Raskesven; sa:
Kul! Men det betyder inte att jag instämmer med dina påståenden! Förvånad?
Vi är alla olika, ställer olika krav och använder våra prylar, inkl undertröjor olika.
Att du är 'ylleälskare', framgår tydligt av dina inlägg, men berätta gärna lite mer, framförallt om vilka krav du ställer på en undertröja, och hur du använder den:
-Hur mycket svettas du per timme? Vid vilken ansträngning?
-Hur använder du dina undertröjor? Träning, frilufsande eller vad?
-Vilka ylle- resp syntet-undertröjor har du använt dig av?
Mina 'förutsättningar' kan du finna i mina tidigare inlägg.
Raskesven; sa:
Och det är alls inte fel att ullens egenskaper är sådana att ylle värmer BETYDLIGT bättre än syntetplagg i blött tillstånd.
.....
Ditt "lätt fuktigt" betyder minst 30 % av ullens vikt, vilket väl knappast kan karaktäriseras som "lätt fuktigt"? Ett syntetställ med motsvarande 30 % vatten fungerar som ett blött kallt omslag.
Din TEORETISKA jämförelse faller självklart väldigt väl ut för ylle. Annars så skulle du inte ha gjort den.
Men de bästa syntettröjorna, läs Brynje, blir aldrig lika blöta som en ylletröja eftersom de helt enkelt inte kan binda så mycket fukt. Fukten har redan transporterats bort till luften eller de yttre klädlagren (omk man klär sig rätt, men det är en annan historia)
Men vad betyder siffrorna du framhåller? Låt oss granska dem:
Ylle binder upp till 30% av sin vikt utan att kännas obhagligt. Men vad händer efter det?
En normal undertröja väger c:a 200-300g.
30% av det är max 90g.
En hårt arbetande människa kan svettas upp till 3000g/timme. Jag själv svettas upp till 1500-200g/timme.
När jag har gjort direkta jämförelser så märks nackdelarna med den ylletröja jag har använt tydligt efter c:a 30-40min.
Efter användandet så torkar den dessutom mycket lånmgsammare. Hängandes på galgar sida vid sida så är min Brynjetröja torr på mindre än 2 tim, men min ylltröja fortfarande inte är riktigt torr efter 3 tim.
Vill du verkligen rekommendera ylleunderkläder för de av oss som svettas mer än 0,5-1,0 l/tim?
Och vad rekommenderar du för underkläder för de 15-20% av oss som är ylleallergiker?
Raskesven; sa:
Sen kan Brynje Superthermoplagg vara riktigt bra, det känner jag inte till, men innehåller det inte ull så värmer det i fuktigt/blött tillstånd sämre än ett ställ innehållande ylle. Testa och jämför själv.
Vore det inte bättre om du skaffade dig en Brynjetröja så att du fick egen praktisk erfarenhet av den innan du kommenterar hur den fungerar?
Jag har, som jag har skrivit tidigare, erfarenhet inte bara av Brynje och andra syntetunderkläder utan även av ylle.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115063#post115063
"Ylleundertröjan kliade när jag hade den direkt mot kroppen trots att den var i en dyr högklassig kvalite(Janus i Merinoull) men det gick bra att ha den som andra lager utanpå Brynjetröjan, men den ledde inte bort svetten lika bra som Hellyhansens nät-tröja."
Trots allt detta så vill jag inte påstå att ylle är värdelöst i underkläder.
Vi är alla olika, ställer olika krav och använder våra undertröjor olika.
Men jag har trots allt 17års erfarenhet av Brynje och för mig blir den självklara slutsatsen att för de av oss som svettas mycket är nät-tröjor de bästa och att de skall vara gjorda med stora hål och i polypropylen för att fungera riktigt bra.
/Håkan