Mnja, jag vet inte om jag gör det... Jag har själv tränat ju-jutsu i 7 år och är som sagt en tjej, och jo, tjejerna är generellt sett mindre och svagare än killarna. Däremot kan de fortfarande vinna en match på snabbhet och teknik, framförallt i newazan enligt min erfarenhet. Däremot svårt att vinna i slag och spark-delen när man har kortare räckvidd, eller kastbiten när man väger 20 kilo mindre och är 3 dm kortare
(eller så var jag bara bättre på brottning än övriga delar...
).
Jag argumenterar dock inte för separerade grupper inom kampsport. Oavsett könet på personen man kampar mot anpassar man sig så att ingen blir skadad (blåmärken räknas inte
), och helst också så båda får ut något av matchen.
Jag vet inte riktigt var skillnaden mot fotboll är egentligen. Kanske den mest ligger i att jag uppfattar fotboll som något som man "måste" tävla i, medan jag som sagt tränade jutsu i 7 år utan att känna något större behov av andra "tävlingar" än just matcher mot klubbkamrater. Det kan också ha att göra med skillnaden i individuella sporter och lagsporter?
Sen ligger det också något i joasks påpekande om att bara att ett fotbollslag kallas för "PojkarXX" kommer att exkludera majoriteten av tjejerna, medan kampsporten generellt sett är väldigt tydlig med att alla är välkomna. Kanske är det problemet?