Stor kniv till vad?

dePaul; sa:
Förresten, är det ingen som har ett vanligt jobb på det här forumet??
Haahaaa, ingen risk. -Patric- t ex skriver väl alla sina inlägg på arbetstid, av princip? ;)

Nä, det är utsidans fel och inte sjukskrivningarnas att Sverige ser ut som det gör idag. Nu ska jag jobba.
 
Strykarräven; sa:
Det skulle kunna vara så att SAS (inte flygbolaget) har andra användningsområden för sin (överlevnads-)kniv än jag har. Jag skulle nästan tro det. Nästan. Vad tror ni?
Nejdå, de petar också sina naglar med dessa knivar och fiser i sina tält
laughing-smiley-001.gif


~Paul~
 
Fán, nu kan jag inte hålla mig längre!

-är det inte ganska symptomatiskt att den här tråden mer och mer handlar om vem och vilka (och vad) som använder vilken kniv, och inte så mycket om vad dom egentligen använder dom till?

Ska man ge sig ut en mörk natt och skära halsen av nån är det nog kalas med en rejäl kniv, men annars, om man varken ska lönnmörda nån, röjja undervegetation, gräva gropar, klyva bildörrar eller kapa flygplan (ordligt eller bildligt), så tycker jag att vi fortfarande har ganska få svar på frågan om vad en 40 cm lång kniv egentliegn gör bättre än en som är hälften så lång? Åtminstone när det gäller friluftsliv på våra breddgrader.

-Förutom det uppenbara så klart, att KÄNSLAN (vad den än grundar sig på..) är bättre med en rekorderlig och påkostad klinga i nypan, med stål starkare än satan. Den motiveringen skulle jag köpa, men det verkar vara tabu bland knivfantasterna?

/Per
 
Per jag har redan i mina första inlägg svarat på detta. Men diskussionen har mycket riktigt tagit en helt annan vändning och den ursprungliga frågan har gått förlorad (Återigen. Även du har trillat dit som du ser). Läs början på tråden en gång till för att få rätt perspektiv.

~Paul~
 
men de e ju så roligt.. hehe finns en anledning till att knivtrådarna är svårast att döda.. det finns ju till och med speciella forum, finns det speciella forum för tält?

(skall man ha ihjäl folk med kniv så handlar det inte heller om storleken utan om handhavande, men som sagt vid bristande förmåga så kan man ju alltid slå ihjäl dom med en stor tung kniv.. det går att ersätta förmåga med stor kniv!!.. eller)



.
[Ändrat av -Patric- 2005-06-14 kl 15:23]
 
Från ursprunginlägget...

Schneeberger; sa:
Vad används alla dessa till?
Vad sägs om; inget speciellt?

Schneeberger; sa:
Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?
Att sälja mer? Man säljer "på känsla". Inte på rationella skäl. Det är mycket mycket högre marginaler på prylar som kan säljas med någon känsla/"förhoppning".

Det behöver inte vara svårare än så.

Det är väl klart att folk gillar att känna sig matcho, att folk gillar att ha fräckaste-fräckaste även om det inte tillför något på funktionssida. (Se stadjeepar eller vilken slags konsumption som helst.)

Och, även om jag var dum tidigare; det är väl klart att det är okey att folk gillar knivar med känsla. Men det är väl ändå helt jävla otroligt fåningt att tro att prisskillnaderna är motiverade av funktion eller kvalitet.

-p-
 
olle11; sa:
Man säljer "på känsla". Inte på rationella skäl. Det är mycket mycket högre marginaler på prylar som kan säljas med någon känsla/"förhoppning".

Det behöver inte vara svårare än så.

Men det är väl ändå helt jävla otroligt fåningt att tro att prisskillnaderna är motiverade av funktion eller kvalitet.

-p-
Den första delen i citatet kan jag gå med på. Dock inte den andra. Det är en otrolig skillnad på kniv och kniv.

Ingen kniv är bättre än det stålet bladet är tillverkat av. Här har du den största orsaken till dyra knivar. Att ta fram och lära sig att behandla ett bra stål tar många år av utveckling. Det här är inte direkt billigt. Och knivtillverkarna får betala rejäla summor för att få tillgång till dessa stålsorter.

I förlängningen är det således vi konsumenterna som bestämmer om vi vill ha det här fina stålet eller om vi nöjer oss med ett mindre bra. Det är som med allt annat; man får vad man betalar för (kom inte med Moran igen snälla).

Ytterligare en orsak till prisskillnaderna är ergonomin, exaktheten i ihopskruvandet (har med hållbarhet att göra), materialvalet i handtaget, parerstången och slidan (fodralet).

Det är bara någre exempel. Tyvärr så kan jag inte visa dig IRL vad jag menar. Jag har nämligen knivar av varierande kvalitet och det skulle verkligen vara kul att peka på de enorma skillnader på till synes liknande knivar som förekommer.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Det är en otrolig skillnad på kniv och kniv.

Det kan väl jag också fatta...

Men du, om det spelar så himla stor roll vid överlevnadsläget är ju inte så säkert. Att det spelar himla stor roll för din upplevda känsla är ju hur säkert som helst!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar