Stor kniv till vad?

dePaul; sa:
I förlängningen är det således vi konsumenterna som bestämmer om vi vill ha det här fina stålet eller om vi nöjer oss med ett mindre bra. Det är som med allt annat; man får vad man betalar för (kom inte med Moran igen snälla).

~Paul~

HAHAHA!! du kan inte bortse från fakta, nästan alla som utbildar i överlevnad har Mora-kniven som alternativ tillsammans med knivar som kostar 10ggr mer.. jag önskar att du varit med när jag fick lära mig hur man skär 5cm slanor med ett skär med en Mora.. Snacka om världens bästa kniv om man räknar funktion/krona.. Kolla, det finns vissa saker man måste lägga pengar på, att köpa en billig avbitare är förkastligt då funktionen är dålig, käftarna håller inte för vad den e tänkt för, en hovtång å andra sidan behäver inte kosta mer än några tior, knivar tillhör den produktgrupp var det inte behöver kosta en massa pengar för bibehållen funktion.. du kan köpa en kniv för 25:- är i princip lika bra som vilken dyrkniv som helst så länge kniven används till det den är tänkt att användas till.. det e inte precis någon raketforskning att göra en kniv, att tro att det måste kosta en massa pengar(förutom på hantverket och desajnen) är bara fånigt.. dessutom så är de flesta dyrknivar som vi tidigare sett felkonstruerade oavsett hur tufft stål det än är i dom, klarar dom inte en sådan enkel grej?
 
Det finns jättedyra brödrostar oxå, kromade, med perfekt finnish och känslsa. Och som dom rostar sen!
 
dePaul; sa:
Det kan spela en helt livsavgörande roll.
~Paul~
Jag är glad över att du vet att du alltid har rätt gällande knivar. Det ger mig en stor trygghet inför mina framtida knivköp.

Jag kommer helt enkelt, av livsavgörande skäl, köpa exakt samma knivar som du har köpt. ;-)

Over n out!
-p-
 
olle11; sa:
Jag är glad över att du vet att du alltid har rätt gällande knivar. Det ger mig en stor trygghet inför mina framtida knivköp.

Jag kommer helt enkelt, av livsavgörande skäl, köpa exakt samma knivar som du har köpt. ;-)

Over n out!
-p-
Ingen orsak till sarkasm. Jag har inte rätt i allt gällande knivar, men jag har haft förmånen att prova många olika under många år i varierande förhållanden, något som den vanlige Moranissen inte har gjort.

Du får köpa vad du vill. Jag har heller inte gett några specifika råd i den här tråden.

Det jag har haft åsikter om är 1. varför det tillverkas stora knivar (vad deras syfte är), 2. varför jag tycker att man skall satsa på kvalitet, 3 den allenarådande Morakniven.

~Paul~
 
Ha ha ha, nu är vi på 25:e sidan. Jag kan inte hålla mig längre...


Låt se: vad har vi för användningsområden egentligen?

"Vanligt" friluftsliv
Kniven används till reparationer, matlagning, och korvpinnetillverkning. Kanske till att fixa ved.
En liten fällkniv duger till det mesta. Det enda som kräver grövre eggverktyg är att klyva/spänta ved.
Många använder enbart en kniv av moratyp (kan vara av betydligt dyrare tillverkning, givetvis)
Vissa vill ha ännu grövre, och har då valet att ta stora kniven, eller komplettera med såg och/eller yxa.

Onekligen kan det finnas en poäng att ta med sig jättekniven som en kompromiss, även om jag alla gånger skulle välja liten kniv och liten yxa framför en stor kniv.

Jakt och fiske
Att ta om hand byte ställer lite andra krav på en kniv än vanligt friluftsliv. För att rensa fisk föredrar åtminstone jag en tunnt flexibelt blad framför grövre doningar, vare sig de är av mora eller rambotyp. Att man kan rensa fisk alldeles utmäkt med en mora vet jag. Att göra det med en grövre kniv känns otympligt, men måhända har jag fel.
Jakt har jag ingen egen erfarenhet av. Kanske någon kan berätta vilka egenskaper en jägare värdesätter hos en kniv?

Militär användning
Vissa militärförband vill ha en kniv som är utformad som ett vapen. Det användningsområdet är (väl?) dock helt ointressant för oss.
För de flesta i grönkläder är kniven dock till för rena vardagssysslor. I synnerhet reparationer i fält, kapa till linor och kablar mm.
En kniv av moratyp gör jobbet. En större kniv fungerar också, men om det var något jag önskade mig i lumpen, så inte var det tyngre saker att släpa på...

"Överlevnad"
Det är paradoxalt nog just här som storknivarna (i min mening) är fullständigt diskvalificerade.
Varför?
Jo, för att den enda kniv som är till någon nytta i en överlevnadssituation är den du har med dig.
Paul har (om jag nu inte minns fel) sin stora fina kniv i ryggsäcken. Hade han haft kvar ryggsäcken hade det knappast varit en överlevnadssituation, va?
Nej en riktig "överlevnadskniv" måste vara så liten att den alltid är med. Den måste vara så smidig att den inte *orsakar* en överlevnadssituation, genom att hindra dina rörelser i ett kritiskt läge.

Ibland hävdas det att grövre knivar är bättre i "överlevnadssituationer", eftersom en vekare kniv kan gå av.
Nå ta då hellre med två "moraknivar". Det blir ändå lättare (och mycket billigare) än en fällkniven. Då har du dessutom garderat dig mot risken att kniven tappas.

Edit:
förtydligande
Med "morakniv" menar jag inte speciellt frosts moraknivar, utan överhuvudtaget knivar med liknande storlek och konstruktion. Själv har jag en "turistkniv" som visade sig ha oväntat trevligt handtag och blad.

[Ändrat av GustavOh 2005-06-14 kl 16:56]
 
Du har rätt i en del och fel (enligt min åsikt) i andra. Bl a skriver du:

"Paul har (om jag nu inte minns fel) sin stora fina kniv i ryggsäcken. Hade han haft kvar ryggsäcken hade det knappast varit en överlevnadssituation, va?"

Varför skulle man inte kunna ha ryggsäcken med/på sig och hamna i en överlevnadssituation trots det?

Observera också att jag i samband med vad alltid tar ut en del saker ur säcken som t ex förstahjälpenask också innehållande vaselinindränkt bomullstuss (stoppas i låst ficka), elddonet med blecket (runt halsen) samt kniven!

Då det gäller resten av ditt inlägg så tycker jag att svaren finns i de föregående inläggen (otaliga).

~Paul~
 
Tidigare i dag diskuterades det vilka knivar SAS använder. Jag tittade i min bok ”SAS Historien om världens mest berömda elitförband” av Steve Crawford som själv ska ha arbetat i den brittiska underättelsetjänsten. Jag hittade två bilder med knivar, en på en Golok på sid 201, precenteras som mycket användbar djungelkniv som bärs av alla SAS-soldater i tropikerna. Sökte på google och hittade en likadan kniv här (Men mindre sliten).
10859.jpg


På sidan 210 precenteras automatkarbinen SA-80. SAS har testat den och använder den i begränsad omfattning eftersom magasinet lossnar lätt, klumpig säkring och framstocken ofta går sönder. Med på bilden är en ramboliknande kniv monterad som bajonett.
Hittade en liten pyttebild på nätet, tror det är en likadan kniv. Rektangulära fördjupningen och den lilla nyckelhålsliknande framför, tänderna i bakkant på bladet och fenan på skaftet mfl detaljer stämmer i varje fall.
L85A1.gif

[Ändrat av PK Neelix 2005-06-14 kl 19:14]
 
Jag tyckte de där Ramboknivarna på de länkade bilderna såg jäkligt läckra ut, på nåt stilistiskt sätt.

Fast jag önskar mig endast lamt en sån kniv.

Att koppla ihop de knivarn eller knivar överhuvudtaget till det för mig luddiga begreppet "överlevnad" känns inte genomtänkt. Det känns som om nån börjat med att lansera begreppet Survival Knife, och sedan har konceptet etablerats genom produktplacering etc för att sedan vara SÅ etablerat att det inte behöver ifrågasättas.

Det roliga är att samtidigt som den här tråden växer och växer har det lagts upp en tråd om just överlevnad, en inbjudan till "case studies" (kolla, engelska igen, häftigt!). Märkligt nog föll den tråden närmast platt till marken.

Märkligt, märkligt...

Det beror väl inte på att "casen" är för få?


(Obs, jag skulle vilja ha en Colt .45 Automatic i mattborstad rostfri finish. Inte fan behöver jag den, och inte kan jag försvara mitt begär. Fast inte vågar jag ju en säga sånt på Utsidan. Därvidlag är ju Paul modigare än jag...? (Sen kanske jag är rätt nöjd att önska mig den, utan att skaffa den?))
 
Mezzner; sa:
.....
Att koppla ihop de knivarn eller knivar överhuvudtaget till det för mig luddiga begreppet "överlevnad" känns inte genomtänkt.
.....
Det roliga är att samtidigt som den här tråden växer och växer har det lagts upp en tråd om just överlevnad, en inbjudan till "case studies" (kolla, engelska igen, häftigt!). Märkligt nog föll den tråden närmast platt till marken.

Märkligt, märkligt...

Det beror väl inte på att "casen" är för få?
.....
I den tråden kom svar från gundj, som arbetar med räddningsaktioner och har med sig de prylar han anser behövs om en människa hamnat i en överlevnadssituation ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33089 )

I hans utrustning ingår såväl mobil som kniv. Kanske det tyder på att båda de sakerna är viktiga? Eller hans utrustning kanske inte är genomtänkt? Vilka saker skulle du då istället ta med dig?

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar