Äntligen ett kärt ämne :-)

Inte ledsen..............

Dålig stil får stå för den som visar det..................
Thomas Johanssons utmärkta lilla bok, Smid själv, eller är det hemma, ICA förlaget, trodde jag var bättre känd, i alla fall förtjänar den det.
För att smida utomhus behöver du förutom personligskyddutrustning, skinnförkläde, overall, skyddshandskar, ögonskydd, yllemössa och rejäla skor.
En kubbe att fästa ditt städ på, ek, ask eller frukträd gör bra kubbar.
Ett städ för klensmide som knivar mm gör du enkelt av en bit räls.
Ässja, en grop i marken med grillkol, tillluft via en gammal damsugare som kan blåsa!
Du behöver, tänger, hammare, huggjärn, skruvstycke och filar, bågfil samt smärgelduk och brynen. Vinkelslipmakin och eldriven slipmaskin/bryne gör det hela lättare.
Kakformar för vatten och olja, kylning och härdning.
Skrotgårdar är utmärkta källor för stål, börja med kvalitetsmatrial, fjäderstål, kallsågsblad mm. Där finner du även järnvägsräls, be om en mindre bit!
Min investering för klensmide blev ca 200:- då jag vågade fråga om en del verktyg som jag visste låg och samlade damm.
En bekant till mig gjorde fynd på en gårdsauktion.
Överskottet sålde för några år sen fäljässior för synnerligen rimliga pengar, själv fyndade jag ett par utmärkta filuppsättningar där.

Lycka till

önskar

Johan K

Laminat

Nu säljer Fällkniven laminerade knivar, och de påminner inte direkt om en morakniv, inte priset heller :)

Men här snackar vi tradition och funktion. Jag väntar spänt på de mindre knivarna i serien, för jag vet inte riktigt vad jag skulle ha Tor till...
25 cm blad, ja istället för scramasaxen kanske;-)

Saxat från: http://www.fallkniven.se/nothern/sv-tor.htm
--
För första gången någonsin kan vi presentera en världsnyhet när det gäller bladet - det är ett laminerat VG10-stål där eggen utgörs av vårt numera berömda VG10-stål och där sidorna består av ett segt, helt rostfritt 420J2-stål. Denna kombination är den absolut bästa eftersom den sammanför alla tänkbara önskvärda egenskaper såsom stresstålighet, vridstyvhet och skärpevaraktighet i ett och samma blad. En 7 mm tjock klinga är i sig stark nog för de flesta ändamål - med laminatteknik kan man räkna med ytterligare 25 % ökad böjstyrka jämfört med ett solitt VG10-blad. Det medför prestanda som ingen annan tillverkare i världen kan jämföra sig med!
---

Klart intressant teknik, nu blev jag sugen på att göra en Frej med masur/mammuthorns hantag...

På pappret intressant men

Jag har skrivit ett långt inlägg, men det försvann när jag skulle kolla på Fällknivens hemsida. Därför kommer här en kort sammanfattning (orkar inte utveckla allting på nytt igen)

Trots att jag är en ganska stor fan av Fällknivens knivar så är jag tveksam till den här. Mest pga:

1 Priset i förhållande till vad man får (4 400 kronor??? För ett VG-10 blad? På köpet laminerat? Kan få en USA-importerad custom tillverkad kniv av Trace Rinaldi med differentiell härdat blad av Paul Bos, och i stort sett samma utseende för 1000 kronor mindre. Och med BG-42, D2 eller 420V bladstål!).

2 Halt handtag (undermåligt material till en sådan kniv). Varför inte använda samma material som till de andra Fällknivarna? DVS Thermorundum?? Mycket mindre halt, mycket bättre grepp, tack vare möjligheten till smältformningen.

3 Greppets utformning (en kniv med den här tyngden skall ha skåror för fingrarna, annars riskerar kniven att flyga iväg som ett spjut). Den här punkten hör ihop med nästa.

3 Värdelös ändbutt (inget riktigt stopp för handen och otroligt värdelöst material - aluminium. De flesta kvalitetsknivar har en ändbutt tillverkad av rostfritt stål. Den fungerar som ett extra verktyg - att slå in mindre spik, tältpinnar osv).

4 De flesta av Fällknivens knivar tillverkas med VG-10 som de primära bladstålet. I jämförelse med 420J så är det mycket hårdare och ungefär lika rostmotståndskraftigt. I stort sett alla VG-10 blad från fabriken kan man få med ett skyddande lager av Teflon. Och i dessa fall är det helt onödigt.

Varför i hela världen kan man då inte få det i det här fallet? 420J är ungefär som ett geléhallon jämfört med VG-10? Det vill säga, bladet kommer vara repigt så fort du skär en limpa bröd med det!! Det är kanske inte så viktigt för många men mig stör det...

Det här är bara några synpunkter. De flesta försvann som sagt var i mitt initiala inlägg. Men som avslutning vill jag bara säga att trots allt så hoppas jag att kniven slår, man är ju trots allt svensk :)

PS Jo, det var en sak till. Tyngden!! Kniven är bara ca 200 gram lättare än min lilla Gränsforsbruks Vildmarksyxa som kostar ca en 10-del! Undrar ni vad jag kommer ha med mig ute i busken?? Gissa!

Läder undermåligt?

dePaul; sa:
2 Halt handtag (undermåligt material till en sådan kniv). Varför inte använda samma material som till de andra Fällknivarna? DVS Thermorundum?? Mycket mindre halt, mycket bättre grepp, tack vare möjligheten till smältformning.

Läder undermåligt?

Sedan när är läder halt som skaft material, du måste vara tossig.

My o my

Nej du, jag är inte tossig.

För det första, du har delvis rätt. Låt mig förklara vad jag menar. Det finns olika typer av läderhandtag. De med glättig, lackad yta och de med naturläder. De med ett glatt handtag från början är helt logiskt ganska värdelösa eller hur?

Därför koncentrerar vi oss på den andra typen, den av lindat naturläder. Du köper en kniv med läderhandtag och börjar använda den. Till en början kan lädret kännas likt klibbig sammet. Efter ett tag blir lädret uppruggat och smutsigt (svart). Det suger nu åt sig vatten lättare. Vatten gör att lädret vid torkningen drar ihop sig och bildar ett stort antal mikroskopiska sprickor. Fortfarande dock ingen större fara. Den ruggade ytan hjälper till ett någorlunda fast grepp. Men nu kommer vi till det tredje stadiet.

Efter att man har slitit ner den yttre ruggningen återstår en yta som är krackad och fylld med t ex fiskslem och fett. Och då kan man i samband med väta råka ut för något som hände mig för ca 1 år sedan vid en lägereld i Partille.

Skulle hugga av en torr gren för att göra upp eld. Anväde då min Marble's Knives Campcraft 2000 för att komma till rätta med den besvärliga grenen. Visserligen tog jag i för kung och fosterland med ändå...

Kniven for iväg som ett spjut i ca 50 grader rätt upp i luften. Den landade förståss på en sten :(

Jag försäkrar att jag inte höll ett slappt grepp! Hade två goda vänner med mig som blev lika shockade som jag. Kunde faktiskt ha allvarligt skadat någon av dem. Som tur var satt de vid min sida vid det tillfället.

Sedan denna händelse så litar jag alltså inte på läder som handtagsmaterial. Framför allt när handtagets utformning är som den på Fällknivens senaste alster, och som på köpet saknar en stabil ändbutt.

MVH, Paul

Klokare knivmakare

brukade stansade läderbitar över tången, som finnarna med barkskaften. USMCs brukskniv från WWII och USAFs överlevnadskniv från Koreatiden är ofta förekommande exempel. Aldrig hala, så länge som inte vän av ordning lackar dem..... Men det är klart att Glocks gjutna i plast och FKs gjutna gummigrepp är mera halksäkra förutom att de gör att knivarna kan brukas när kvicksilvret kryper under nollan. En hel del av de tyska modellerna som släpptes mellan sekelskiftet och Staligrad visade på vikten av rätt skaftning, trist att knia sig i näsan med en fastfrusen 5" kniv i handen.... Köks, slakt och fiskeknivar av prfoffsmodeller brukar ha sträva gjutna plastgrepp, tämligen funkis upplever väl de flesta och lättdiskat.
Både avseende stål, nog så intressant och stålverk och stora smidesverkstäder är mycket imponerande ställen att besöka.
Men det mesta med burna naglar handlar om att tälja grillpinnar, kapa snören och skva en och annan korv. Det är inget raketbygge och med tanke på att jag vid senast haltande skogspromenaden hittade tre slidknivar utan ägare så är förlustresonemanget inget tommt snack.
Den lilla fickkniven räcker länge bara den är skarpare än kapabel att bre smörgås en varm dag....
En vän till mig med tämligen mycket hår på bröstet anser att en liten sax och ett 5 cm knivblad på ett bra skaft löser allt för honom och såvitt jag sett fungerar det utmärkt för honom.
Han hade f ö samma smed till sin 5 cm kniv som jag till min långa lappkniv....

Senast ändrad:
Haha, du har bumpat en nästan 8 år gammal tråd :). Den hade jag nästan glömt. Kul att läsa gamla inlägg. Jo, jag har en del andra knivar med läderhandtag. Den senaste är en Ontario Pilot/Survival Knife.

Tyärr är jag fortfarande inte helt förtjust i denna form av grepp. Ett fint reliefat G-10 sopar golvet med vilket läderhandtag som helst. Min Ontario har liksom uppruggat läderhandtag så man tycker att det inte borde vara någon fara med att få bra grepp. Men när handtaget är blött så är det verkligen halt.

Så här ser den ut:
MinOntarioBowie.jpg

I vanliga fall är jag inte förtjust i den här typen av knivar men jag fick den ganska billigt på Tradera. Slidan har en ficka för bryne.

~Paul~

Cannonball

Gäst
Haha, du har bumpat en nästan 8 år gammal tråd :). Den hade jag nästan glömt. Kul att läsa gamla inlägg. Jo, jag har en del andra knivar med läderhandtag. Den senaste är en Ontario Pilot/Survival Knife.

Tyärr är jag fortfarande inte helt förtjust i denna form av grepp. Ett fint reliefat G-10 sopar golvet med vilket läderhandtag som helst. Min Ontario har liksom uppruggat läderhandtag så man tycker att det inte borde vara någon fara med att få bra grepp. Men när handtaget är blött så är det verkligen halt.

Så här ser den ut:
MinOntarioBowie.jpg

I vanliga fall är jag inte förtjust i den här typen av knivar men jag fick den ganska billigt på Tradera. Slidan har en ficka för bryne.

~Paul~

Är den lackad med silverfärg??

på dykknivar har man plast och/eller gummi, dom brukar vara ganska blöta och det är inte bra om dom är hala..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle? Utrustning allmänt 96
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Hiza Ett etiskt dunproduktsval Utrustning allmänt 0
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
klippen Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet Utrustning allmänt 13
haskell Gitarr: Ännu ett skäl för UL! Utrustning allmänt 14
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
Öjvind Kanot-,cykel-,trädgårdsvagn i ett stycke! Utrustning allmänt 16
madir Utsidans medlemmar - ett hyvens släkte Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg