Stor kniv till vad?

-Patric-; sa:
dePaul; sa:
-Patric-; sa:
Vad har till exempel SAS?
De använder också en typ av överlevnadskniv. Dock något mindre än vad amerikanarna gillar. Den har ett trähandtag som är nitat, ett blad på ca 17 cm och corduraslida. På utsidan av slidan finns ett fack för bryne och kompass.

Det senaste jag hörde är att de överväger att byta till en kniv designad av överlevnadsexperten Ray Mears. Kanske något i stil med hans Woodlore, fast något biffigare.

~Paul~

jojo.. man kan ju kalla vad som helst för överlevnadskniv.. Det e detta som är pudelns kärna, vad definierar en överlevnadskniv, dess funktion eller ifall det är den befintliga kniven vid en överlevnadssituation? Jag hävdar att alla knivar är potentialla överlevnadsknivar, det handlar om situationen..

En annan kul grej är om man kollar vad Ray Mears säljer på sin hemsa så är det skitstora Amerikanska high tech knivar med 30cm blad.. eller.. eller, nää, just det ;) det e ganska små knivar med 10cm blad, relativt enkel konstruktion.. och, och.. MORA, Ray Mears säljer MORA-knivar på sin hemsida.. konstigt..

*fniss* *fniss*

Japp Mora, Lapplader såg och Gränsfors yxor säljer han. Mycket Svenskt...:)

/mattias
 
Håkan K; sa:
Mork; sa:
-Patric-; sa:
Vad har till exempel SAS?

det, om nâgot, borde väl Hâkan veta!
Jajemän, SAS övergick ju direkt efter 11e september till engångsknivar i plast. Numera har de återvänt till rejäla sågtandade knivar i rostfritt. Stål är det enda som biter på det kalla smöret, helt enkelt.

/Håkan

Hahaha. Fan vad bizarrt och dela ut en Rambo kniv till alla när det dags för mat.

/mattias
 
norpan_; sa:
En annan kul grej är om man kollar vad Ray Mears säljer på sin hemsa så är det skitstora Amerikanska high tech knivar med 30cm blad.. eller.. eller, nää, just det ;) det e ganska små knivar med 10cm blad, relativt enkel konstruktion.. och, och.. MORA, Ray Mears säljer MORA-knivar på sin hemsida.. konstigt..

*fniss* *fniss*

Japp Mora, Lapplader såg och Gränsfors yxor säljer han. Mycket Svenskt...:)

/mattias [/QUOTE]

kvalitetsmedveten kille den där Raymond..
 
Håkan K; sa:
det, om nâgot, borde väl Hâkan veta!
Jajemän, SAS övergick ju direkt efter 11e september till engångsknivar i plast. Numera har de återvänt till rejäla sågtandade knivar i rostfritt. Stål är det enda som biter på det kalla smöret, helt enkelt.[/QUOTE]
Återigen ett så typiskt bevis på att ingen i den här knivdiskussionen vet vad den snackar om: SAS serverar numera varken vått eller torrt, om man inte lägger ut stora pengar och DÅ måste man ha ett KREDITKORT, för annars får man ingen kniv. Ingen kniv utan kort, således.
 
Flög med SAS frân Köpen till Eken med mina tvà ungar häromsisten.. De var hungriga. Lugn, sade far, nu kommer snälla svenska flyvärdinnan med lite god mat. Vilket hon gjorde:
- Ostmacka eller korvmacka?
- öhh, tre korv-mackor, tack.
- jaha tack, det blir 150 kronor, tack.

För övrigt undrar jag över idén med kombinationen plastknivar/metall-gafflar. Inte bara pà SAS utan även Lufthansa m.fl.
 
â andra sidan, kan man inte ens bre smör med en SAS-kniv, sâ vet vi ju nu âtmindsotonde vad som INTE är en överlevnads-kniv.
 
Patric, jag har inte sagt att Mororna är dåliga knivar (återigen). Men den kniv som Ray Mears designar för SAS (inte flygbolaget) är som jag nämnde tidigare biffigare. Alltså inget i närheten av 10 cm i bladlängd. Det blir snarare 20 efter vad jag förstår enligt snacket på Blade.

Den kniv de använder nu är i det stora hela vad du kallar för Rambokniv. I bladstil och geometri är den väldigt lik den som C Reeve tog fram för de amerikanska styrkorna i Irak. Tyvärr har jag ingen bild på den förutom sittande i sin slida. Vill du så kan jag visa den bilden men den säger inget om bladet.

På tal om mat på flygplan. Jag är lite kluven. Hellre betalar jag 1500 kronor mindre för en mellandistansresa till Europa än att jag äter en trerättersmiddag.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Patric, jag har inte sagt att Mororna är dåliga knivar (återigen). Men den kniv som Ray Mears designar för SAS (inte flygbolaget) är som jag nämnde tidigare biffigare. Alltså inget i närheten av 10 cm i bladlängd. Det blir snarare 20 efter vad jag förstår enligt snacket på Blade.
Det skulle kunna vara så att SAS (inte flygbolaget) har andra användningsområden för sin (överlevnads-)kniv än jag har. Jag skulle nästan tro det. Nästan. Vad tror ni?
 
dePaul; sa:
Patric, jag har inte sagt att Mororna är dåliga knivar (återigen). Men den kniv som Ray Mears designar för SAS (inte flygbolaget) är som jag nämnde tidigare biffigare. Alltså inget i närheten av 10 cm i bladlängd. Det blir snarare 20 efter vad jag förstår enligt snacket på Blade.

~Paul~

(Jag vet att du inte kritiserat Moran)

meeeen, du kan ju inte använda ett knivfetechistforum som fakta, det e som att tro att det dom skriver på soldf e sant.. de e ju bara en massa rykten å hörsägen. En sanning är däremot att Ray inte säljer stora utan små knivar, dom SAS killarna jag träffat har inte haft speciellt stora knivar, elitförband har ganska stor frihet att välja utrustning..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar