Varför alla dessa tjej-grejjer?

Kvinnodominerat...

Man kan som Man också välja jobba inom vården...har jobbat inom vården (äldre och handikapp) under tjugo år...just nu jobbar jag inom psykiatrin.

Jobbet ger inte lika mycket i lön som industriarbetaren eller byggnadsarbetaren...men jag jobbar alltid under tak och trivs med kontakten med människor.

Fördelen inom vårdbiten är också skiftgång, just nu jobbar jag natt vilket då drar upp lönen lite + att jag som jägare och scoutledare bland annat alltid har tid till detta....som hundägare funkar det åxå perfekt med skiftgången.

Lönen...visst ett minus...men jobbar med en före detta vaktmästare nu som hade hamnat i sin slutlön...och det i stressigt...inte hinna med jobb...nu har han ut mera / månad och slipper stressen.

Men visst de råd jag ger åt unga är ta dig in inom pappersindustrienrna och börja jobba skift då har du både tid och pengar att frilufta för...
 
Jaha, då var vi där igen - att behöva försvara sin åsikt på grundval av att man inte är kvinna... Eftersom tråden ännu inte är stängd av någon moderator antar jag att det ännu är "safe" att skriva vad man tycker...
Eh, nej, du får "försvara din åsikt" eftersom jag inte håller med dig och därför väljer att ifrågasätta. Det är normalt i diskussioner så vitt jag vet, och har inget med vad du har eller inte har mellan benen att göra.

Nej, jag tror att de håller sig därifrån därför att yrkena är lågavlönade och söker sig definitivt inte dit för att därefter klaga på att de är lågavlönade och därför känner sig diskriminerade...

Vad är det egentliga problemet? Att för många (kvinnor?) söker sig till yrket så att det blir ett överskott på sökande? Att landstingen inte slösar våra skattepengar på att betala ut överlöner? Jag tror inte det. Marknaden för barnmorskor och dietister är dålig - varför ska vi då kasta skattepengar över dem?

Bra! Låt marknaden reglera sig själv istället för att använda mina skattepengar i politiska syften. När tillräckligt få söker sig till barnmorske- och dietistutbildningarna kommer brist att uppstå och lönerna därför att höjas. Problemet löst!
Visst, men resultatet blir också bristande vård pga personalunderskott i några år... Om det är ett pris vi är villiga att betala så är väl det acceptabelt. Jag skulle helst se att vi slapp dock.
Jag anser att riktig jämställdhet till skillnad från "feministisk" jämställdhet uppnåtts när varje individ (inte kvinna eller man) behandlas efter sina individuella försutsättningar oavsett om det handlar om bristande förmåga eller exceptionella förutsättningar. En person med stora förutsättningar att gå långt om han eller hon får extra stöd i skolan ska ha precis samma möjligheter att få anpassat stöd som en individ som behöver extra stöd för att över huvud taget klara sig i samhället - och detta oavsett kön. Förresten, vad är kön? Ska inte var och en få tillhöra det genus "hen" vill tillhöra?
I princip håller jag med dig här, men vill också påpeka att jag aldrig någonsin sett den här "feminstiska jämställdheten" du pratar om. Ärligt talat, vilka stöd är det du anser att bara kvinnor får?
Att jämställdhet bara ska ske på kvinnors villkor... För att ta rygg på ett tidigare inlägg - jag har aldrig hört en kvinna kräva rätten till värnplikt...
Eh, jo, det finns en hel del kvinnor som krävt rätten att också göra värnplikt, och också gjort den. Sedan återkommer vi till varför inte en person kan få engagera sig i att kräva bättre villkor för en grupp den personen anser förfördelad? Om jag anser att kvinnor har sämre villkor i samhället, varför skulle jag då arbeta för mäns rättigheter? I mina öron är det kravet bara jättekonstigt.

Jag behandlar ingen på något speciellt sätt på grund av kön, etnicitet, religion eller sexuell läggning - däremot har jag problem med människor som kräver speciella förmåner på grund av ovanstående. Antingen anser vi att vi är lika på alla plan och tar de konsekvenser detta medför eller så inser vi att vi är olika och istället tar de därav följande konsekvenserna...
Det är bra att du inte gör, men vilka "konsekvenser" borde i din värld följa av att vi anser att det finns skillnader mellan män och kvinnor? I min värld kan man anse att folk är olika, men ändå berättigade till samma möjligheter. Jag anser också att de som har större behov ska få större resurser (därmed inte sagt att kvinnor har större behov, den gruppen kämpar mest i mina ögon för att få *samma* resurser som män).
 
Funderade länge på att svara men jag vet inte om jag orkar. Det blir nästan alltid samma resultat oavsett, män som tycker det är fruktansvärt orättvist och skenheligt med "tjejgrupper", och högljutt klagar över att det minsann skulle bli ramaskri om det bildades killgrupper, eller aktiviteter endast för män. Precis som någon annan redan svarat så vore det inte alls konstigt om det bildas mansgrupper inom kvinnodominerade aktiviteter såsom stickning, zumbadans, scrapbooking, cupcakesbakning osv... För övrigt finns redan sådana grupper, t ex män som simmar konstsim, pappadagar på öppna förskolan mm (även om den senare gruppen knappast kan räknas till aktiviteter eller arrangemang, då det handlar om att dela ansvaret för sitt barns uppfostran), och jag tror det är ganska få som upprörs över just detta.

Jämställdhet handlar inte om att alla ska få göra exakt samma saker på exakt samma sätt, utan att man oavsett kön har samma möjligheter till god hälsa och ett rikt liv. I mansdominerade sammanhang upplever kvinnor ofta att det är svårare att ta plats, bli tagen på allvar och göra sin röst hörd, och jag är övertygad om att det motsatta gäller i lika stor utsträckning. Med största sannolikhet är ökad segregation mellan könen inte lösningen, men för att kvinnor (män) ens ska våga sig in på mans(kvinno)dominerade arenor måste kvinnor(män) tillåtas få göra det på sitt sätt, i sammanhang där de känner sig bekväma med sin omgivning.

Om män känner ett stort behov av att få ta sig in på kvinnodominerade områden så är jag den första att heja på fler mansgrupper!
 
Gissningsvis för att vi lever i en värld där manliga synsätt, värderingar, förutsättningar är norm. Att tillhöra gruppen som inte ligger utanför normen är säkert en skön känsla. då kan man få göra saker utan att behöva slåss för sitt kön samtidigt.

Jag tycker det finns både bra och dåliga sidor med sådana arrangemang. Det dåliga är att det på något sätt accepterar situationen ("ok, mannen är norm, då ordnar vi situationer där mannen är förbjuden för att få ett andningshål"). Å andra sidan kan det hjälpa till att sudda bort gränser ("om en kvinna kan åka vasaloppet kan det ju inte vara en manlig grej").

Att argumentera för att det borde finnas separata kill-arrangemang tycker jag känns onödigt när vi som sagt lever i a mans world.

Mina 2 ören..
pal2

Bra skrivet! Varken grinigt eller arrogant, bara insiktsfullt. Håller med.
 
Visst, det är en "mens world" därute.

Men det är ju också helt självvalt bland tjejer att det är så.

Det är tjejerna som aktivt delar upp sig i olika grupper i vad det än gäller. Från aktiehandel till Kebnekasiebestigningar, från fotokurser till vasaloppet.

Och det värsta exemplet av alla... de kvinnliga fackkurserna.

(jag har tagit upp detta tidigare).

Man kan ju inte klaga på att det är en "men´s world" därute när man aktivt väljer att motverka det syftet man uppenbarligen vill åstadkomma?

Om alla tjejgrupper försvann så skulle även rädslan göra detsamma och många skulle märka att det faktiskt inte va så farligt...
 
Visst, det är en "mens world" därute.

Men det är ju också helt självvalt bland tjejer att det är så.

Det är tjejerna som aktivt delar upp sig i olika grupper i vad det än gäller. Från aktiehandel till Kebnekasiebestigningar, från fotokurser till vasaloppet.

Och det värsta exemplet av alla... de kvinnliga fackkurserna.

(jag har tagit upp detta tidigare).

Man kan ju inte klaga på att det är en "men´s world" därute när man aktivt väljer att motverka det syftet man uppenbarligen vill åstadkomma?

Om alla tjejgrupper försvann så skulle även rädslan göra detsamma och många skulle märka att det faktiskt inte va så farligt...

Jag hittar inte +1-knappen...
 
Naturligtvis... bara tjejernas fel att männen har diverse fördelar i vårt samhälle. Hade de haft något vett hade de ju fötts till män.

Ärligt talat andyyy, varför skulle tjejaktiviteterna ha något med saken att göra överhuvudtaget?
Och om det nu är så illa med delade grupper bör vi kanske tvinga mixning i bolagsstyrelser, i fotbollslag och i alla andra platser i samhället också? Samt tvinga diverse män att ta tattigt betalda jobb med låg status och högt utbildningskrav som sjuksköterska till exempel? Om flera testade skulle de väl inse att det inte var så farligt?
 
Ärligt talat andyyy, varför skulle tjejaktiviteterna ha något med saken att göra överhuvudtaget?
Och om det nu är så illa med delade grupper bör vi kanske tvinga mixning i bolagsstyrelser, i fotbollslag och i alla andra platser i samhället också? Samt tvinga diverse män att ta tattigt betalda jobb med låg status och högt utbildningskrav som sjuksköterska till exempel? Om flera testade skulle de väl inse att det inte var så farligt?

Det var precis en tjej som ansåg att problemet var att det är en "mens world" därute och därför alla tjejgrupperingar i samhället.

Den tröttaste förklaringen av dem alla om du frågar mig...

Och stämmer inte in ett dugg på verkligheten då det ju faktiskt är tjejerna själv som aktivt väljer att dela upp könen.

Tvinga??

Jag tycker inte vi ska tvinga nån till någonting. Allra minst till jobb av olika de slag.
Alla gör självklart vad dom vill med sina liv.
Det är ingen som har tvingat NÅGON att bli sjuksköterska.
De som blivit detta förmodar jag VILL vara detta.
Så varför klanka ner på dom?

Om man som kvinna vill bli VD för ett större bolag, tycker du då den absolut rätta vägen är att i hela sitt liv hålla sig till kvinnliga grupperingar och mer eller mindre vara rädd för männen och skylla på att "Jag får minsann aldrig vara med grabbarna på det dom gör..."

Det går ju inte ihop för fem öre.

Inte nånstans.
 
@andyyy
Ja du, jag kan inte riktigt påstå att jag håller med dig. Som jag ser det leder "tjejaktiviteter", dvs kurser eller kvällar inom killdominerade områden där man vänder sig till enbart tjejer snarare till en större mixning i samhället, eftersom det gör att tjejer som annars inte valt att prova aktiviteten kanske fastnar för den.

Däremot börjar jag efter den här tråden fundera på om man inte borde avskaffa alla "pojk- och flicklag" i diverse lagsporter och eventuellt kräva att alla lag ska ha minst x spelare av varje kön. Jag vet inte riktigt om jag ska vara helt ärlig, kanske riskerar man då att färre tränar nämnda sporter.

Dock har jag hela mitt liv sysslat med individuella sporter, och då är det *alltid* mixade grupper och det verkar inte ha inverkat negativt på deltagandet från något kön.
 
@andyyy

Dock har jag hela mitt liv sysslat med individuella sporter, och då är det *alltid* mixade grupper och det verkar inte ha inverkat negativt på deltagandet från något kön.

Men ni tävlar ju inte mot varandra. Att tex mixa tjejer och killar i stavhopp skulle ju ge helmanliga medaljörer. Och att köra mixade lag skulel få en kvoteringstsämpel över sig tycker jag. verkar bättre att inte mixa och inse att det finns fysiska skillnader.
 
Men ni tävlar ju inte mot varandra. Att tex mixa tjejer och killar i stavhopp skulle ju ge helmanliga medaljörer. Och att köra mixade lag skulel få en kvoteringstsämpel över sig tycker jag. verkar bättre att inte mixa och inse att det finns fysiska skillnader.

Beror väl lite på sporten. Jag har tävlat i skytte, vilket naturligtvis inte gjorde nån skillnad på damer och herrar (även om man far berättade för mig om en skyttetävling han varit med i där några tjejer ville vara med ett år... Visst, det fick de väl. Men när de vann blev det plötsligt en damklass till nästa år ;)).

Men hur som, funderade väl mest på träningen, men med tanke på att träningen för ett lag mycket handlar om att träna ihop *laget* så är det förmodligen en dålig idé.
 
Men hur som, funderade väl mest på träningen

Håller med dig där. mixa på. låt alla ta intryck och lära av varandra, tjejer, killar, rödhåriga, korta, långa, mexicaner osv. (dvs vår uppdelning i 2 grupper är ju redan den suspekt ibland). (men det innebär inte att jag förespråkar olika klasser inom tex höjdhopp baserat på längd, boxning och brottning är ju löjliga i detta)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg