Underställ

Re: Fortsätta munhuggningen?

HåkanC; sa:
Det känns trist att behöva fortsätta munhuggningen, men..
Here we go
.....

Ylleplagg fungerar alltså bra om det är lätt fuktigt och sämre än de bästa syntetplaggen om det är vått.
.....

Är vi klara med munhuggandet nu eller vill du fortsätta?
.....
/Håkan
.....
Den artikel i Backpacker som du själv citerat och gett en länk till stöder mitt påstående att ylle värmer även i fuktigt/blött tillstånd, tvärtemot ditt påstående att ylle skulle kyla i fuktigt/blött tillstånd. (Skriv nu inte “fel” igen, för du påstår ju att ylle bara fungerar bra upp till “lätt fuktigt” tillstånd,). Tröjan de testade med ull i hette “Aret”. Du kan kolla ditt eget inlägg med citat, eller den länk du gett:

http://www.backpacker.com/article/0,2646,3366,00.html

“The Aret still provided warmth when wet, but the shirt felt clammy.”

Ser du vad det står? “The Aret still provided warmth when wet, but the shirt felt clammy”. “Clammy” kan enligt Esselte´s engelsk-svensk ordbok betyda fuktig (kall) och klibbig. I det här fallet betyder det alltså fuktig och klibbig eftersom de skriver “The Aret still provided warmth when wet…”. Den kan ju inte både väma och kyla samtidigt. Ylleplagget får i artikeln högsta betyget av samtliga olika testade material när det gäller värmeegenskaper, vilket var det enda jag tog upp.

Jag tvivlar inte på ditt ord att du upplever högre grad av komfort i en Brynje utan ylle än i en underställströja innehållande ylle. Jag har inte heller utttryckt bristande förståelse för de krav de som svettas kopiöst ställer på underställ, eller ifrågasatt erfarenheterna hos de som använder Brynje. Kommer du med fler sådana påståenden får jag be dig styrka dem genom att citera var jag har skrivit sådant.

Låt oss se vad ditt favoritmärke, Brynje, själva skriver om plagg av ren syntet respektive plagg med ullinblandningar:

http://www.brynje.no/produkter.asp

För ullinblandingar:

“TESTRESULTATER og tilbakemeldinger fra ekspedisjoner bekrefter at BRYNJE’s Helsetrøyeprinsipp i tolags kombinasjon med ull er noe av det aller beste nærmest kroppen. Dette er viktig for at annen funksjonell bekledning skal fungere tilfredstillende. Om du er på Sydpolen , Mount Everest, i Jotunheimen eller på en helt vanlig tur i marka, er du alltid riktig kledd med BRYNJE ARCTIC to-lags funksjonstøy.”

För ren syntet:

“For at du skal kjenne deg behagelig når du er i aktivitet. Et nett av vannavvisende Meraklon garn regulerer kroppsklimaet på en perfekt måte når du trener., nesten som et klimaanlegg.”

Tröjan du vurmar för är alltså en träningströja, kanske idealisk att vandra i när det är varmt, springa, cykla i osv. Men för den som kräver att tyngdpunkten på funktionen i materialet skall förskjutas mer mot värmebevarande förmåga relativt fukt- och värmetransport, är plagget innehållande ylle att föredra. Du får väl fortsätta din munhuggning med Brynje…… Du kan förslagsvis börja med att fråga dem hur de kan ha den stora fräckheten att rekommendera något annat än Brynje Superthermo för allt från dagsvandringar till långa vandringar och expeditioner.

Observera nu att jag inte påstår att ylle heller är universalplagget ens för alla sorts vandringsaktiviteter när det är kallt. Under extrema förhållanden, som för de tidiga polarfararna, kan ylleplagg med tiden ackummulera så mycket vätska att plaggen till slut verkligen tappar all värmande förmåga. Men då handlar det om tjocka ylleplagg under lång tid ute under extrema omständigheter utan någon möjlighet att torka upp plaggen.

Jag lurar förresten på att beställa ett par Brynje kallingar i tunn ylle, så tack för tipset om Brynje.

//Raskesven

jarlmoden; sa:
Dan - Du måste ändra ditt epitet från "Raskesven" till "Underställsmannen". Vilken passion, hahaha..
Tjaa, "Underställsmannen" kanske är något mer smickrande än det epitet som ligger nära till hands för din del när man läser dina inlägg i denna tråd Jarl- "Nätkalsongmannen".

Håkan-bråkan?

Synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare. Tråkigt med en så komplett Besserwisser som du i dom här forumen. Den inledande frågan var ju vilken erfarnenhet man hade, inget annat. Hur orkar du skriva så långt om vad andra har fel i och ha så lite att komma med själv?.. känns det inte pinsamt? Jag tvivlar inte alls på att du är nöjd med ditt säkert utmärkta plagg, men hur mår DU egentligen?

Vidhåller fortfarande att ull är ett utmärkt materiel som värmer bra även när det är vått, med vått menar jag naturligtvis svettig, fuktig eller motsvarande.
Det var väl ändå inte bada man skulle göra med understället eller var det frågan om att ha det istället för våtdräkt?

MIN erfarnenhet är den jag har... DIN är din egen. Håll dig till din. Du borde kanske vara ute mer och läsa tabeller samt hitta länkar lite mindre? Eller varför inte faktisk läsa vad andra verkligen skriver i välmening till någon som ställer en fråga? Man slår inte på nån trumma för att man talar om vad jag använder för prylar.

Erfarenheter

Först skulle jag gärna vilja höra den erfarenhet som Emanuel S fick på sin tur av sina nya underställ.

När jag går med ryggsäck så svettas jag oftast. I 80% av fallen går jag i en underställströja med uppdragna ärmar. I övriga fall har jag en vindjacka eller -skjorta på mig. Oftast räcker paraply vid regn men regnar och blåser det åker regnstället på, då blir jag våt innifrån. Vid rast torkar jag av kroppen med underställströjan, samt om den är dyvåt kramar ur den och drar på den igen. Den torkar snabbt på kroppen!
Mina erfarenheter är att plast under håller huden sval och torr. Vid lägeraktivitet etc så är jag sval.
Även billiga underställ med högt bomullsinnehåll som Rosens gamla termo och FMs håller huden torr men inte lika sval. Även de torkar på kroppen och värmer igen efter 100% nerblötning. Bara man kramar ut överflödsvattnet! Annars kyler du ner dig själv.
Ställ med inblandning av ull känns för mig varmare vid låg aktivitet. De är utmärkta att sova i.
Rena ullställ är varmast vid låg aktivitet, de går bra att gå i för mig när yttertemperaturen är i kylskåpsklass eller svalare. Blir man överraskad av störtregn och nerblött, ta av krama ut överflödsvatten och ta på igen. Kroppsvärmen driver ut fukten. Vid frost får jag kompletera med en tunn ylleväst/slipover. Vid sträng kyla åker ett vindplagg på överst.
Brynjeplaggen kräver för mig något över. Själv föredrar jag ställ med ullinblanding så att jag slipper känna mig för kall vid rasterna, för det tar jag mig många.
Sidenplaggen känns på mig svala och torra, de transporterar bort svett ungefär lika effektivt som ren ull, men torkar inte lika snabbt på kroppen. De är mycket behagliga att sova i. Och värmer behagligt vid låg aktivitet. Packvolymen är föredömlig!
Min erfarenhet av nattorkning är att i tältet torkar det om det är torrt ute. Regnar det så tyvärr... Under tarpen torkar allt! (Utom vid tjock dimma, då krävs eld.) Bästa torkstället är på kroppen och utanpå ryggsäcken dagtid. Glöm inte säkerhetsnålarna. Under vindjackan/skjortan kan du torka strupor och kallingar.
Värmeregleringen sker med mössorna. (Barhuvuad, balclava uppfälld, sommarmössa i syntet, ovädersmössa med pann- och öronlappar samt kapuschong inte att förglömma kombinationer därav. Det kan bli många byten på en dag.)
Av handskar så är det så att syntetiska fingerhandskar av tunnaste modell ger ett lager varm luft och håller huden torr! (Vid rast kan jag behöva kompletera med något som tål vind och regn bättre, skinnhandskar, eller vintertid tunnaskaltummisar. Se till att ha hansksnöre med säkerhetsnålar så att du behåller paren ända hem.)
Av en del teoretikers argument tidigare på tråden förstår jag att de tror att deras 2 kg svettning stannar kvar i plaggen, men jag hoppas de inte går runt i en C-skyddsdräkt med svett upp till knäna. Är plagget dyvått. Ta av och krama ur överflödsvatten. Har du torrt ombyte tillgänligt ta på det! Annars torka på kroppen! Givetvis måste du ha överskottsvärme. Det duger inte sitta och huttra med våta plagg på! Du får allt gå tills plagget värmer igen!

Go tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2003-09-25 kl 07:32]

Re: Erfarenheter

johankse; sa:
Först skulle jag gärna vilja höra den erfarenhet som Emanuel S fick på sin tur av sina nya underställ.

Jag köpte till slut ett Haglöfs underställ. Jag köpte först ett Janus i ull men det kliade så på mig att jag skulle byta till ett brynje. Då hade de kommit på att de märkt fel på brynjes underställ och märkt om. Då var det inte lika prisvärt längre och jag köpte ett Haglöfs. Det fungerade jättebra och torkade snabbt även om det var blött.

Tog av mig understället och bytte om till tort vid längre rast. Fungerade bra.

// Emanuel

Raskesven; sa:
jarlmoden; sa:
Dan - Du måste ändra ditt epitet från "Raskesven" till "Underställsmannen". Vilken passion, hahaha..
Tjaa, "Underställsmannen" kanske är något mer smickrande än det epitet som ligger nära till hands för din del när man läser dina inlägg i denna tråd Jarl- "Nätkalsongmannen".

Rättvis tackling, hö hö..

Köpte 2 par, de är riktigt bra.

brynje_hipster.jpg

(Flickvännen är nöjd.)

jarlmoden; sa:
Raskesven; sa:
jarlmoden; sa:

Rättvis tackling, hö hö..

Köpte 2 par, de är riktigt bra.

brynje_hipster.jpg

(Flickvännen är nöjd.)
Själv fick jag precis hem dessa i tunn merinoull:
brynje_ullboxer.jpg

Kanske lite varma för helgens aktiviteter, men till kommande 10-dagars vandring som inleds i slutet av oktober kommer de med för brukstest.

Siden?

Häftigt det lät med sidenplagg...det måste prövas! Lite lyxkänsla i alla fukt, vatten och tabellbryderier.
Bra gjort Johan

bättre sent än aldrig...

Vet att jag missat den hetaste debatten (whew, lika bra, hoppas att vågorna blåst över nu...)
Trots att underställ redan införskaffats från Haglöfs måste jag passa på att ge Craft en känga. Tycker nämligen inte att Craft har något att ge oss (mig) som svettas mycket på underställsfronten. Kör själv med en billig (200:) newline PD (polydacron) t-shirt närmast kroppen. PowerDry som sitter i bl a Haglöfs underställ sprider fukten något bättre och torkar marginellt snabbare men kostar också det dubbla. Byxor plus överdel går väl lös på kring 800:- om jag inte minns fel. Newlines PD-t-shirtar hittar man ofta på rea på Intersport/Stadium för 100-150:- vilket tål att jämföra med Craft som kostar mer men sprider fukten och torkar sämre.
Det är ett helvete att svettas riktigt mycket. Själv dehydrerar jag på en mils löpning om temperaturen är över 15 grader. Alla kläder är våta när man kommer fram, oavsett om man cyklar till skolan (OK, det går väl lite fort), springer eller vandrar med packning. Kör därför med 2 av Newlines t-shirtar vid längre turer; en som hänger på tork på ryggsäcken. Färg svart naturligtvis, absorberar mer sol när den ska torka och blir "aldrig skitig".
Blev intresserad av brynje när jag plöjde diskussionen ovan, har nämligen funderat över en bra lösning för t ex skidåkning, löpning och vandring med ryggsäck, när man vill vara så naken som möjligt men ändå inte skava sönder axlarna, vilket händer om man kör "barbacka". Ull är i vilket fall uteslutet för mig. Oavsett dess fysikaliska egenskaper i vått tillstånd så släpar jag inte med mig ett fuktabsorberande plagg, helt enkelt för att slippa bära med mig den väta plagget suger upp, samt givetvis att slippa vänta på att vätan ska dunsta (inne i tältet vid regnväder, så att allt blir genomrått, mmmmm...) Hade jag råd skulle jag möjligen köpa en tjockare ullfrottétröja för pimpelfiske, den enda uteaktivitet då jag inte svettas...
Att syntet stinker har för mig blivit ett nödvändigt ont. Svettas man som jag så luktar inte heller ull riktigt bra efter ca tre dagar, och den mellanskillnaden kan jag leva med. Min flickvän stinker ju som tur är lika mycket!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg