Jämställdhet i friluftslivet?

Du vet lika väl som jag att om det bildats ett nätverk för endast killar som klättrar, cyklar, rider, paddlar etc med motivationen vi vill kunna göra detta under avslappnade former utan en massa kvinnor som stör, så hade det tagit hus i h-e. Dessa grabbar hade tagits som bevis för förlegade föreställningar om könen, ansetts som reaktionära chauvinister och deras nätverk varit "unkna genushål".
De påståendena övertygar inte. Överdrifter. Det finns säkert en eller två galningar som hade reagerat som du beskriver det, men... Det är kanske så enkelt att ingen hade brytt sig eftersom det redan finns en massa "nätverk" för killar som cyklar, klättrar och spelar bowling med andra killar?

Vill tjejerna klättra tillsammans med andra tjejer på sin fritid så låt dem göra det då. De får väl välja kompisar till sina aktiviteter som alla andra. Hur kan det angå någon annan?
 
De påståendena övertygar inte. Överdrifter. Det finns säkert en eller två galningar som hade reagerat som du beskriver det, men... Det är kanske så enkelt att ingen hade brytt sig eftersom det redan finns en massa "nätverk" för killar som cyklar, klättrar och spelar bowling med andra killar?

Vill tjejerna klättra tillsammans med andra tjejer på sin fritid så låt dem göra det då. De får väl välja kompisar till sina aktiviteter som alla andra. Hur kan det angå någon annan?



Givetvis finns kompisgäng som gör olika aktiviteter där endast killar ingår. Men ge mig exempel på ett organiserat friluftsnätverk, med egen blogg, där alla kan bli med - bara de är killar. Alltså inte bara att de flesta/alla är män, utan att själva grundidén att här är alla karlar och inga andra göre sig besvär. Jag har då aldrig sett något.

Här har du omdömet om fildelare, nätverkande vilket betydligt fler killar gör. Inga tjejer utestängs dock. Ändå är det "sunkigt genushål". (De har tydligen ändrat i artikeln efter att denna numera klassiker myntats)

Visst får de organisera sig hur de vill. Saken är om det finns mer bakom än bara "vi tycker det är roligare utan killar" finns det något vi killar borde tänka på. Och är det inte det, har jag väl rätt att tycka det är lika tidsenligt som Philieas Foggs Reformklubb? Man kan inte först kritisera manliga miljöer och sedan skapa enkönade kvinnliga miljöer. Tycker man GGH är 2011 med motiveringen "tjejerna får väl göra som de vill, inget att bry sig om", är det lika 2011 om killar skapar organisationer bara för dem. Om Emils Pappa reglar sin sida dörren, kan han inte klaga om Emil reglar sin sida. Jag är för öppna dörrar.
 
Senast ändrad:
Jag vet knappt vad ns är, men jag ser att du alltså pratar enbart om dina egna åsikter - att påstå att det finns riksdagspartier (det var dina ord) som har dessa åsikter är inget annat än en osanning.

Dina personliga åsikter är dock något helt annat.


Skönt att en så trovärdig och objektiv källa som du kan bekräfta att följande aldrig hänt:

Partisekreterare i SD Björn Söder om homosexualitet 2007:
”det är kanske dithän samhället håller på att gå? Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag eller pedofili ?

Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala. Normalt är det som vi människor är skapta för, det vill säga att kunna få avkomma och föra släktträdet vidare. Och mig veterligen är detta något som sker mellan en vuxen man och en vuxen kvinna – inte mellan två män eller mellan två kvinnor eller mellan några andra konstellationer. ”


Björn söder om pride 2003:
"Igår inleddes homojippot Pride i vår anrika huvudstad. Sjukliga beteenden som skulle få vilken normalt funtad människa att känna avsky och få kväljningar är idag helt plötsligt normala beteenden, enligt massmedierna och våra politiker."

Tommy Hansson*chefredaktör för SD-Kuriren kommenterar Svenska Kyrkans beslut att behålla vigselrätten för samkönadepar:
”För min del innebär klartecknet för de så kallade äktenskapen mellan homosexuella början till slutet för Svenska kyrkan. För mig personligen är Gud en realitet och jag ser det som en självklarhet att Han nu väljer att helt ta sin hand från den monstrositet som Svenska kyrkan nu både de facto och de jure utvecklats till att bli… Den nya vigselordningen visar att Svenska kyrkan hädanefter anammar de seder och bruk som ledde till Sodom och Gomorras undergång”.

SD i Värmland försöker stoppa Karlstad Pride 2010-2011
SD i Värmland går till val på att stoppa Karlstad Pride
SD mot Pride i Uppsala 2010

Reportage av Sveriges radio inifrån SD
Uppföljning på samma reportage

Tycker du att ovanstående exempel visar på en syn där alla människor är lika värda och har samma rättigheter oavsett kön och sexuell läggning?

Kan tilläggas att KD i mångt och mycket delar SDs åsikter angående hbt, även om KD på senare tid faktiskt insett att det börjar bli hög tid att anpassa sig till samtiden.

Jag vet att detta utgör ett sidospår i debatten om jämlikhet i friluftslivet, men jag kände att det fans behov av att visa på hur strävan för ökad jämställdhet och alla människors lika värde absolut inte går att ta för givet när det uppenbarligen finns representanter i riksdagen som inte delar åsikterna om alla människors lika värde.
 
Skönt att en så trovärdig och objektiv källa som du kan bekräfta att följande aldrig hänt:

Partisekreterare i SD Björn Söder om homosexualitet 2007:
”det är kanske dithän samhället håller på att gå? Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag eller pedofili ?

Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala. Normalt är det som vi människor är skapta för, det vill säga att kunna få avkomma och föra släktträdet vidare. Och mig veterligen är detta något som sker mellan en vuxen man och en vuxen kvinna – inte mellan två män eller mellan två kvinnor eller mellan några andra konstellationer. ”


Björn söder om pride 2003:
"Igår inleddes homojippot Pride i vår anrika huvudstad. Sjukliga beteenden som skulle få vilken normalt funtad människa att känna avsky och få kväljningar är idag helt plötsligt normala beteenden, enligt massmedierna och våra politiker."

Tommy Hansson*chefredaktör för SD-Kuriren kommenterar Svenska Kyrkans beslut att behålla vigselrätten för samkönadepar:
”För min del innebär klartecknet för de så kallade äktenskapen mellan homosexuella början till slutet för Svenska kyrkan. För mig personligen är Gud en realitet och jag ser det som en självklarhet att Han nu väljer att helt ta sin hand från den monstrositet som Svenska kyrkan nu både de facto och de jure utvecklats till att bli… Den nya vigselordningen visar att Svenska kyrkan hädanefter anammar de seder och bruk som ledde till Sodom och Gomorras undergång”.

SD i Värmland försöker stoppa Karlstad Pride 2010-2011
SD i Värmland går till val på att stoppa Karlstad Pride
SD mot Pride i Uppsala 2010

Reportage av Sveriges radio inifrån SD
Uppföljning på samma reportage

Tycker du att ovanstående exempel visar på en syn där alla människor är lika värda och har samma rättigheter oavsett kön och sexuell läggning?

Kan tilläggas att KD i mångt och mycket delar SDs åsikter angående hbt, även om KD på senare tid faktiskt insett att det börjar bli hög tid att anpassa sig till samtiden.

Jag vet att detta utgör ett sidospår i debatten om jämlikhet i friluftslivet, men jag kände att det fans behov av att visa på hur strävan för ökad jämställdhet och alla människors lika värde absolut inte går att ta för givet när det uppenbarligen finns representanter i riksdagen som inte delar åsikterna om alla människors lika värde.

"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden."
-Tage Erlander 1965.

Ett uttalande som idag skulle få en människa satt i fängelse antar jag.

”Bildt och Billström nämnde också flera mycket uppmärksammade hedersrelaterade mord som utlöst fler krav från svenska folket på hårdare invandringspolitik”, förklarar man vidare i rapporten.
-wikileaksrapporten
(åsikter som kan liknas med vad SD anser, min anm)

”Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare”, ska Bildt ha konstaterat enligt dokumentet.
-samma rapport
(återigen åsikter som SD står för, min anm)

"Waberi anser bland annat att män har större sexdrift än kvinnor och att kvinnor som inte följer de muslimska klädreglerna skapar "oro" i samhället. Han säger också att en man kan få ha fyra fruar och att han kan få slå sin fru om hon är otrogen."

Abdirizak Waberi. Sitter i riksdagen för M


Varför har M en medeltidsprofet i riksdagen? :
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.755279-varfor-har-m-en-medeltidsprofet-i-riksdagen-?m=print

”för ett par år sedan såg jag en skäggig skolrektor på TV som hävdade att kvinnor inte får dansa, att de måste vara oskulder när de gifter sig, att homosexualitet är otillåtet och att muslimska män har rätt till fyra fruar men inte kvinnor till fyra män. Den skäggiga mannen tycktes tala persiska så jag trodde för ett ögonblick att jag var tillbaka i teokratins Iran. Men han talade svenska och i dag sitter han i riksdagen som ledamot för nya Moderaterna”.

"Mohammadi Andersson undrar hur det kommer sig att Moderaterna har en medeltidsprofet bland sina riksdagsmän?
Den hon syftar på är göteborgaren Abdrizak Waberi. Ända sedan Waberi nominerades till riksdagen 2009, har jag undrat samma sak."
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.757172-malin-lernfelt-en-medeltida-moderat?m=print


C vill ha särlagsstiftning:
http://www.youtube.com/watch?v=mGafY8CScmA&feature=related




Så. Nu ser vi att S är nazister, M är för sharia och hatar homosexuella, att V hyllar massmördaren Stalin är ju gammalt och är inget att tala om. Centerkvinnan kändes lite som en annorlunda representant för det gamla bondepartiet.

...men: detta handlar om enskilda personer - jag sa att du skulle visa mig ett parti som offentligt uttrycker de åsikter du pratar om. Alltså - i sitt partiprogram.


Annars kan man tamejfan få vilket parti att likna vad som helst, ty detta land verkar ha gott om intoleranta galningar i alla möjliga former och färger.
 
Man kan inte först kritisera manliga miljöer och sedan skapa enkönade kvinnliga miljöer.
Men det är ju inte samma personer som innehar ståndpunkterna. Det är väl inte tjejerna i GGO som har myntat uttrycket "unket genushål" heller. Jag tror att du kan skapa ett killklätternätverk utan att oroa dig för att bli tjärad och fjädrad av en uppretad genusmobb. Tyckte att du överdramatiserade det hela lite grann.

Peace :)
 
Om man känner att "kulturen" är för snäv på ett område är lösningen att mötas, kompromissa och ge fler plats, istället för att "starta eget". Den som har tolkningsföreträdet på ett område bör vara så stor att man kan dela med sig av det till minoriteten.
Nu ska jag krångla till det ännu lite mer.
Allt tyder på att flickor blir betydligt duktigare på matte, datorer och teknikämnen, om de undervisas i könssegregerade grupper. I särklass bäst på matte är flickor i Mellanöstern, där nästan alla skolor är könsuppdelade.
http://www.amazon.co.uk/Women-Mathe...ogische-Entwicklungspsychologie/dp/3830916426
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=760964
Ditt "bör" verkar fungera lite dåligt i verkligheten.
Vad gör vi med den trista insikten?
Jag har inga bra svar, än mindre några jag trivs med.
Jag vill ju tänka som du, men får inte ha mitt önsketänkande ifred.

***
Jag sympatiserar starkt med din grundsyn. I den bästa av världar vore skillnaden i hur vi uppfattar exkluderande kvinnliga resp. manliga sammanslutningar precis så mossig och förlegad, som du beskriver.
Men i den skitiga verkligheten kan jag inte göra mig blind för att vissa av dem utgör (bättre eller sämre) försök att förändra tillträdes- och spelreglerna inom diverse ”snäva kulturer”, medan andra - ofta mindre synliga och formaliserade - fungerar som deras bevarare.

Och det är ingen slump, att de förra ofta formulerar problem, som de senare med all kraft förnekar existensen av.

I den bemärkelsen hävdar jag, att det visst kan vara skillnad på tjejklubben på Teknis och killklubben på Teknis. Som Noob påpekar, har ”killklubben” funnits där hela tiden.

”There is a war
between those who say there is a war
and those who say there isn’t”
(Leonard Cohen)
 
Men i den skitiga verkligheten kan jag inte göra mig blind för att vissa av dem utgör (bättre eller sämre) försök att förändra tillträdes- och spelreglerna inom diverse ”snäva kulturer”, medan andra - ofta mindre synliga och formaliserade - fungerar som deras bevarare.
Bravo joanna!

Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in

/Leonard Cohen
 
Fikonlöv är bra va?

Vilka är det som sett till att SD sitter i riksdagen?
http://www.youtube.com/watch?v=GGtZxS1Nbxc&feature=related


Detta är vad politiker skall förhålla sig till, vad de måste inse och debattera om - om de nu inte vill att SD skall bli ett riktigt stort parti på sikt. Den totalt misslyckade integrationen kan inte ständigt sopas under mattan.
Fingret skall pekas mot det som skapat SD - självgodheten. Godheten som är så gigantisk att en M-politiker kan sitta i riksdagen med shariaåsikter. Det är ju så fantastiskt att man häpnar.

Fortsätter man på den nu inslagna vägen så har SD över 10% 2014.
Det är ju inte utan att man funderar kring om de egentligen kanske vill ha in dem? Då slipper man själv hantera jobbiga frågor - ett annat parti får göra jobbet..?
Riktigt märkligt är det, hursom.
 
Vilka är det som sett till att SD sitter i riksdagen?
http://www.youtube.com/watch?v=GGtZxS1Nbxc&feature=related


Detta är vad politiker skall förhålla sig till, vad de måste inse och debattera om - om de nu inte vill att SD skall bli ett riktigt stort parti på sikt. Den totalt misslyckade integrationen kan inte ständigt sopas under mattan.
Fingret skall pekas mot det som skapat SD - självgodheten. Godheten som är så gigantisk att en M-politiker kan sitta i riksdagen med shariaåsikter. Det är ju så fantastiskt att man häpnar.

Fortsätter man på den nu inslagna vägen så har SD över 10% 2014.
Det är ju inte utan att man funderar kring om de egentligen kanske vill ha in dem? Då slipper man själv hantera jobbiga frågor - ett annat parti får göra jobbet..?
Riktigt märkligt är det, hursom.
Det finns bättre forum och trådar för ditt favoritämne än här. Försök hålla dig till trådens ämne.

Bor du på youtube?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg