Varför alla dessa tjej-grejjer?

Om laget sedan heter i fråga ”Pojkar XX” sänder det väldigt starka signaler som inte gör saken bättre. Då blir det lätt bara de tjejer som vet att de är riktigt starka som vill vara med, de mindre starka vill inte ens försöka, även om de i praktiken skulle klara av det utan problem.

Det har du helt rätt i men som förälder kan man väl inte ge upp så enkelt om ens dotter vill spela hockey? Jag menar man kan ju fråga efter tränarens nummer och faktiskt fråga innan man antar att hon inte får spela. När du skriver starka menar du då mentalt starka?
 
Nu far du med mycket fördomar om tjejer och deras fysiska jämlikhet. Jag tränar fnv en förenklad version av ju-jutsu som kallas grappling/sw. Tränar där mixat både tjejer och killar stora som små. Där har vi det helt jämlikt, alla tränar med alla och det går knappast att urskilja tjejerna som dåliga och killarna som bra. "Vanlig" Brottning i senare år är väl det enda jag tränat könsseparerat men som liten var det blandade grupper. Inget konstigt med att köra mixat.
Man begår ett fundamentalt misstag i att separera. Det gynnar ingen, skadar bara tjejer särskilt när de är i unga år. Min dotter kommer aldrig får delta i sådana aktiviteter. Ladies Night får hon vänta med tills hon fyller 18. :)

Mnja, jag vet inte om jag gör det... Jag har själv tränat ju-jutsu i 7 år och är som sagt en tjej, och jo, tjejerna är generellt sett mindre och svagare än killarna. Däremot kan de fortfarande vinna en match på snabbhet och teknik, framförallt i newazan enligt min erfarenhet. Däremot svårt att vinna i slag och spark-delen när man har kortare räckvidd, eller kastbiten när man väger 20 kilo mindre och är 3 dm kortare :D (eller så var jag bara bättre på brottning än övriga delar... ;)).

Jag argumenterar dock inte för separerade grupper inom kampsport. Oavsett könet på personen man kampar mot anpassar man sig så att ingen blir skadad (blåmärken räknas inte ;)), och helst också så båda får ut något av matchen.

Jag vet inte riktigt var skillnaden mot fotboll är egentligen. Kanske den mest ligger i att jag uppfattar fotboll som något som man "måste" tävla i, medan jag som sagt tränade jutsu i 7 år utan att känna något större behov av andra "tävlingar" än just matcher mot klubbkamrater. Det kan också ha att göra med skillnaden i individuella sporter och lagsporter?

Sen ligger det också något i joasks påpekande om att bara att ett fotbollslag kallas för "PojkarXX" kommer att exkludera majoriteten av tjejerna, medan kampsporten generellt sett är väldigt tydlig med att alla är välkomna. Kanske är det problemet?
 
Men man tävlar män för sig och kvinnar för sig. För utom i uppvisning grenarna där det finns en mixad klass.

Fast jag ju inte exakt hur din förenklade form är. Men att träna blandat gör man i de flest former av ju-jutsu. Även i andra kampsporter. Fast det finns träningar endast för tjejer och just de fallet jag känner till var anledningen till det att en man hade för avsikt att under nevasa (Ju-jutsu när du börjar brottad( och jag kommer inte i håg hur det stavas)) låt tjejerna veta i vilket till"stånd" han befann sig i . När detta uppdagades vart han avstängd. Dock så hade många tjej slutat träna under hans övertramp.

MEN genom att start separata tjej grupper fick klubben många tjejerna att börja igen. Och nu långt efter händelsen väljer många tjej att börja i just tjej gruppen även om de välkomen att köra med killarna. Några tjejer väljer att träna med killaren men de är dock elit och får utmer av sin träning i den mixade gruppen. Så det är väl upp till individen att besrämma. Jag tycker att tjejgrupper är en rättighet de ska ha utan att några missanpassade killar ska gnälla.

Även i andra sporter som klättring kan du träna tillsamman men tävla gör man kön indelat.

Förenklad = utan GI och grader. Tack för övrigt för förtydligande av mitt inlägg. Visst tävlar man som i många andra sporter könsskilt. Men det skulle inte behövas, viktklass och erfarenhetgrad räcker.
I ditt nästa inlägg kommer väl motiveringen att tjejgruper existerar pga män är vandrande penisar, beter sig som djur och våldtar allt de kommer åt - måste ha en mansskatt för att finansiera lebensraum för kvinnor? :)
 
Mnja, jag vet inte om jag gör det... Jag har själv tränat ju-jutsu i 7 år och är som sagt en tjej, och jo, tjejerna är generellt sett mindre och svagare än killarna. Däremot kan de fortfarande vinna en match på snabbhet och teknik, framförallt i newazan enligt min erfarenhet. Däremot svårt att vinna i slag och spark-delen när man har kortare räckvidd, eller kastbiten när man väger 20 kilo mindre och är 3 dm kortare :D (eller så var jag bara bättre på brottning än övriga delar... ;)).

Jag argumenterar dock inte för separerade grupper inom kampsport. Oavsett könet på personen man kampar mot anpassar man sig så att ingen blir skadad (blåmärken räknas inte ;)), och helst också så båda får ut något av matchen.

Jag vet inte riktigt var skillnaden mot fotboll är egentligen. Kanske den mest ligger i att jag uppfattar fotboll som något som man "måste" tävla i, medan jag som sagt tränade jutsu i 7 år utan att känna något större behov av andra "tävlingar" än just matcher mot klubbkamrater. Det kan också ha att göra med skillnaden i individuella sporter och lagsporter?

Sen ligger det också något i joasks påpekande om att bara att ett fotbollslag kallas för "PojkarXX" kommer att exkludera majoriteten av tjejerna, medan kampsporten generellt sett är väldigt tydlig med att alla är välkomna. Kanske är det problemet?

Accepterar man skillnader gör man avkall på strävan efter jämlikhet.
Är det en prestigefråga lagidrott kontra individuell idrott? Jag har dålig erfarenhet från lagidrott. Så jag har ingen god uppfattning. Men kan det vara så att man inte vill ha någon "svag länk" då den generella uppfattningen är att män är bättre än kvinnor. Samtidigt platsar någon i ett mixat lag så får man väl förutsätta att denne är ovan en satt lägstanivå?

För övrigt tycker jag det är ett sattyg att separera.

Sen får jag väl säga efter 20 års idrottande att tävla är klart överskattat, träningar är oftast mycket roligare och dessa genomförs ju mixade så det är väl bara att se glad ut och fortsätta då.:cool:
 
Förenklad = utan GI och grader. Tack för övrigt för förtydligande av mitt inlägg. Visst tävlar man som i många andra sporter könsskilt. Men det skulle inte behövas, viktklass och erfarenhetgrad räcker.
I ditt nästa inlägg kommer väl motiveringen att tjejgruper existerar pga män är vandrande penisar, beter sig som djur och våldtar allt de kommer åt - måste ha en mansskatt för att finansiera lebensraum för kvinnor? :)

Faktum är att jag struntar i varför tjejgrupper finns. Tycker bara att det är ofantlig dum grej att starta en tråd om det. Tycker att låt dessa tjej grupper vara. Nu blir det mer : bara för att ni har en separata tjej aktivitetet förtjänar ni ingen jämnlikhet.

Om du läser TS inlägg så handlar allt detta om att tjej häldre vill följa med tjejer ut i naturen än att haka på killar ut i natur. TS är ju bara sur för att det inte går hans väg.
 
Eftersom nu efterfrågan är så stor på separata grupperinger i samhället.

I princip vad det än gäller. Från aktiehandel till kebnkekaiseturer

Så ställer jag mig fortfarande frågan om varför?

"killar tar mer plats"
"Lättare för tjejer att fråga och släppas fram"

Är väl de egentliga konkreta svaren som givits i den här tråden.

Är det så enkelt?

Jag tror inte de.
I de gruppaktiviteter jag har gjort har jag inte märkt av ett dyft av det här. Där har verkligen ALLA fått lika mycket plats och fråga lika mycket.

Om så inte är fallet är ju gruppledaren / turguiden / eller vad det nu kan vara , komplett värdelös och borde syssla med annat.

Det borde inte vara orsaken till den MASSIVA efterfrågan på separata gruppindelningar.

Jag tror killar upplevs som bättre och smartare.
Och tjejer är livrädd för att verka "mindre" i andras ögon. Och därför tyr sig till sina egna.
 
Barn i magen...

En del väljer idag att vilja veta könet på barnet vid ultraljudet...men innan det har många par "arbetsnamn" men även efteråt om man valt att inte vilja veta....skruttis skrotis grodan...osv...

Ibland tänker jag att varför finns det inga herrlopp...men i min värld så är det ändå så man träffar sin partner(nu pratar jag hetero för enkelhetens skull) och sen så bildar man familj och ofta blir männen kvar i sitt intresse medan kvinnorna slutar med sitt....fotboll...hästar...osv.

Givetvis så får man ju gemensamma intressen också men ofta kan mannen fortsätta med sitt bilmekande etc medan kvinnorna slutar med sitt.

Jag tror det behövs vissa tjejgrejor för vi män tar sån djäkla plats för det mesta....inom jakten där jag lägger min mesta friluftstid är det svårt för nya tjejer att få ta plats, där anordnas det tjej kurser och tjejjakter bra tycker jag.

Och i ett förhållande är det viktigt att ha egna såväl som gemensamma intressen tycker jag...
 
Gemensamt oftast riktigt bra men just hemkommen efter att ha varit ledare på en aktiv möhippa och hu så mycket enklare det är med tjejer som följer instruktörernas rekommendationer och gör rätt, istället för svensexan där alla vet bättre än instruktören, trots att det syns i protokollet vem som var bäst, tjejerna så klart.

Gemensamma övningar över generationsgrenser är ofta mycket bra men slås lätt av flera tjejaktiviteter.
Beklagar inte att jag föddes som kille men skillnaderna finns där och tacka för det.
 
Eftersom nu efterfrågan är så stor på separata grupperinger i samhället.

I princip vad det än gäller. Från aktiehandel till kebnkekaiseturer

Så ställer jag mig fortfarande frågan om varför?

"killar tar mer plats"
"Lättare för tjejer att fråga och släppas fram"

Är väl de egentliga konkreta svaren som givits i den här tråden.

Är det så enkelt?

Jag tror inte de.
I de gruppaktiviteter jag har gjort har jag inte märkt av ett dyft av det här. Där har verkligen ALLA fått lika mycket plats och fråga lika mycket.

Om så inte är fallet är ju gruppledaren / turguiden / eller vad det nu kan vara , komplett värdelös och borde syssla med annat.

Det borde inte vara orsaken till den MASSIVA efterfrågan på separata gruppindelningar.

Jag tror killar upplevs som bättre och smartare.
Och tjejer är livrädd för att verka "mindre" i andras ögon. Och därför tyr sig till sina egna.


Jag kan nog tror att du är väldigt nära sanningen. När killar tänker som du så förstår jag att tjej inte vill leka med oss killar. Det är väl inte så konstigt.
 
Faktum är att jag struntar i varför tjejgrupper finns. Tycker bara att det är ofantlig dum grej att starta en tråd om det. Tycker att låt dessa tjej grupper vara. Nu blir det mer : bara för att ni har en separata tjej aktivitetet förtjänar ni ingen jämnlikhet.

Om du läser TS inlägg så handlar allt detta om att tjej häldre vill följa med tjejer ut i naturen än att haka på killar ut i natur. TS är ju bara sur för att det inte går hans väg.

:) nu läser du mellan raderna. Jag menar att om man endast skall fokusera på skillnader ser man inte likheterna.

Däremot har du fullständigt rätt i att jag är OT.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg