Underställ

Mer om syntet

Jag tycker inte att det är någons större skillnad mellan de märken jag provat av synteteunderställ förutom just Brynjes som är av nätmodell. Förutom tvättråd tycker jag att du ska titta på sömmarna. På något plagg jag har är de lite väl osköna. Till friluftsliv brukar jag ha med mig både ull och syntet (Brynje) ut. Syntet när jag rör på mig och ylle på kvällen.

/Tommy

Re: Brynje

ldemst; sa:
Jag blev intressead av Brynje SuperThermo. Är det någon som har praktiskt erfarenhet av detta ställ?

// Emanuel S

Jag håller med Håkan om att Superbrynje är suveräna. De både värmer och ventilerar bra. Att de inte är lika "flashiga" som vissa andra av konkurrenterna är ju en annan femma...(man får fina rutmönster över kroppen efter ett träningspass)

Måste erkänna att det här nog är enda (!) produkten i mitt liv som jag köpt pga reklamen. Affischpelare en gång i tiden var nämligen Tomas Wassberg :)

/mats

Re: Re: Brynje

Har du läst mitt inlägg tidigare i tråden?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115063#post115063

Jag har alltså praktisk erfarenhet av Brynje SuperThermo sedan 1986!
/Håkan [/QUOTE]

Jo det var ditt inlägg som gjorde mig intresserad. Det var bara det att jag ville ha flera åsikter. Hur är det att bära tung ryggsäck när man använder brynje, skavsår o.s.v

Passar på att tacka för många bra inlägg också.

// Emanuel

Plast, ull och nät samt siden

Skall du vara ute mindre än 14 dar fungerar plast utmärkt. Friluftsvaror-Wildo och ITAB har billiga väl fungerande ställ. Gärna ett rent för att sova i. Om du skall vara ute längre så pröva gärna ull eller plast/ull. De brukar dessutom vara bättre här på höstkanten.... samt på kvällarna, men en plasttröja värmer mycket bra liksom ullfrotte, även i tunnaste varianten. Kombinera med vindblusen så förstår du vad jag menar.
Brynje av Crafts modell och HHs har jag prövat och medfört sedan de kom. Vida bättre än gamla tiders bommullsbrynjestickningar. (De torkade lååångsamt liksom bomullskanal.)
Jag har inte upplevt något problem av att bära och dra åt kring brynjemodellerna annat än att skinnet har blivit rutigt. Se upp så att sömmarna är flata över oket och i sidorna, speciellt på benkläder och där drag-/höftbätet stramar åt.
Siden både långisar och tröjor är lätt, svalt mot huden, fördelar fukten bra och torkar mycket snabbt. Börja med en tröja och känn hur du gillar det. Värmer enormt utanpå ett nät.
Se till att inte ha bomull i strumpor, kalsingar och tröjor så kommer det nog att fungera bra. I ytterplagg microtyg istället för himalaya, såvida du inte skall ut på vintern.... Packa lätt och njut!

Go tur

Johan K

Syntet men kasta inte ullet

Jag tycker att syntetställ som det utmärkta craftunderstället verkar vara det bästa för dig. Men för att få lite fler dimentioner så vill jag beröra ullen.

Olika varianter på ull fungerar bra men kanske mest då tempraturen faller. Själv använder jag två ställ. Ett Craft ställ för "varmare" tillfällen och ett ställ av ullfrote som jag främst använder under senhösten och tidig vår. Ullen har fördelen att den värmer bra även om du blir våt, och uppblandat med någon form av frote slipper man även det mesta av det kliande.

Oavsett vad du använder för underställ så är de det du har utanpå som avgör hur du svettas. Pröva olika varianter.

17års parktisk erfarenhet av Brynje

ldemst; sa:
Hur är det att bära tung ryggsäck när man använder brynje, skavsår o.s.v

// Emanuel

Jag har mest använt mina Brynje Superthermoplagg vid träning, typ:
-Skidåkning, både längd och utför
-Löpning, tre säsonger höst, vinter och vår
-Cykling, året runt, jag har en t-shirt modell på sommaren.

Där man har ngt som sitter åt hårt ovanpå Brynjenätet, såsom hängslen och midjeresår så blir det 'kasslermärken' i skinnet, men jag har aldrig fått skavsår.
Skulle jag skaffa en Brynje Superthermotröja för att använda vid ryggsäcksbärande så skulle jag köpa modellen som Sportsnet säljer:
http://www.sportsnet.se/wsp/sportsn...0-B-S&categorynu=AA08&categorytxt=Underkläder
"Vi har utvecklat en specialmodell med vanligt tyg på axlarna för att minska risken för skavsår från ryggsäcken."
Annars så har du störst chans att hitta Brynje Superthermoplagg hos handlare som säljer mycket längdskidutrustning, tex så har 'familjen' i aug i år köpt ett Brynjeplagg på Intersport i Mora.

Eftersom Brynje Superthermo är nätplagg så är de inte bara överlägsna när man svettas mycket, eftersom de binder så mycket luft närmast kroppen så är dessuom mer 'allround' än tätvävda plagg.
Brynje Superthermo har använts i så skilda användningsområden som skidalpinismtävling
http://www.goss.se/kebclassic/
"Närmast kroppen ett lager Brynje underställ. Det värmer bra och transporterar bort fukten från huden."
och pimpelfiske
http://www.huggpuls.nu/Pimpelfiske.htm
"närmast kroppen skall man ha ett underställ som absorberar fukten utåt , typ BRYNJE"
Ola Skinnarmos utrustningslista:
http://www.tv4.se/default.asp?nav=1&innehall=/pub/special/01/skinnarmo/sidor01/utrustning.asp

Enl min erfarenhet så är dessutom 'syntetstinket' mycket mindre från Brynje Superthermoplagg jämfört med tätvävda syntetplagg, typ Craft och HH Lifa. Varför det är så är för mig självklart, ett nätplagg har ju mindre tyg.
Tex så hade jag min Brynje Superthermotröja på mig dygnet runt i tre veckor när jag för 10 år sedan en vinter gjorde repmåndad i Boden och bodde i tält. Det luktade inte rosor när jag tog av mig Brynje Superthermotröjan, men jag fick inte andnöd eller hjärtstillestånd heller.

Men vad gäller 'stinket' så är ylleplagg överlägset.
För den som ändå vill ha ett syntetalternativ så finns det nu syntetunderställ med silver, som skall döda 'stinket'! Läs mer här:
http://www.polartec.com/fabrics/xstatic.php
Jag har nyligen köpt en sådan tröja, Mountain Hardwear eXtend Crew, men inte hunnit använda den så mycket ännu. Trots att det är den tunnaste sortens PowerDry så är den mycket tjockare, och varmare, än en Brynje Superthermo. Den är kanske mest ett alternativ för den som inte svettas så mycket och i kallt väder. Vi får se i vinter.

segelod; sa:
Jag tycker att syntetställ som det utmärkta craftunderstället verkar vara det bästa för dig.
Ännu en som slår på trumman för Craft.
Låt mig gissa:
Du har aldriga använt något Brynje Superthermoplagg, eller någon annan syntet-nätundertröja?

segelod; sa:
Men för att få lite fler dimentioner så vill jag beröra ullen.
......
Ullen har fördelen att den värmer bra även om du blir våt.
I detta har du fel!
Även om du inte tillhör de 15-20% ylleallergikerna så behöver ylle inte fungera så bra. Ylle känns skönt och värmer bra bara upp till en viss gräns, när ylleplagget är lätt fuktigt.
Går fukten i ylleplagget över den gränsen så blir det väldigt obehagligt att ha på sig, det känns blött, tungt och kylande. Ylleplagget tar dessutom väldigt lång tid för att torka.
Ylleplagg fungerar alltså bra om det är lätt fuktigt och sämre än de bästa syntetplaggen om det är vått.
Läs tex det här testet, slutsatserna om ylleplagget stämmer bra med mina personliga erfarenheter:
http://www.backpacker.com/article/0,2646,3366,00.html
"the Aret did a good job of moving sweat away from my skin-until the wool became saturated. Then the top took nearly three times as long to dry as its synthetic competitors. The Aret still provided warmth when wet, but the shirt felt clammy. All of the testers agreed that it's best suited to more sedentary activities, winter hikes, and low-perspiration hikers who need an insulation boost."

Översiktstabell på:
http://www.backpacker.com/article/0,2646,3366__8_9,00.html

För den som ändå vill ha ylle i sina plagg så finns ju Brynje Arctic:
http://www.brynje.no/produkter.asp
Nät mot kroppen och ylle utanpå, men det fungerar nog bäst när det är väldigt kallt.
Sälja också av http://www.sportsnet.se

segelod; sa:
Oavsett vad du använder för underställ så är de det du har utanpå som avgör hur du svettas. Pröva olika varianter.
Detta har du helt rätt i. Vi är alla olika.

Är det ngn som har orkat läsa ända hit?
Och är det ngn som tvivlar på att jag är nöjd med mina Brynje Superthermoplagg?

/Håkan

Re: 17års parktisk erfarenhet av Brynje

HåkanC; sa:
segelod; sa:
Men för att få lite fler dimentioner så vill jag beröra ullen.
......
Ullen har fördelen att den värmer bra även om du blir våt.
.....
I detta har du fel!
Även om du inte tillhör de 15-20% ylleallergikerna så behöver ylle inte fungera så bra. Ylle känns skönt och värmer bra bara upp till en viss gräns, när ylleplagget är lätt fuktigt.
Går fukten i ylleplagget över den gränsen så blir det väldigt obehagligt att ha på sig, det känns blött, tungt och kylande. Ylleplagget tar dessutom väldigt lång tid för att torka.
Ylleplagg fungerar alltså bra om det är lätt fuktigt och sämre än de bästa syntetplaggen om det är vått.
.....

Är det ngn som har orkat läsa ända hit?
Och är det ngn som tvivlar på att jag är nöjd med mina Brynje Superthermoplagg?

/Håkan
Jag orkade. Och det är alls inte fel att ullens egenskaper är sådana att ylle värmer BETYDLIGT bättre än syntetplagg i blött tillstånd. Den t.ex fabrikant som påstår annat far med osanning. Den som har nått lägerplatserna svettig och blöt i ett syntetställ när det är kyligt ute, och har gjort detsamma i ett plagg innehållande ylle, vet att man snabbare börjar känna sig nedkyld i ett rent syntetplagg än i ett plagg innehållande ylle. Jag tar mig friheten att citera mig själv från ett tidigare inlägg om bl.a silke:

"Det har att göra med att proteinerna i ullfibrerna frigör värme när ullen blir blöt. Här finns något om ullens egenskaper:

http://www.ullfrotte.se/material/matineh1.html

http://www.nostebarn.se/default.asp?WMFN=HND_HvorforUll&WMFT=D

och här finns lite mer om de olika materialens egenskaper:

http://hem.passagen.se/eva.wendick/materiallara/materiallara.htm

Silke frigör också värme när det blir blött, men inte i samma utsträckning som ull. Ull kan ta upp 30-40 procent vatten av sin vikt, utan att tappa i värmeegenskaper, medan t.ex bomull tappar alla värmande egenskaper reden vid drygt 5 procent. Ull innehåller även enzymer som självrenar ullen när den blir blöt. Så, sparka ut ett skitigt får i regnet så blir fåret varmt och rent."

Ditt "lätt fuktigt" betyder minst 30 % av ullens vikt, vilket väl knappast kan karaktäriseras som "lätt fuktigt"? Ett syntetställ med motsvarande 30 % vatten fungerar som ett blött kallt omslag. Sen kan Brynje Superthermoplagg vara riktigt bra, det känner jag inte till, men innehåller det inte ull så värmer det i fuktigt/blött tillstånd sämre än ett ställ innehållande ylle. Testa och jämför själv.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2003-09-03 kl 14:06]

Re: Re: 17års parktisk erfarenhet av Brynje

Raskesven; sa:
Kul! Men det betyder inte att jag instämmer med dina påståenden! Förvånad?

Vi är alla olika, ställer olika krav och använder våra prylar, inkl undertröjor olika.
Att du är 'ylleälskare', framgår tydligt av dina inlägg, men berätta gärna lite mer, framförallt om vilka krav du ställer på en undertröja, och hur du använder den:
-Hur mycket svettas du per timme? Vid vilken ansträngning?
-Hur använder du dina undertröjor? Träning, frilufsande eller vad?
-Vilka ylle- resp syntet-undertröjor har du använt dig av?

Mina 'förutsättningar' kan du finna i mina tidigare inlägg.

Raskesven; sa:
Och det är alls inte fel att ullens egenskaper är sådana att ylle värmer BETYDLIGT bättre än syntetplagg i blött tillstånd.
.....
Ditt "lätt fuktigt" betyder minst 30 % av ullens vikt, vilket väl knappast kan karaktäriseras som "lätt fuktigt"? Ett syntetställ med motsvarande 30 % vatten fungerar som ett blött kallt omslag.
Din TEORETISKA jämförelse faller självklart väldigt väl ut för ylle. Annars så skulle du inte ha gjort den.

Men de bästa syntettröjorna, läs Brynje, blir aldrig lika blöta som en ylletröja eftersom de helt enkelt inte kan binda så mycket fukt. Fukten har redan transporterats bort till luften eller de yttre klädlagren (omk man klär sig rätt, men det är en annan historia)

Men vad betyder siffrorna du framhåller? Låt oss granska dem:
Ylle binder upp till 30% av sin vikt utan att kännas obhagligt. Men vad händer efter det?
En normal undertröja väger c:a 200-300g.
30% av det är max 90g.
En hårt arbetande människa kan svettas upp till 3000g/timme. Jag själv svettas upp till 1500-200g/timme.
När jag har gjort direkta jämförelser så märks nackdelarna med den ylletröja jag har använt tydligt efter c:a 30-40min.
Efter användandet så torkar den dessutom mycket lånmgsammare. Hängandes på galgar sida vid sida så är min Brynjetröja torr på mindre än 2 tim, men min ylltröja fortfarande inte är riktigt torr efter 3 tim.

Vill du verkligen rekommendera ylleunderkläder för de av oss som svettas mer än 0,5-1,0 l/tim?
Och vad rekommenderar du för underkläder för de 15-20% av oss som är ylleallergiker?

Raskesven; sa:
Sen kan Brynje Superthermoplagg vara riktigt bra, det känner jag inte till, men innehåller det inte ull så värmer det i fuktigt/blött tillstånd sämre än ett ställ innehållande ylle. Testa och jämför själv.
Vore det inte bättre om du skaffade dig en Brynjetröja så att du fick egen praktisk erfarenhet av den innan du kommenterar hur den fungerar?

Jag har, som jag har skrivit tidigare, erfarenhet inte bara av Brynje och andra syntetunderkläder utan även av ylle.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115063#post115063
"Ylleundertröjan kliade när jag hade den direkt mot kroppen trots att den var i en dyr högklassig kvalite(Janus i Merinoull) men det gick bra att ha den som andra lager utanpå Brynjetröjan, men den ledde inte bort svetten lika bra som Hellyhansens nät-tröja."

Trots allt detta så vill jag inte påstå att ylle är värdelöst i underkläder.
Vi är alla olika, ställer olika krav och använder våra undertröjor olika.
Men jag har trots allt 17års erfarenhet av Brynje och för mig blir den självklara slutsatsen att för de av oss som svettas mycket är nät-tröjor de bästa och att de skall vara gjorda med stora hål och i polypropylen för att fungera riktigt bra.

/Håkan

ldemst; sa:
Jag behöver ett underställ som transporterar svett jättebra då jag svettas mycket under vandring. Samt torkar fort då jag tänkt att det ska torka under natten inför nästa dagsetapp.
ULL! Tre sidor om kalsonger, nu har jag i alla fall hittat ullkalonger vilket jag länge letat efter :)
Du svettas vad du än har för underställ och det finns inget som transporterar bort någonting. Köp tunna ullisar, värmer när det är blött och du torkar medan du fixar kvällsmaten. Sedan luktar man inte heller så illa efter att ha haft ullisar på sig en vecka.
Denna sommar behövde jag inga undertäll alls. Det räckte med bomullsskjorta, bomullskalsoner och skinnbrallor. // Roland

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg