att många har dåliga kunskaper i logik och statistik i heterogena populationer. (...)
Äntligen.
Tack Anders V. för denna perfekta sammanfattning (jag framhäver cloun, men håller naturligtvis med om allt i ditt inlägg).
Att det skall vara så svårt att förstå, att statistiska skillnader mellan grupper har noll prediktivt värde när du möter den enskilda individen.

Orsaker till förekomsten av diverse enkönade grupper är alltför skiftande för att herrklubbar, tjejklättergrupper, egen simundervisning för invandrarflickor, bolagsstyrelser och idrottslag skall kunna dras över en kam. Varför de finns går visst att analysera, och nyttan/vådan att diskutera, i varje konkret fall, men hur TS m fl lyckas koppla deltagandet i en sådan grupp till förlorad rätt att kräva likabehandling i samhället, det bara överstiger min fattningsförmåga.

Skall diskussionen vara meningsfull, måste man åtminstone kunna skilja på begrepp som likhet och jämlikhet.

Naturligtvis vägrar jag som individ att "vara representant för mitt kön" (och vilken som helst annan grupptillhörighet). Jämställdhet är för mig just rätten att slippa.
Hur man bäst motverkar de systematiska brister i en så uppfattad jämställdhet, som ännu förekommer på gruppnivå i vårt samhälle, är dock inte alltid så självklart, i alla fall om det är praktiska resultat och inte principrytteri man är intresserad av.
"I princip" är jag djupt emot allt särartstänkande, men det fråntar mig inte förmågan att pröva tanken, om inte en separat kill- eller tjejgrupp, i just det konkret diskuterade fallet, faktiskt kunde vara ett bra sätt att öka jämställdheten på sikt.

Jag tyckte vi hade en intressant och nyanserad diskussion om detta i denna tråd.
 
Anders och Patrik. Startas en liknande tråd på "fritt forum" svarar jag. Blir för stort för att passa
under denna rubrik.

Mvh Glenn
 
Anders och Patrik. Startas en liknande tråd på "fritt forum" svarar jag. Blir för stort för att passa
under denna rubrik.

Mvh Glenn

Så du vill alltså inte svara på frågan utan väljer att flytta det hela till en ny tråd där spårbarheten går förlorad? Är män och kvinnor lika eller olika? Vilka följder får i så fall ditt resonemang på verkligheten?
 
ÄSkall diskussionen vara meningsfull, måste man åtminstone kunna skilja på begrepp som likhet och jämlikhet.

Menar du verkligen jämlikhet eller menar du egentligen jämställdhet? Jämlikhet (som endast ser till individen och inte till könet) är viktigt, det håller jag med dig om, medan jämställdhet idag tyvärr mest används som ett medel för att stigmatisera män i största allmänhet. Är du verkligen säker på att du själv kan skilja på begreppen?
 
Jämlikhet vs likställdhet

Jämställdhet handlar om att alla ges samma möjlighet att forma sina liv, göra egna val, tänka själva och skapa sina egna livsöden, utan att någon överordnad instans eller sociala strukturer bestämmer hur och vad de ska göra eller värderar dem olika utifrån kön, sexuell läggning, ursprung, och ålder.


Likställdhet och millimeterrättvisa är något helt annat. Resonemanget att allt och alla ständigt ska göra lika, få samma resultat och vara exakt lika har inget med jämlikhet att göra.


Med andra ord: att det finns tjejgrupper spelar ingen som helst roll så läge killar har samma förutsättningar att utöva samma aktiviteter och det finns väll knappast någon här som påstår att tjejgrupper begränsar männens möjligheter till att delta i diverse idrotter, bolagsstyrelser, mm.

Allt detta tjat om tjejgrupper är endast ett lamt försöka att ta ögonen från riktiga jämställdhetsproblem och en chans för män som känner sig hotade av jämställdhet att försöka spela offer.
 
Menar du verkligen jämlikhet eller menar du egentligen jämställdhet? Jämlikhet (som endast ser till individen och inte till könet) är viktigt, det håller jag med dig om, medan jämställdhet idag tyvärr mest används som ett medel för att stigmatisera män i största allmänhet. Är du verkligen säker på att du själv kan skilja på begreppen?
I min värld betecknar "jämställdhet" helt enkelt en delmängd/delaspekt av vad som definieras som "jämlikhet".
Med insikt om att "jämställdhet" ofta konnoteras precis så som du gör, var mitt ordval allt annat än omedvetet ;).
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg