Stor kniv till vad?

Strykarräven; sa:
Oroa dig inte Paul, jag har just sålt min F1:a och dessutom köpt en Leatherman Micra, så vartåt min knivsamling lutar borde vara rätt uppenbart. Måste slipa upp min Mora dock, och flickvännens, båda är lite slöa.
Nä, men den här tråden har redan gått flera varv runt, en del klokt och en hel del oklokt har yttrats. De flesta inläggen efter sida 20 har bara varit upprepningar, vilket visar att ingen ids läsa en så lång tråd. Men kul var det!
Hur går det med Micran, är du nöjd än så länge? Jag har själv funderat på att hänga en sådan på min nyckelknippa. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon affär som säljer dem till ett bra pris. I den lokala affären är de löjligt dyra.

Hur skall du slipa din Mora? Vilken Mora är det förresten, en 2000? När det gäller Mororna så har jag tre klara favoriter: Mora Camping, Mora 2000 (självklart) och Mora Viking. Den senaste har ett urholkat handtag där man kan stoppa in diverse attiraljer som t ex tändstål (om man tar bort greppet på tändstålet)!

Frosts Mora Camping (15 cm långt kolstålsblad, bubinga handtag, läderslida)

FrostCamping2.jpg


KJ Eriksson Mora 2000 (presentation överflödig)

KJErikssonMora2000.bmp


Frosts Mora Viking (10 cm långt kolstålsblad, ihåligt plasthandtag, plastslida)

MoraViking.gif


I övrigt tycker jag att det skulle vara synd att låta den här tråden dö. Tänkte att vi kanske kunde slå det tidigare rekordet: "Dyra Knivar". :)

Ha det bra,
~Paul~
 
dePaul; sa:
I övrigt tycker jag att det skulle vara synd att låta den här tråden dö. Tänkte att vi kanske kunde slå det tidigare rekordet: "Dyra Knivar". :)

Ha det bra,
~Paul~

säg mig, med vilken av dina knivar kan du göra eld med endast kniv och flinta? (Med röd Mora kan man)
 
-Patric-; sa:
säg mig, med vilken av dina knivar kan du göra eld med endast kniv och flinta? (Med röd Mora kan man)
Jag kör alltid med det medföljande blecket, det fungerar så mycket bättre.

I övrigt är jag säker på att vilken kolstålskniv som helst skulle klara den uppgiften galant. T ex den i mitt förra inlägg omtalade "Mora Camping". Kolstålknivar är det gott om :)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Jag kör alltid med det medföljande blecket, det fungerar så mycket bättre.

~Paul~

medföljande bleck? till flinta, var köper du flinta med bleck?.. det går med alla kolstålsknivar men det e rätt svårt att få gnista, enligt ***** ***** så har just den röda Moran en gynsam blandning vilket gör den bra till just detta.. har själv bara lyckats med Moran, har dock bara provat 3 andra kolstålsknivar..
 
Paul: Min mora är en 2000, som jag använder enbart för att jag hittade den på en myr. Egentligen gillar jag både formatet och greppet (har små händer) på den "vanliga" moran (den som finns i både kol- och rostfritt, med gummerat grepp och en röd eller blå detalj på greppet), den är lite smidigare att snickra med. 2000's blad är däremot bra för att rensa större fisk eftersom det är så brett. Då jag mest får småfisk så skulle en vanlig mora funka super.

Micran hänger i min nyckelknippa, köpte den från addnature när den var på rea (294 istf 399:). Känns inte som nåt jag skulle lägga 400 pix på, men hittills har den varit bra, mejslarna kan öppna diverse, pincetten är bra för plock, saxen och kniven är vassa (ännu...). Inget att klaga på. Formatet är praktiskt, eftersom alla de här produkterna helt i stål tenderar att väga löjligt mycket.
 
-Patric-; sa:
medföljande bleck? till flinta, var köper du flinta med bleck
Jag uttryckte mig inte riktigt klart. Jag kör med Swedish Firesteel med medföljande bleck :)

Jag undrar varför bara Moran skulle funka i samband med flinta. Antar att det har med blandningen i stålet att göra.

~Paul~
 
Strykarräven; sa:
"vanliga" moran (den som finns i både kol- och rostfritt, med gummerat grepp och en röd eller blå detalj på greppet), den är lite smidigare att snickra med.

Känns inte som nåt jag skulle lägga 400 pix på
Menar du den här Moran?: http://www.frosts.se/bilder/morakniv/840/840.gif
eller den här?:
http://www.frosts.se/bilder/morakniv/860/860.gif

Skönt att höra att du är nöjd med Micran. Ja, 400 tyckte jag också var löjligt dyrt.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Jag uttryckte mig inte riktigt klart. Jag kör med Swedish Firesteel med medföljande bleck :)

Jag undrar varför bara Moran skulle funka i samband med flinta. Antar att det har med blandningen i stålet att göra.

~Paul~

*fniss* prexis som du e lite fåfäng med knivarna (ska jag säga med min lappkniv) så är jag lite fåfäng med eld uppgörning, det e betydligt tuffare att slå eld med endast kniv och en bit flintasten, inga tändstål eller sånt fusk ;-) fyller ingen funktion mer än att tillfredställa min fåfänga..

som sagt, ***** ***** lärde mig att det var just blandningen i Moran som gjorde den lite bättre till detta obskyra ändamål.. Alla kolstålsknivar funkar till detta men man måste först igenom eventuell ytbeläggning sedan gäller det att få gnista, Moran e lätt att slå kontrollerade gnistor med..

(Vilken av min knivar tror du hänger i mitt bälte, Moran eller lappkniven? jag gillar oxå knivar, ser bara inte finessen med stora diton)
 
-Patric-; sa:
det e betydligt tuffare att slå eld med endast kniv och en bit flintasten
För att inte säga att gnida två samer mot varandra ha ha ha. Men jag förstår vad du menar.

Det är samma som när jag övar mig på att kasta långt med min 34 år gamla Ambassadeur och upptäcka att jag för varje år kommer lite längre. Något jag inte trodde på för 10 år sedan. Tjänar heller inget syfte :)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Mora Viking. Den senaste har ett urholkat handtag där man kan stoppa in diverse attiraljer som t ex tändstål (om man tar bort greppet på tändstålet)!


Frosts Mora Viking (10 cm långt kolstålsblad, ihåligt plasthandtag, plastslida)

MoraViking.gif

Jag hittade två hackiga Mora Viking på praktiken och mätte hålet. Jag blev lite nyfiken och tänkte köpa en att leka med. Sedan åkte jag till Clas i sjön, Jula och Coop. Alla hade Mora Viking, men inga ihåliga skaft. Finns den i två versioner? Eller är den ihåliga ny eller utgången modell?
 
dePaul; sa:
För att inte säga att gnida två samer mot varandra ha ha ha. Men jag förstår vad du menar.

~Paul~

Trodde det var två scouter man skulle gnida mot varandra?? Med seniorscouter är det då nästan rakt omöjligt att få dem att låta bli... ;-)
/R.J. (som hittat in i tråden igen)
[Ändrat av Tumbleweed 2005-06-19 kl 20:34]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar