Dags för en ny knivdiskussion

Re: Lättur Knivur

jamo; sa:
Pincett, konservöppnare etc är ju bra att ha. Ca 35 gram med hela kortkitet & ca 14 gram med bara kniven..

Mmmm... Min brytbladskniv är visserligen lätt men jag saknar pincetten från min tunga Victorinox:)

Och den fanns ju med kompass istället för lampa... Det var lite dåligt med data för lampan tyckte jag.
[Ändrat av nermander 2004-06-30 kl 13:58]

Jeg har to kniver jeg liker - og tar med beroende på hvor jeg skal og hva jeg ska gjøre.

Favoritt # 1 er en stor lappkniv fra http://www.knivsmed-stromeng.no
- Fint design kniv/slire
- Bra kvalitet
- Bra pris og ekstremt mye kniv for pengene
- Erstatter øks og delvis sag
samek.jpg

Favoritt # 2. Også en klassisk kniv. Har valgt en Helle Harding, mest fordi den er vakker, holder bra kvalitet og ligger bra i hånden.

harding.jpg

For meg er det viktig at en kniv er funksjonell og estetisk. Den er på et sett en del av min påkledning, og som man har sagt over - Morakniven funker bra den, men det er mer sjel (og kultur) i en klassisk kniv. Den tar man også vare på lenger, og får et slags forhold til. (Noe som alle knivdiskusjonene her tydelig viser..:))

Kul med era synpunkter,

fortsätt komma med fler!

Jag har försökt att hitta en bild på den omtalade Moran, men utan resultat. Som sagt, modellen är ganska ovanlig. Tyvärr har jag heller ingen digicam :(

~Paul~

Lägg kniven på scannern!
(om du råkar ha en sån istället alltså, scannrar är nästan som kameror om man inte ska fota landskap eller en hel del andra knepiga saker)

Ack, ack, ack...

Fick just en traumatisk påminnelse om en förlorad vän! Även jag var ägare till en Helle Harding som stals i ett nattläger då vi, ett gäng glada vattenskidåkare hade lagt oss för att få skönhetssömnen. Knivstölder borde bestraffas på vildavästernvis.

Jag vill alltså poängtera just "följeslagar-faktorn" med en kniv, och även om hardingen inte var billig i inköp så är det förlusten som väger tyngst. Håller nu på att göra en egen kniv och den hoppas jag ska vara med mig livet ut.

Jag inbillar mig också att jag kommer att ta bättre hand om något som jag lagt ner en massa timmar på, åtminstone kommer den inte att ligga utom synhåll.

Re: Re: Lättur Knivur

Kompassen är nog för liten att lita på mer än +/- 45 grader skulle jag tro. Den röda LED-lampan är rätt klen, bara ett knappcellsbatteri. Med lite god vilja kan man väl säga att den kan vara bra för att läsa karta på natten utan att förlora mörkersynen, men det behovet har jag aldrig haft. Dock för nyckelfummel i mörk korridor är den bra att ha i fickan. "Pekfingergreppet" på kniven är riktigt bra.

http://www.toollogic.com

Tyvärr, ingen scanner heller :(

Mezzner; sa:
Lägg kniven på scannern!
(om du råkar ha en sån istället alltså, scannrar är nästan som kameror om man inte ska fota landskap eller en hel del andra knepiga saker)

Har precis köpt en ny dator, så övrig runtutrustning blir framtida projekt.

Jag har också en sådan här "trämora". Finns till hands i kökslådan och tas fram när det är dags att dela en kyckling eller kotlettrad. Funkar bra därtill.

Det är alltid tråkigt när man förlorar en gammal vän (kniv alltså), har varit med om det alltför många ggr. Det klumpigaste jag gjort var när jag hade en Marbles i bröstfickan på min fiskejacka. Råkade luta mig lite för mycket över relingen på båten och resten är som man säger historia :(

~Paul~

Jag har hittat den!

Äntligen. Gå in på KJ Erikssons hemsida, http://www.kjeriksson.se, klicka sedan på den röda morakniven i introt och sedan en gång till på den nya kniven. Då kommer man till sidan med knivar.

Välj där: Slakt- och filéknivar / Professional Butcher Knives. Det är en Adobe Acrobat sida. Kniven finns på sida 3 och modellen heter: 1-0205P

~Paul~

Min samling:
http://www.expage.com/knivsamlare

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg