Ha ha ha, nu är vi på 25:e sidan. Jag kan inte hålla mig längre...
Låt se: vad har vi för användningsområden egentligen?
"Vanligt" friluftsliv
Kniven används till reparationer, matlagning, och korvpinnetillverkning. Kanske till att fixa ved.
En liten fällkniv duger till det mesta. Det enda som kräver grövre eggverktyg är att klyva/spänta ved.
Många använder enbart en kniv av moratyp (kan vara av betydligt dyrare tillverkning, givetvis)
Vissa vill ha ännu grövre, och har då valet att ta stora kniven, eller komplettera med såg och/eller yxa.
Onekligen kan det finnas en poäng att ta med sig jättekniven som en kompromiss, även om jag alla gånger skulle välja liten kniv och liten yxa framför en stor kniv.
Jakt och fiske
Att ta om hand byte ställer lite andra krav på en kniv än vanligt friluftsliv. För att rensa fisk föredrar åtminstone jag en tunnt flexibelt blad framför grövre doningar, vare sig de är av mora eller rambotyp. Att man kan rensa fisk alldeles utmäkt med en mora vet jag. Att göra det med en grövre kniv känns otympligt, men måhända har jag fel.
Jakt har jag ingen egen erfarenhet av. Kanske någon kan berätta vilka egenskaper en jägare värdesätter hos en kniv?
Militär användning
Vissa militärförband vill ha en kniv som är utformad som ett vapen. Det användningsområdet är (väl?) dock helt ointressant för oss.
För de flesta i grönkläder är kniven dock till för rena vardagssysslor. I synnerhet reparationer i fält, kapa till linor och kablar mm.
En kniv av moratyp gör jobbet. En större kniv fungerar också, men om det var något jag önskade mig i lumpen, så inte var det tyngre saker att släpa på...
"Överlevnad"
Det är paradoxalt nog just här som storknivarna (i min mening) är fullständigt diskvalificerade.
Varför?
Jo, för att den enda kniv som är till någon nytta i en överlevnadssituation är den du har med dig.
Paul har (om jag nu inte minns fel) sin stora fina kniv i ryggsäcken. Hade han haft kvar ryggsäcken hade det knappast varit en överlevnadssituation, va?
Nej en riktig "överlevnadskniv" måste vara så liten att den alltid är med. Den måste vara så smidig att den inte *orsakar* en överlevnadssituation, genom att hindra dina rörelser i ett kritiskt läge.
Ibland hävdas det att grövre knivar är bättre i "överlevnadssituationer", eftersom en vekare kniv kan gå av.
Nå ta då hellre med två "moraknivar". Det blir ändå lättare (och mycket billigare) än en fällkniven. Då har du dessutom garderat dig mot risken att kniven tappas.
Edit:
förtydligande
Med "morakniv" menar jag inte speciellt frosts moraknivar, utan överhuvudtaget knivar med liknande storlek och konstruktion. Själv har jag en "turistkniv" som visade sig ha oväntat trevligt handtag och blad.
[Ändrat av GustavOh 2005-06-14 kl 16:56]