stor eller liten kniv???

Tack!

Tack till alla besserwisrar, ni värmer i höstkölden då jag läser trådar av detta slag.
(Och oj vad mycket matnyttigt här finns att hitta.)

En liten reflektion gjorde jag ikväll:
Det tycks mig som att många av oss här, (även om vi i mångas ögon bara är pojkar som aldrig kommer sluta leka med kniv i skogen), har ett säreget djup och därtill en varm förkärlek till ingående och ljuvt filosofiska analyser av, tja, sånt som för lekmän anses vara tarvlig barnslek.
Det man skall komma ihåg är nog dock att vi alla är barn i början och stannar man därvid torde man aldrig heller sluta lära!

För att inlägget skall få rumstera i tråden alls får jag väl nämna att jag för närvarande använder mig av de billigaste av Frosts som går att hitta på Clas Ohlson, en rostfri "vanlig" allround- och en tälj-kniv, med siktet på att knåpa ihop egna ditos bara jag kan bestämma mig för vems blad jag vill ha.
(Tips på ämnet mottages vänligen.)

Så, återigen, tack för delad värme och skratt! :eek:)

Om man nu själv vill testa sig lite fram men kanske inte är beredd att slänga ut en tusenlapp direkt för en kniv man kanske inte trivs med, någon som har ett tips på en stor kniv som inte kostar så jättemycket?

Om man nu själv vill testa sig lite fram men kanske inte är beredd att slänga ut en tusenlapp direkt för en kniv man kanske inte trivs med, någon som har ett tips på en stor kniv som inte kostar så jättemycket?
Hur stor? Rostfritt eller kolstål? Vad skall du använda den till? Vad menar du med "inte kostar så jättemycket?" (för min egen del så är inte 2K kronor någon större summa t ex)

~Paul~

Liknande Strömeng KS8 fast jag vill inte ha trähandtag då jag inte litar på det när det är blött, och så rostbeständigt som möjligt är nog min melodi. Prisklass runt 600 kronor.

Jag hade alltså kunnat tänka mig KS8 både i utförande, storlek och pris om det inte hade varit för handtaget.

Fällkniven A2 tycker jag ser riktigt fin ut men känns lite dyr för första inköpet.

Senast ändrad:
Liknande Strömeng KS8 fast jag vill inte ha trähandtag då jag inte litar på det när det är blött, och så rostbeständigt som möjligt är nog min melodi. Prisklass runt 600 kronor.

Jag hade alltså kunnat tänka mig KS8 både i utförande, storlek och pris om det inte hade varit för handtaget.

Fällkniven A2 tycker jag ser riktigt fin ut men känns lite dyr för första inköpet.

Trähandtag fungerar riktigt fint om man bara oljar dem lite då och då. Är det dyngvått ute måste du givetvis torka av för att intt glida på vattenfilmen med det gäller även plast....Strømeng är funkis och prövad.
//J

Vilken typ av kniv handlar det om? Hur mycket är du villig att betala för bladet?

~Paul~

Jag har faktiskt bestämt mig för att köpa någon billig sats från Slöjddetaljer eller liknande så att jag har erfarenheter att bygga ifrån då jag satsar på en med ett bättre blad nästa gång.
De flesta färdiga paket jag har hittat har ett allroundblad men när jag gör en egen sedan så blir det en täljkniv då det är det jag använder det mesta i kniv-väg till idag.
Helst skulle jag naturligtvis vilja ha ett svenskt blad med en mer "personlig prägel" så det är mycket möjligt att det blir någon av våra vänner häromkring.

Men som sagt, alla delade tips och egna slutsatser och erfarenheter i ämnet är välkomna. (Kanske i en egen tråd dock.) :eek:)

Då diskussionen halkat in på knivmakande litegrann undrar jag om nån vet var man kan köpa kydex och nitar till ett billigt pris för att göra en egen slida.

Såhär gör jag:

När det skall täljas använder jag självklart en täljkniv eller en Mora, (el. motsv.). Samma kniv använder jag även till grenar/kvistar och mindre sly, men skall jag ha ved, stöttor eller grövre ämnen så blir det en smidig lagom liten yxa.

För att klargöra varför jag använder två sorters knivar till att tälja så ligger det till så att det jag täljer mestadels just nu är smågrejer som mer eller mindre skulpteras fram sista biten. Det skulle gå att göra med en mora, men att hantera ett halssmycke som är 60x15mm ihop med ett halvt kilo knivblad samtidigt blir bra bökigt.

Å andra sidan kan jag tipsa övriga, nu när vi ändå pratar om att hugga grövre grenar och sly, om att jag när jag tar något så försöker jag alltid dölja mina spår så gott det går, och det är yxan en smidig medhjälpare till då jag förmodligen skulle vara allt för rädd om eggen på en kniv för att göra sånt med den, (ta så nära jorden som möjligt alltså eller till och med nere i).

I stort tror jag att det är som många redan påpekat, man får prova sig fram och anpassa sig till uppgiften, kulturen, ekonomi, vad som finns till hands etc etc, tills man kommit fram till vad man föredrar som en "basic uppsättning".

Off topic:
Hur skall en bra slida se ut, fungera och vara?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg