Underställ

Slår ett hårt slag..

för Newline's "cykelbyxor"..
Jag kommer in i diskussionen lite från sidan och har inte läst alla inlägg (46 st bravo!!) så någon kanske redan har flaggat för detta plagg.
Jag hamnar i den kategorin som svettas under ansträngning och har då av egen erfarenhet valt bort bomull och i stället valt Newline, en vanlig tight cykelbyxa i syntet, (jag har för mig att det kallas så, cykelbyxa alltså).

Det som är bra är att :
Den transporterar bort fukt, skapar inga underlag för infanteri eld, håller utrustningen på plats.

Lite sämre är att:
Det kan kännas lite för kompakt och att det är för tight, ha därför gärna med någon annan underbyxa som du kan byta med när du sitter och tar en längre fika paus..

Jag använder även detta plagg inom den budo gren jag utövar, den fungerar perfekt under dogin (tränigs byxan) med ett suspensoar fastknutet ovanpå.
Tränade med den när jag var i Japan i +30 C i 10 timmar under drygt en vecka vilket var ett eld dop för detta plagg.
Inga skavsår, inga fukt skador på kroppen och i och med att den är lätt tvättad och torkar på 2 röda så hölls hygienen på topp.

Jan

KLAGER; sa:
I år har ju tydligen klassiska brynjeunderkläder varit mycket populära, även om de flesta bär dem utanpå andra kläder!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=114204

Desssa gamla nätundertröjor i bomull har ju hängt med mânga fina gamla gubbar sedan urminnes tider, och bör ju i sin design vara bâde beprövade och godkända, samt iom detta även OK att anvánda för de friluffare som hyllar de klassiska idealen och persedlarna.

Att det nu kommer nätundertröjor i moderna, tekniska material har ju den fördelen att bâde de klassiska och de ultramoderna personligheterna nu kan använda och argumentera för detta underställ utan att behöva komma i luven pà varandra (áven om argumenten inte är desamma)!

Det känns fint tycker jag.

Mvh / Mats

Vem kunde tro att underställsfrågan är så känslig...Vill bara tillägga att personer som tycker ylle kliar i vanliga fall ofta kan använda de ylleunderkläder som tillverkas av exempelvis DeLana och säljs i antroposofiska butiker, typ Robygge (butiker på flera ställen i Sverige + på webben). 100% merinoull, helt obehandlad. Väldigt bra till varm o blöt aktivitet, typ paddling, eller bara varm och förhoppningsvis inte blöt, som skridsko, och utmärkt till vandring. Två problem: pälsängrar älskar dem och förr eller senare tvättar man dem för varmt av misstag. Fram till dess är de underbara. Vid varm aktivitet väljer man lämpligen ett svalare andra lager. Kan också rekommendera undertröja /långkalsong i 100% silketrikå, säljs på samma ställen, är väldigt sköna och hållbara, men tyvärr dyra. Män förefaller dock ofta ha nån slags känslomässig spärr mot att ens pröva silke. Lotta

Har någon testa det mytomspunna märket Javlin (med risk för felstavning!), jag har letat försäljare i Sverige av detta märke men de lyser med sin frånvaro.
Någon som vet var de finns??
förutom på http://www.javlin.com

GustavOh; sa:
Förresten är det fortfarande bättre att undvika att svettas än att leta mer fukttransporterande underställ.
Utöver några få sommardagar är det alltid onödigt att svettas i sverige. (Om det inte är träning/tävling det handlar om förstås, men då är det ju helt annorlunda förutsättningar)

Detta är rätt, till en viss del....
Vad som är ännu viktigare är vad man gör efter att man svettats. Jag är också en person som svettas mycket, i praktiken kan jag inte undvika att svettas vid vanlig fjällvandring. Att inte svettas är inget alternativ.

Däremot är det oerhört viktigt att hålla sig torr när man slutat (tillfälligt avbryter) ansträngingarna. Så vid raster - stopp för dagen, sliter jag snabbt av det blöta och byter om till torrt.

/mats

tafone; sa:
Jag är också en person som svettas mycket, i praktiken kan jag inte undvika att svettas vid vanlig fjällvandring. Att inte svettas är inget alternativ.

Däremot är det oerhört viktigt att hålla sig torr när man slutat (tillfälligt avbryter) ansträngingarna. Så vid raster - stopp för dagen, sliter jag snabbt av det blöta och byter om till torrt.

/mats

Visst. Jag övergeneraliserade.
Men nog spills alltför mycket svett i onödan, pga för varma och/eller för täta kläder.
Även om du inte helt kan undvika att svettas (det kan naturligtvis inte jag heller) så är det bättre att börja med att få ned svettmängden och sedan titta på fukttransportförmågan.

Fortsätta munhuggningen?

Det känns trist att behöva fortsätta munhuggningen, men..
Here we go

Raskesven; sa:
Eftersom jag inte är en person som svettas mycket är jag nog sämre skickad på att ge råd till en som gör det än du, som tydligen svettas mycket. Mitt inlägg var inte riktat till den ursprungliga frågeställningen, utan en helt vanlig liten urspårning. Jag intresserade mig för och tog upp en enda sak; ditt påstående att fuktiga syntetplagg värmer bättre än fuktiga ylleplagg.
FEL
Så här skrev jag i ett tidigare inlägg:
HåkanC; sa:
segelod; sa:
Men för att få lite fler dimentioner så vill jag beröra ullen.
......
Ullen har fördelen att den värmer bra även om du blir våt.
I detta har du fel!
Även om du inte tillhör de 15-20% ylleallergikerna så behöver ylle inte fungera så bra. Ylle känns skönt och värmer bra bara upp till en viss gräns, när ylleplagget är lätt fuktigt.
Går fukten i ylleplagget över den gränsen så blir det väldigt obehagligt att ha på sig, det känns blött, tungt och kylande. Ylleplagget tar dessutom väldigt lång tid för att torka.
Ylleplagg fungerar alltså bra om det är lätt fuktigt och sämre än de bästa syntetplaggen om det är vått.
Jag vill alltså peka på den stora skillnad jag upplever mellan en våt och en lätt fuktig ylletröja.
För mig som svettas mycket är det en stor skillnad i komfort.
Jag hoppas att du vill tro mig på mitt ord när jag säger att det är så.
Eller tvivlar du på mitt ord?

Raskesven; sa:
Ditt "lätt fuktigt" betyder minst 30 % av ullens vikt, vilket väl knappast kan karaktäriseras som "lätt fuktigt"?

De 30% innebär ju i praktiken inte särskilt mycket
(mindre än 1dl, se tidigare inlägg). Jag, och andra, som svettas mycket kräver mer än det av våra underställ. Vill du verkligen rekommendera ylleunderkläder för de av oss som svettas mer än 0,5-1,0 l/tim?

Förstår du nu vad jag menar Raskesven?
Eller tvivlar du fortfarande på att jag upplever mina olika underställ på det sättet som jag skriver att jag gör?

Jag har under mer än 20år använt en mängd olika underställ och jag för mig blir den självklara slutsatsen att för de av oss som svettas mycket är nät-tröjor de bästa och att de skall vara gjorda med stora hål och i polypropylen för att fungera riktigt bra.

Men som jag också har skrivit tidigare:
Vi är alla olika, ställer olika krav och använder våra prylar, inkl undertröjor olika.
Jag har förstått att du, Raskesven, inte ställer särskilt stora krav på fukttransporten i dina underställ. Men varför kan inte du förstå att jag, och andra, som svettas mycket kräver mer än så av våra underställ?
Förstår du nu vad jag menar Raskesven?
Eller tvivlar du fortfarande på mina erfarenheter av olika underställ på det sättet som jag har beskrivit dem?

Raskesven; sa:
Jag kan mycket väl komma att testa Brynje, nu när jag läst så mycket gott om den, men det får bli till våren eller sommaren.:)
Jag hoppas, både för din och vår skull, att du så snart som möjligt provar ett Brynje Superthermo. Åtminstone att du provar ett Brynje-ställ själv innan du nästa gång ifrågasätter erfarenheterna hos oss som använder Brynje Superthermo.

Är vi klara med munhuggandet nu eller vill du fortsätta?
I vilket fall som helst så hoppas jag att du får en trevlig vandring, oavsett vilket underställ du använder.

/Håkan
P.S.
Raskesven du behöver inte citera hela mitt inlägg när du svarar, eller vill du att den här tråden skall sätta ngt sorts rekord?

GustavOh; sa:
Visst. Jag övergeneraliserade.
Men nog spills alltför mycket svett i onödan, pga för varma och/eller för täta kläder.
Även om du inte helt kan undvika att svettas (det kan naturligtvis inte jag heller) så är det bättre att börja med att få ned svettmängden och sedan titta på fukttransportförmågan.

Jag håller helt med, undvik i möjligaste mån att svettas.

I vissa fall går det dock ej. En fjällvandring gick jag med bar överkropp och svettades ändå kopiöst. Temperaturen var väl ca 5-6 grader och det blåste riktigt kallt NV vind (uppskattningsvis 4-6 m/s). Resultatet var att jag blev så nerkyld av blåsten att jag tog på gamla trotjänaren M/59 skjortan för att få värme. Skjortan blev dyblöt men jag frös inte så länge jag vandrade. Vid rastavbrott torkade jag av mig och drog på en ylletröja för att bibehålla värmen (men utan att svettas).

Det enda jag vill påpeka är att egentligen så är det inte särskilt farligt att svettas under pågående aktivitet. I alla fall inte sommartid i Sverige då det sällan är särskilt kallt och man oftast har möjlighet att snabbt komma i skydd för avkylning när man avslutar.

Vintertid blir det något annorlunda....men fortfarande anser jag att det inte är svettingen under aktivitet som är det stora problemet, utan avkylningen efteråt.

Viktigast (IMO) är framför allt att man blir torr snabbt efteråt, för att förhindra avkylningen.

/mats

tafone; sa:
En fjällvandring gick jag med bar överkropp och svettades ändå kopiöst. Temperaturen var väl ca 5-6 grader och det blåste riktigt kallt NV vind (uppskattningsvis 4-6 m/s). Resultatet var att jag blev så nerkyld av blåsten att jag tog på gamla trotjänaren M/59 skjortan för att få värme. Skjortan blev dyblöt men jag frös inte så länge jag vandrade. Vid rastavbrott torkade jag av mig och drog på en ylletröja för att bibehålla värmen (men utan att svettas).

...

Viktigast (IMO) är framför allt att man blir torr snabbt efteråt, för att förhindra avkylningen.

Jo så kan det vara.
Du ger med andra ord en bra illustration till mitt tidigare råd att inte lyssna för mycket på hur andra klär sig (Särskilt inte ultralätta)

Vi har alla lite olika förutsättningar och behov. Vad som är dödvikt i en persons packning är livsnödvändigt i en annans. Det som håller mig komfortabelt varm gör dig svettig och nedkyld.

Visst är det rätt att slimma packningnen, men utifrån egna behov och förutsättningar, inte utifrån andras färdiga packlistor.

Jag tänker såhär, var skall jag förvara svetten under min aktivitet?,en nättröja i syntet, lätt att skölja upp, utanpå ett ullunderställ, det kan jag gå i när det är ganska svalt,det är aldrig kallt av fukt mot kroppen.

Ha inte för stora kläder!

En sak som kan vara bra att tänka på när man väljer storlek och/eller modell på sitt underställ är att det bör sitta ganska tight på kroppen, men inte så tight att det hämmar kroppens rörelser naturligtvis. Anledningen till detta är att med ett tight underställ ligger inte svetten kvar på kroppen under veck som kan bildas av lite för stora underställskläder, och svetten har då lättare att transporteras ut genom kläderna. Det här kan även generaliseras till andra klädesplagg som används när man rör på sig och inte vill bli alltför blöt när man svettas.

Brynje

Jag har provat alla möjliga underställ i både syntet, ull och siden. Jag har kommit fram till att det som funkar bäst vid flest aktiviteter och väderlekar är brynjeunderställ i syntet. Dessa torkar fortast av alla underställ och blir heller inte "igensatta" mellan fibrerna utav svett och salter som helstickade underställ. Det betyder att du inte behöver ha med dig två par utan det räcker med ett.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg