Stor kniv till vad?

Mezzner; sa:
Jag tyckte de där Ramboknivarna på de länkade bilderna såg jäkligt läckra ut, på nåt stilistiskt sätt.

(Obs, jag skulle vilja ha en Colt .45 Automatic i mattborstad rostfri finish.
Du har onekligen god smak :) 45:an har länge varit min dröm. Har till och med funderat på att ta licens bara för att få tillgång till den. Vet du vad den kostar kanske?

Under tiden får jag väl öva mig på det här i självförsvarssyfte:

http://www.emersonknives.com/videos/SOCFK.MPG

Har en Spyderco ATR som jag får ut hyfsat snabbt. Men det har tagit sin tid. Inte för att jag har varit i en situation där jag har behövt dra en kniv men man vet inte. Som det ser ut därute idag så kan man aldrig veta...

~Paul~
 
Raskesven; sa:
Mezzner; sa:
.....
Att koppla ihop de knivarn eller knivar överhuvudtaget till det för mig luddiga begreppet "överlevnad" känns inte genomtänkt.
.....
Det roliga är att samtidigt som den här tråden växer och växer har det lagts upp en tråd om just överlevnad, en inbjudan till "case studies" (kolla, engelska igen, häftigt!). Märkligt nog föll den tråden närmast platt till marken.

Märkligt, märkligt...

Det beror väl inte på att "casen" är för få?
.....
I den tråden kom svar från gundj, som arbetar med räddningsaktioner och har med sig de prylar han anser behövs om en människa hamnat i en överlevnadssituation ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33089 )

I hans utrustning ingår såväl mobil som kniv. Kanske det tyder på att båda de sakerna är viktiga? Eller hans utrustning kanske inte är genomtänkt? Vilka saker skulle du då istället ta med dig?

Raskesven

Jag tolkar det enda svaret i tråden som

1. Det handlar så som mycket riktigt påpekas inte om en överlevnadssituation.

2. Utrustningen består inte av en kniv, utan diverse bra och ha saker till beredskap för lite av varje oförutsett. I de situationerna handlar det inte om VILKEN kniv man ska använda, utan om att man ska använda telefon, GPS, radio, rep, spade, kniv eller nåt annat som knappas kan ersättas av det som här räknas upp. En kniv ersätter inte en telefon bara för att den ser ut på ett visst sätt. En telefon ersätter å andra sidan inte en spade om du snabbt måste gräva i en lavin...

Betecknande är dock torkan på exempel där folk räddat sig i "överlevnadssituationer". Det är helt enkelt mycket extremt att hamna i såna lite romantiserade (?) situationer. Däremot kan omfattande erfarenheter, omdöme och i viss mån rätt utrustning, hindra att man från början hamnar i riktigt allvarliga situationer.

När man går överlevnadskurs är det väl p g a intresse och fascination som man gör det, inte primärt i livräddande syfte - eller?
 
Raskesven; sa:
I den tråden kom svar från gundj, som arbetar med räddningsaktioner och har med sig de prylar han anser behövs om en människa hamnat i en överlevnadssituation ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33089 )

I hans utrustning ingår såväl mobil som kniv. Kanske det tyder på att båda de sakerna är viktiga? Eller hans utrustning kanske inte är genomtänkt? Vilka saker skulle du då istället ta med dig?

Raskesven

Arbetar är väl o ta i, men jag har o har haft räddningshundar som i något fall kommit till nytta.
Det är en frivillig verksamhet i princip utan ersättning.
Men jag missuppfattade kanske den trådens mening, jag beskriver ju ungefär vad jag anser mig behöva för att klara mig och eller den jag finner, tills hjälp anländer.
Jag anser det vara väldigt lika en överlevnadssituation och jag prioriterar rimlig vikt och volym i kombination med funktion.
Stort o häftigt har ingen plats i min utrustning vid dom tillfällena.
Men jag medger gärna att jag tycker det finns knivar jag vill ha bara för utseendets skull.
 
Mezzner; sa:
Raskesven; sa:
Mezzner; sa:
.....
Att koppla ihop de knivarn eller knivar överhuvudtaget till det för mig luddiga begreppet "överlevnad" känns inte genomtänkt.
.....
Det roliga är att samtidigt som den här tråden växer och växer har det lagts upp en tråd om just överlevnad, en inbjudan till "case studies" (kolla, engelska igen, häftigt!). Märkligt nog föll den tråden närmast platt till marken.

Märkligt, märkligt...

Det beror väl inte på att "casen" är för få?
.....
I den tråden kom svar från gundj, som arbetar med räddningsaktioner och har med sig de prylar han anser behövs om en människa hamnat i en överlevnadssituation ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33089 )

I hans utrustning ingår såväl mobil som kniv. Kanske det tyder på att båda de sakerna är viktiga? Eller hans utrustning kanske inte är genomtänkt? Vilka saker skulle du då istället ta med dig?

Raskesven

Jag tolkar det enda svaret i tråden som

1. Det handlar så som mycket riktigt påpekas inte om en överlevnadssituation.

2. Utrustningen består inte av en kniv, utan diverse bra och ha saker till beredskap för lite av varje oförutsett. I de situationerna handlar det inte om VILKEN kniv man ska använda, utan om att man ska använda telefon, GPS, radio, rep, spade, kniv eller nåt annat som knappas kan ersättas av det som här räknas upp. En kniv ersätter inte en telefon bara för att den ser ut på ett visst sätt. En telefon ersätter å andra sidan inte en spade om du snabbt måste gräva i en lavin...

Betecknande är dock torkan på exempel där folk räddat sig i "överlevnadssituationer". Det är helt enkelt mycket extremt att hamna i såna lite romantiserade (?) situationer. Däremot kan omfattande erfarenheter, omdöme och i viss mån rätt utrustning, hindra att man från början hamnar i riktigt allvarliga situationer.

När man går överlevnadskurs är det väl p g a intresse och fascination som man gör det, inte primärt i livräddande syfte - eller?
Nej, det handlade inte om en överlevnadssituation för räddaren. Men det handlade om vad som kan tänkas behövas för att rädda en människa ur en överlevnadssituation.

I den situationen anges bl.a. kniv som en av de saker som är lätta att ha med sig och som kan vara användbara.

Om kniv anses viktig av räddaren för att hjälpa den nödställde, borde då inte kniv vara viktig för en nödställd även utan räddare?

Jag tog inte upp något om någon speciell kniv, utan reagerar på att du principiellt verkar avfärda vilken kniv som helst som viktig i en överlevnadssituation

Ska vi våga oss på att försöka definiera "överlevnadssituation" i det här sammanhanget, så vi bättre vet vad som diskuteras? Min subjektiva definition här är "en person som i ödemarken hamnat i en besvärlig presumtivt livsfarlig situation". Det kan vara något likartat det hypotetiska "case" med vadet som gick åt h-e jag tog upp tidigare, eller kanske någon blåbärsplockare gått vilse i sydöstra Härjedalsskogarna, eller ja något dylikt.

Raskesven
 
Jag vill inte vara avog, men definitionen på överlevnadssituation är kanske redan:

Ensam människa ute i skogen, långt ute i skogen, utan alla utrustning utom kniv.

Jag kan hålla med om att ifall det i det läget av nån anledning inte bara är att bita ihop och knalla hem (man kan ju som regel gå rejält långt, bara man har viss tillgång till vatten), sä är man ju i en allvarlig situation, bl a just för att man bara har en kniv att klara alla behov med...

Det kanske var en elak vinkling, men jag har svårt för denna fixering till knivar som universallösning på alla möjliga tänkbara behov i en rätt osannolik rätt specifik situation i skogen.

Jag har inget emot knivar. Alls.

Jag har som tidigare sagts alltid kniv när jag är i skogen med avsikt att övernatta eller inta måltider i skogen. Jag har dessutom oftast flera knivar, typiskt en i bältet, och en i ryggsäcken. I en benficka har jag dessutom vattentätt förvarade tändstickor och ett armens första förband (men inte ant.mtrl. i andra benfickan...). Jag har detta för att kunna klara av obekväma situationer. Om jag hamnar i stora problem, men kan gå, så går jag antagligen till en plats inom några mil där jag kan få nån slags hjälp.

Jag tycker också att det är JÄTTEVIKTIGT att komma ihåg kaffet, när jag ger mig ut i skogen. Samt nåt att dricka ur osv.
 
hrm.. min polar jobbar sedan 20år på en bilfirma och säljer bilar, han har kört alla tänkbara sorters bilar under 20år, han jobbar 40timmar i veckan med bilar.. meen, han kör som en kratta å han kan fan knappt fylla på spolarvätska..

(överlevnadssnacket har jag flyttat till den andra tråden)
 
dePaul; sa:
Vafalls? Inte ett inlägg sedan i morse? Finns det inga Moranissar kvar???

~Paul~

Jag är också kvar, fast passiv. När du själv kom med beviset för att de stora knivarna gör sig bäst på film fick jag liksom slut på ammo... ;-)

Tack för en kul diskussion, och se upp så att du inte skär dig på nåt stort, för då är det inte säkert att du överlever!
/Rilleman
 
Jadå, ingen fara :). Har faktiskt svingat en kniv idag, fastän liten. Min EKA Nordic 88 fick skära en del agn i samband med öringfiske i älven. Det blev tyvärr inget napp :( men skamm den som ger sig. I morgon blir det nya tag!! (hmmm, kanske skulle ta med min bowie, man kan ju aldrig veta ...)

~Paul~

PS Tack tillbaka!
 
Oroa dig inte Paul, jag har just sålt min F1:a och dessutom köpt en Leatherman Micra, så vartåt min knivsamling lutar borde vara rätt uppenbart. Måste slipa upp min Mora dock, och flickvännens, båda är lite slöa.
Nä, men den här tråden har redan gått flera varv runt, en del klokt och en hel del oklokt har yttrats. De flesta inläggen efter sida 20 har bara varit upprepningar, vilket visar att ingen ids läsa en så lång tråd. Men kul var det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar