Underställ

nätkallingar?

De där Brynje, gör de nätkallingar också? Låter lite halvkinky, men vore ju bra mot svettandet. Ullkalsonger är helt uteslutet för min del, såvida jag inte ska pimpelfiska i minus 25 grader. Underställen i Ullfrotté Orginal är i mitt tycke för varma för det mesta om man inte ska sitta still på vintern. Kliar gör de också..

Re: nätkallingar?

jarlmoden; sa:
De där Brynje, gör de nätkallingar också? Låter lite halvkinky, men vore ju bra mot svettandet. Ullkalsonger är helt uteslutet för min del, såvida jag inte ska pimpelfiska i minus 25 grader. Underställen i Ullfrotté Orginal är i mitt tycke för varma för det mesta om man inte ska sitta still på vintern. Kliar gör de också..

Erm, jag svarar själv.. De hade de ju:

http://www.sportsnet.se/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BRY15

Kanske blir ett köp, har alltid haft bommulskallingar och varit missnöjd..

Läderkläder, brynje-kalsonger ... lâter som även det svenska friluftslivet sakta men säkert hâller pâ att tagas över av mörkrets krafter ...

Re: Re: Re: 17års parktisk erfarenhet av Brynje

HåkanC; sa:
Raskesven; sa:
Kul! Men det betyder inte att jag instämmer med dina påståenden! Förvånad?

Vi är alla olika, ställer olika krav och använder våra prylar, inkl undertröjor olika.
Att du är 'ylleälskare', framgår tydligt av dina inlägg, men berätta gärna lite mer, framförallt om vilka krav du ställer på en undertröja, och hur du använder den:
-Hur mycket svettas du per timme? Vid vilken ansträngning?
-Hur använder du dina undertröjor? Träning, frilufsande eller vad?
-Vilka ylle- resp syntet-undertröjor har du använt dig av?

Mina 'förutsättningar' kan du finna i mina tidigare inlägg.

Raskesven; sa:
Och det är alls inte fel att ullens egenskaper är sådana att ylle värmer BETYDLIGT bättre än syntetplagg i blött tillstånd.
.....
Ditt "lätt fuktigt" betyder minst 30 % av ullens vikt, vilket väl knappast kan karaktäriseras som "lätt fuktigt"? Ett syntetställ med motsvarande 30 % vatten fungerar som ett blött kallt omslag.
Din TEORETISKA jämförelse faller självklart väldigt väl ut för ylle. Annars så skulle du inte ha gjort den.

Men de bästa syntettröjorna, läs Brynje, blir aldrig lika blöta som en ylletröja eftersom de helt enkelt inte kan binda så mycket fukt. Fukten har redan transporterats bort till luften eller de yttre klädlagren (omk man klär sig rätt, men det är en annan historia)

Men vad betyder siffrorna du framhåller? Låt oss granska dem:
Ylle binder upp till 30% av sin vikt utan att kännas obhagligt. Men vad händer efter det?
En normal undertröja väger c:a 200-300g.
30% av det är max 90g.
En hårt arbetande människa kan svettas upp till 3000g/timme. Jag själv svettas upp till 1500-200g/timme.
När jag har gjort direkta jämförelser så märks nackdelarna med den ylletröja jag har använt tydligt efter c:a 30-40min.
Efter användandet så torkar den dessutom mycket lånmgsammare. Hängandes på galgar sida vid sida så är min Brynjetröja torr på mindre än 2 tim, men min ylltröja fortfarande inte är riktigt torr efter 3 tim.

Vill du verkligen rekommendera ylleunderkläder för de av oss som svettas mer än 0,5-1,0 l/tim?
Och vad rekommenderar du för underkläder för de 15-20% av oss som är ylleallergiker?

Raskesven; sa:
Sen kan Brynje Superthermoplagg vara riktigt bra, det känner jag inte till, men innehåller det inte ull så värmer det i fuktigt/blött tillstånd sämre än ett ställ innehållande ylle. Testa och jämför själv.
Vore det inte bättre om du skaffade dig en Brynjetröja så att du fick egen praktisk erfarenhet av den innan du kommenterar hur den fungerar?

Jag har, som jag har skrivit tidigare, erfarenhet inte bara av Brynje och andra syntetunderkläder utan även av ylle.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115063#post115063
"Ylleundertröjan kliade när jag hade den direkt mot kroppen trots att den var i en dyr högklassig kvalite(Janus i Merinoull) men det gick bra att ha den som andra lager utanpå Brynjetröjan, men den ledde inte bort svetten lika bra som Hellyhansens nät-tröja."

Trots allt detta så vill jag inte påstå att ylle är värdelöst i underkläder.
Vi är alla olika, ställer olika krav och använder våra undertröjor olika.
Men jag har trots allt 17års erfarenhet av Brynje och för mig blir den självklara slutsatsen att för de av oss som svettas mycket är nät-tröjor de bästa och att de skall vara gjorda med stora hål och i polypropylen för att fungera riktigt bra.

/Håkan
"Förvånad". Nej inte speciellt. Du verkar ha bestämt dig för hur det är oavsett vilken ny info du får. Mitt svar baserades inte endast på egna påståenden.

"Ylleälskare". Tja, med tiden lär man sig vilka material som fungerar bra respektive mindre bra för ens ändamål. Du är snabb med dina omdömen om personers preferanser du. Ylle använder jag inte hela året, utan vid kyligare väder. En person behöver inte i alla lägen hylla det ena eller det andra. Varför skulle man göra det? Materialvalet beror på typ av aktivitet, årstid och väder.

Jag har använt allt från bomull till ren syntet och blandningar av syntet och ylle samt ren ylle. Mitt användningsområde är vandring alla årstider. På sommaren använder jag syntet eftersom behovet då inte är att hålla värmen, om det inte är ruggväder under vilket jag gärna går i en underställströja bestående av en mix av ylle och syntet. Under vår och höst använder jag som standard plagg innehållande en blandning av syntet och ylle, och ju kallare det blir desto större andel ylle vill jag ha i mina underställ.

Du vet ingenting om mig, följaktligen vet du inte heller om jag klarar av att göra objektiva jämförelser. Om din Brynjetröja blir lika blöt som ylle eller inte har ingenting med mitt svar att göra. Jag vände mig mot ditt påstående att syntet skulle värma bättre än ylle i fuktigt tillstånd. Jag nämnde heller ingenting om torkegenskaper, allergier eller något annat. Jag tog endast upp faktorn värme vid blött tillstånd.

Spar dina olika argument om syntets förträfflighet tills det passar in på det område som diskuteras. Jag håller för övrigt med om syntets fördel vad gäller torktid och för vissa allergiker. Du verkar ha laddat upp med alla möjliga argument för syntet, men här gällde saken endast värmeegenskaper, så du skjuter helt blint. "Vill du verkligen rekommendera.....". Vad har jag rekommenderat? Igen, jag tog upp en enda aspekt av ylle kontra syntet; värmeegenskaper. Har inte rekommenderat någonting.

Att kommentera material generellt går utmärkt, utan att behöva kommentera märken.

Du kanske skulle ha testat några andra material än Brynjes lite mer under dina 17 år. Själv har jag använt de nämnda syntet- och naturmaterialen under längre tid än så.

Slutligen undrar jag om vi diskuterar med samma förutsättningar i tankarna. Det enda jag svarade på var ditt påstående att syntet skulle värma bättre än ylle i fuktigt/blött tillstånd. Mitt ändamål med plaggen, vilket jag delvis tog upp när jag nämnde "framme vid lägerplatsen... , är att kunna hålla värmen när jag är framme vid en lägerplats efter en dags vandring i ruggväder, eller under en rast. Under de omständigheterna är ullinblandningar överlägsna ren syntet, när det gäller att hålla värmen. Om jag däremot löptränar så är det naturligtvis inte i yllekläder. Men, som jag skrivit, den enda faktorn jag tog upp var materialens egenskaper att hålla en varm i fuktigt/blött tillstånd. Av det drar du den förhastade slutsatsen att jag vurmar för ylle i alla lägen och under alla omständigheter, vilket alltså är just en förhastad slutsats.

Angående att nättröjor med stora hål i är bäst för de som svettas mycket; Ingen tröja alls måste väl lufta bättre, helnäck måste väl lufta absolut bäst?;-)

Om du nu alls är mottaglig för några råd ska du få ett av mig; avvakta med alla dina bra argument för en viss sak tills de passar in på det inlägg du svarar till. I det här fallet skjuter du blint och då blir resultatet därefter, dvs. långt från målet.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2003-09-03 kl 21:30]

Re: Re: Re: Re: 17års parktisk erfarenhet av Brynje

Det finns ingen anledning till att låta den här tråden förfalla till munhuggning.
Låt oss istället gå tillbaka till det som den här tråden startades för:

Den här tråden gäller rekommendationer av snabbtorkande underställ för en person som svettas mycket:
ldemst; sa:
Jag behöver ett underställ som transporterar svett jättebra då jag svettas mycket under vandring. Samt torkar fort då jag tänkt att det ska torka under natten inför nästa dagsetapp.
Mina rekommendationer är alltså Brynje Superthermo, om ngn nu skulle ha missat det.
Någon?

Eftersom jag är en person som också svettas mycket så tycker jag att jag är kvalificerad till ge råd till en likadan storsvettare.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115188#post115188
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115298#post115298

Raskesven; sa:
...
Mitt användningsområde är vandring alla årstider.
....
Tack för det svaret, skulle du inte också vilja vara vänlig och komma med konkreta rekommendationer på underställ för en kraftigt svettande person?
Svara gärna också på resten av mina frågor, så det framgår på vilka erfarenheter du baserar dina råd.
Tex hur mycket svettas du per timme?
(Se mina tidigare inlägg för resten av mina obesvarade frågor.)

Raskesven; sa:
Angående att nättröjor med stora hål i är bäst för de som svettas mycket; Ingen tröja alls måste väl lufta bättre, helnäck måste väl lufta absolut bäst?;-)
Hålen i Brynjetröjan gör att det bildas ett lager av, torr och varm, luft närmast kroppen. Det är helt enkelt minimalt med tyg direkt mot kroppen. På så sätt så minimeras obehagskänslan som man får med fuktigt tyg närmast kroppen, oavsett vilket material tyget är gjort av. Men glöm inte att jag skrev såhär i mitt 1a inlägg:
HåkanC; sa:
Visst finns det nackdelar med Brynjetröjan också, den är ju inte på något som helst sätt vindtät så man måste ha andra tröjor utanpå den.
Att det blir bättre med tröja än utan är självklart, det tror jag du förstår också.
Istället för att hålla på att upprepa mig som en papegoja och framhålla fördelarna med glesvävda nätröjor över tätvävda tröjor, och då framförallt Brynje Superthermo, tycker jag att alla ni som fortfarande tvivlar bör köpa en Brynje Superthermo tröja och prova själva vad ni själva tycker.
Kan du inte gör det också Raskesven?

http://www.brynje.no.
http://www.sportsnet.se

Hmmmm.....
Nästa steg borde väl vara att jag ser till att få betalt av Brynje för all reklam, eller åtminstone gratis tröjor....

Är det förresten ngn som känner till om det finns nättröjor i ylle?
Eller skulle sådana få för dålig hållbarhet?

/Håkan

Re: Re: Re: Re: Re: 17års parktisk erfarenhet av Brynje

HåkanC; sa:
Det finns ingen anledning till att låta den här tråden förfalla till munhuggning.
Låt oss istället gå tillbaka till det som den här tråden startades för:

Den här tråden gäller rekommendationer av snabbtorkande underställ för en person som svettas mycket:
ldemst; sa:
Jag behöver ett underställ som transporterar svett jättebra då jag svettas mycket under vandring. Samt torkar fort då jag tänkt att det ska torka under natten inför nästa dagsetapp.
Mina rekommendationer är alltså Brynje Superthermo, om ngn nu skulle ha missat det.
Någon?

Eftersom jag är en person som också svettas mycket så tycker jag att jag är kvalificerad till ge råd till en likadan storsvettare.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115188#post115188
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=115298#post115298

Raskesven; sa:
...
Mitt användningsområde är vandring alla årstider.
....
Tack för det svaret, skulle du inte också vilja vara vänlig och komma med konkreta rekommendationer på underställ för en kraftigt svettande person?
Svara gärna också på resten av mina frågor, så det framgår på vilka erfarenheter du baserar dina råd.
Tex hur mycket svettas du per timme?
(Se mina tidigare inlägg för resten av mina obesvarade frågor.)

Raskesven; sa:
Hålen i Brynjetröjan gör att det bildas ett lager av, torr och varm, luft närmast kroppen. Det är helt enkelt minimalt med tyg direkt mot kroppen. På så sätt så minimeras obehagskänslan som man får med fuktigt tyg närmast kroppen, oavsett vilket material tyget är gjort av. Men glöm inte att jag skrev såhär i mitt 1a inlägg:
HåkanC; sa:
Visst finns det nackdelar med Brynjetröjan också, den är ju inte på något som helst sätt vindtät så man måste ha andra tröjor utanpå den.
Att det blir bättre med tröja än utan är självklart, det tror jag du förstår också.
Istället för att hålla på att upprepa mig som en papegoja och framhålla fördelarna med glesvävda nätröjor över tätvävda tröjor, och då framförallt Brynje Superthermo, tycker jag att alla ni som fortfarande tvivlar bör köpa en Brynje Superthermo tröja och prova själva vad ni själva tycker.
Kan du inte gör det också Raskesven?

http://www.brynje.no.
http://www.sportsnet.se

Hmmmm.....
Nästa steg borde väl vara att jag ser till att få betalt av Brynje för all reklam, eller åtminstone gratis tröjor....

Är det förresten ngn som känner till om det finns nättröjor i ylle?
Eller skulle sådana få för dålig hållbarhet?

/Håkan
Eftersom jag inte är en person som svettas mycket är jag nog sämre skickad på att ge råd till en som gör det än du, som tydligen svettas mycket. Mitt inlägg var inte riktat till den ursprungliga frågeställningen, utan en helt vanlig liten urspårning. Jag intresserade mig för och tog upp en enda sak; ditt påstående att fuktiga syntetplagg värmer bättre än fuktiga ylleplagg. Jag vidhåller att det är fel. Jag förbehåller mig rätten att ifrågasätta påståenden som jag finner felaktiga, utan att t.ex behöva väga och dra på mig ett bomullsunderställ och springa en timme och sen väga igen;-)

Hur trevligt det än har varit att chitt-chatta med dig så har jag varken tid eller lust med det nu. Jag måste packa klart för en veckolång skogsvandring som börjar i morgon. Självklart tar jag kläder som passar för just mig; bl.a. min Crafttröja med 40 % ull att gå i. Kanske jag även tar mina gamla avklippta HH fd. långkalsonger med ull i. Jag ska definitivt ta mitt underställ i ullfrotté att ha i lägret och sova i. Tunna yllestrumpor och lite tjockare yllesockor är också självklart.

Jag kan mycket väl komma att testa Brynje, nu när jag läst så mycket gott om den, men det får bli till våren eller sommaren.:)

Raskesven

ldemst; sa:
Meraklon (Polypropylen i viss form) har länge ansetts vara bland det bästa. Bl.a. Brynje och Dry gör underställ i detta material. På senare tid har det dock kommit fram en del material som i sig transporterar fukt (svett) bättre. Exempel på sådana material är Polartec PowerDry och, om jag inte är felunderrättad, Lowes DryFlo.
Man ska dock komma ihåg att materialet inte är allt utan att även tjocklek, utanpåliggande lager, passform, temperatur och en massa andra faktorer inverkar. Naturligtvis är aktiviteten och aktivitetsnivån också något som man bör ta med i beräkningen. För egen del så använder jag olika underställ i olika sammanhang.
Förutom redan nämnda märken så förtjänar danska Newline att nämnas. De gör bra grejor.

jarlmoden; sa:
Dan - Du måste ändra ditt epitet från "Raskesven" till "Underställsmannen". Vilken passion, hahaha..
Det spelar inte så stor roll vilket område det handlar om. Jag vet att det i vissa fall är en svaghet med passioner, men jag blir irriterad när det inte går att ta upp en enda aspekt av en viss sak, i synnerhet när det är ett påstående som jag upplever som uppenbart felaktigt. Ta t.ex att vi diskuterar BMW och Volvo, och du påstår att Volvo axar bäst, jag säger att det är fel. Då slår du mig i skallen med att Volvo minsann är säkrare, tyngre, fulare, snyggare, billigare, ... och whatever. Behöver nog komma ut, och det blir en skogsvandring f.r.o.m. i morgon:)

crazy; sa:
Det verkat som vissa här har för mycket fritid.
Verkar mer som om vissa har för lite fritid, och för mycket tid att längta efter den...

Jag tycker det är väldigt synd att en konkret nybörjarfråga skall resultera i ett munhuggande mellan veteraner.

Originalfrågan var en förfrågan om hjälp med val av underställ från en som överhuvudtaget inte hade något. Dessutom med begränsad budget.

Då handlar det inte om vilket märke eller modell som är bäst, utan om vad som är bra nog.

Craft är helt OK och finns på varenda sportaffär. Brynje kanske är bättre. Ibland kanske man föredrar ylle (helt eller delvis) etc.

Men det kan frågeställaren nog bara avgöra för sig själv, genom att pröva.

Förresten är det fortfarande bättre att undvika att svettas än att leta mer fukttransporterande underställ.
Utöver några få sommardagar är det alltid onödigt att svettas i sverige. (Om det inte är träning/tävling det handlar om förstås, men då är det ju helt annorlunda förutsättningar)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33